Šiemet baigiasi dyzelino akcizo pereinamasis laikotarpis, kuris truko nuo Lietuvos įstojimo į Europos Sąjungą. Dėl šios priežasties nuo kitų metų sausio numatoma padidinti akcizo tarifą dyzelinui nuo 1,043 tūkst. Lt iki ES reikalaujamo minimumo – 1,14 tūkst. Lt už 1 tūkst. litrų.

„Teoriškai dėl šito akcizo padidinimo litras dyzelio turėtų pabrangti maždaug 12 centų, tačiau yra iškarto kalbama apie tai, kad tai turės kažkokios milžiniškos įtakos vartojimui, dėl to smuks vartojimas ir dar kažin kas atsitiks. Tie, kurie analizuoja gyvenimą net tik pagal žiniasklaidos antraštes, bet taip pat ir pagal skaičius, galėtų pamatyti, kad didžiausias dyzelino realizacijos kritimas įvyko 2009 m., kuomet dyzelino realizacija krito 24 proc. nors kuras, palyginti su 2008 m., atpigo daugiau negu 1 litu ir tuo metu dyzelis kainavo 3 litus ar netgi šiek tiek mažiau su tokiu akcizo tarifu, kurį dabar mes tik siūlome nustatyti, nes 2009 m. rudenį akcizo tarifas buvo sumažintas. Nuo 2009 m. rudens, kai atsigavo eksportas, atsigavo ekonomika, nepaisant to, kad dyzelis tuo metu kainavo 2,7-2,8 lito, šiandien dyzelio litras kainuoja 4,6 lito, per visą šitą laiką dyzelio realizacija nuolat augo kiekvienais metais ir tai paaiškinama labai paprastais dalykais, tai yra tuo, kad dyzelio realizacija absoliučiai reaguoja į ekonominį ciklą ir jeigu ekonomika auga, auga pervežimai, be jokios abejonės, auga ir dyzelino realizacija“, - sakė I. Šimonytė.

Pasak ministrės, be to, galimybės nuo kitų metų padidinto akcizo neperkelti vartotojams, egzistuoja, bet suabejojo galimybe Lietuvai išsiderėti ilgesnį pereinamąjį laikotarpį akcizo didinimui.

„Tvarkos ir teisingumo“ frakcijos narys Petras Gražulis klausė: „Kokių priemonių ėmėsi Vyriausybė ir konkrečiai Finansų ministerija, atsižvelgiant į mūsų geografinę situaciją, į tai, kad mes turime sieną su Rusiją ir su Baltarusija, kur kaina dyzelinio kuro yra daugiau negu dvigubai pigesnė ir dėl aukštų kuro kainų Lietuvoje yra tikrai nemaža kontrabanda, įtikinant Europos Sąjungą, kad ne tik didinti, bet reikia ir mažinti kuro akcizus? Ir tai, kad tik Kubiliui, o vis tik Lietuvoje krizė nėra baigusis, kokių priemonių ėmėtės, kad kurui akcizas nebūtų keliamas?“

„Bandėme kasinėti naftos, bet nepasisekė, - šmaikštavo ministrė, - Tai kalbėkime realistiškai.“

„Ar jūs nežinote, kad liet...“, - pertraukė ministrę P. Gražulis.

„Ar jūs dėl to, kad nevalgęs, toks piktas?, - atsakė finansų ministrė ir Seimo salėje nugriaudėjo juokas. - Aš turiu pasakyti, kad jau bandžiau tą pasakyti: per pastaruosius dvejus metus dėl pasaulinių veiksnių, nepaisant mokesčių nekeitimo, benzino ir dyzelio kaina padidėjo daugiau negu litu už litrą, nepaisant to, kuro vartojimas didėja. Jeigu jūs paimsite cigarečių pavyzdį, aš jums galiu skaičiais įrodyti, kaip didėjant akcizui, tuo pačiu metu didėja legali rinka Lietuvoje. Tai reiškia, kad Vyriausybė ir jai pavaldžios institucijos šį bei tą padarė.“

Pagal ES reikalavimus akcizo tarifas Lietuvoje nuo 2018 m. visoms cigaretėms turės būti ne mažesnis nei 311 litų (dabar 232 litų) už 1 tūkst. cigarečių. Planuojama, kad nuo kitų metų kovo įsigalios 244 litų už 1 tūkst. cigarečių minimalus akcizų tarifas, o specifinis elementas bus 148 Lt už 1tūkst. cigarečių. Dėl to cigarečių pakelis vidutiniškai galėtų pabrangti apie 30 centų.
Antradienį Seimui taip pat buvo pateiktas 2013 m. biudžetas.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (55)