aA
Pasaulis šiuo metu yra arčiausiai didelio masto prekybos karo nei bet kada anksčiau nuo pat XX amžiaus 4-ojo dešimtmečio, o visame tame dalyvauja tokie stambūs žaidėjai kaip Jungtinės Valstijos, Kinija ir Europos Sąjunga, rašo „The Guardian“.
Donaldas Trumpas, Emanuelis Macronas
© AFP / Scanpix

Kaip pasaulis atsidūrė prie prekybos karo slenksčio?

Pagrindinė 2016 metų tuomet dar būsimojo JAV prezidento Donaldo Trumpo rinkimų kampanijos tema skambėjo maždaug taip: amerikiečiai darbo netenka dėl nesąžiningos pasaulinės prekybos. Dauguma komentatorių manė, kad D. Trumpas, grasindamas įvesti didelius tarifus prekėms iš Kinijos ir žadėdamas ištraukti JAV ir prekybos susitarimų, paprasčiausiai blefuoja.

Ir tada paaiškėjo, kad Jungtinių Valstijų prezidentas (koks netikėtumas) visgi savo pažadus tęsi. Pirmiausia, Jungtinės Valstijos pasitraukė iš Ramiojo vandenyno partnerystės (TPP) – prekybos susitarimo, kurį pasirašė ankstesnis prezidentas Barackas Obama. Tada D. Trumpas ėmėsi tirti tariamą Kinijos vykdytą Amerikos intelektualinės nuosavybės teisių vagystę. Kovą jis pareiškė, kad Jungtinės Valstijos pritaikys didelius tarifus į šalį įvežamam plienui ir aliuminiui. Kalbama, kad tai dar ne visos priemonės, kurių bus imtasi prieš Kiniją.

Koks tikrasis šio susitarimo svoris?

Tikrai didelis. Šiuo metu pasaulis yra situacijoje, kuri dar niekada nuo pat XX amžiaus 4-ojo dešimtmečio nebuvo tokia artima plataus masto prekybos karui. Nuo tada, kai prieš dešimt metų vyko pasaulinė finansų krizė, pritaikyta ir vis dar taikoma nemažai protekcionistinių priemonių, tačiau jos daugiausia nedidelio masto ir riboto veikimo. Dabartinė įtampa praktiškai neturi precedento: ji tiesiogiai susijusi su trimis didžiausiomis pasaulio ekonomikomis – Jungtinėmis Valstijomis, Kinija ir Europos Sąjunga. Kitaip tariant, nesklandumai pernelyg rimti, kad būtų galima apsimesti jų nematant.

Gana populiarus įsitikinimas, kad D. Trumpas tarifais naudojasi kaip priemone su Kinija ir Europos Sąjunga susiderėti dėl palankesnių prekybos sąlygų ir paspausti Kanadą ir Meksiką reformuoti Šiaurės Amerikos laisvosios prekybos susitarimą (NAFTA). Žinoma, niekas to tiksliai nežino, baiminamasi, kad Jungtinių Valstijų veiksmai smarkiai pakenks pasitikėjimui versle (lėtėjančio ekonomikos augimo kontekste tai tikrai nelabai gera žinia).

Yra vilties, kad skaudžių pasekmių visgi pavyks išvengti. Kaip teigia Nyderlandų banko ING ekspertai, plieno ir aliuminio eksportas į Jungtines Valstijas sudaro apie 0,3 proc. viso Europos Sąjungos eksporto ir vos 0,05 proc. bloko BVP.

Jeigu situacija prastės ir toliau, pasekmės gali būti labai skaudžios. Jei Jungtinės Valstijos ir Europos Sąjunga imsis didinti įvairius tarifus, įskaitant ir taikomus automobiliams, to pasekmės iš Jungtinių Valstijų ir Europos Sąjungos ekonomikos augimo atims atitinkamai 0,4 ir 0,3 proc.
Jungtinių Valstijų prekybos su Europos Sąjunga deficitas siekia apie 38 milijardus dolerių, iš JAV į Europą eksportuojama apie 78 mlrd. dolerių vertės prekių, o atgalinis ryšys siekia per 116 mlrd. dolerių. Jeigu tarifai išaugs 10 proc. virš siūlomų, OECD skaičiavimais, pasaulinė prekyba susitrauks 6 proc.

Kas vyksta šiuo metu?

Europos Sąjunga teigia, kad jos atsakas bus tarifų didinimas prekėms iš Amerikos, be to, žadama Jungtinėms Valstijoms kelti bylą Pasaulio prekybos organizacijoje, prižiūrinčioje tokius prekybos klausimus. Jei D. Trumpas į Europos atsakomąsias priemones reaguos naujomis baudžiamosiomis iniciatyvomis, konfliktas labai greitai gali tapti nekontroliuojamas.

Ko tikėtis vartotojams?

Taip jau surėdytas pasaulis, kad dažniausiai prekybos karų pralaimėtojais tampa ne kas kitas, o vartotojai. Kaip reikiant įsibėgėjusi globalizacija reiškia, jog visur prekiaujama prekėmis iš viso pasaulio, taigi didesni importo tarifai galiausiai paprasčiausiai viską pabrangins, ir ne bet kam, o tam paprastam pirkėjui. Gamintojai bus priversti branginti savo produkciją, bandydami spręsti brangstančių žaliavų klausimą.

JAV plieno pramonės apsauga gali padėti bent trumpam išsaugoti darbo vietas, tačiau pačios Jungtinės Valstijos negali savarankiškai pigiai gamintis plieno, kaip kad jų konkurentai iš užsienio, tad taip pat neišvengiamas kainų augimas.

Štai motociklų gamintojas „Harley-Davidson“ perspėja, kad išaugę tarifai kaip reikiant padidins visų jo gaminių kainas, nepriklausomai nuo to, iš kur jis vešis plieną, ir pridūrė, kad Europos Sąjungos reakcija turės „didelę įtaką mūsų pardavimams, mūsų pardavėjams, tiekėjams ir, žinoma, mūsų klientams“.

Nekalbant apie motociklus, Europos Sąjunga žada papildomai apmokestinti apelsinų sultis, viskį ir „Levi‘s“ džinsus, ką neabejotinai pajus pirkėjai visoje Europoje.

Norėdamas dar labiau apsunkinti situaciją, D. Trumpas gali padidinti tarifus ir Europos automobilių pramonei. Skaudžiausiai nukentėtų, žinoma, Vokietija. 2017 metais iš Europos Sąjungos į Jungtines Valstijas įvežta automobilių už 32 mlrd. dolerių (tai net penkis kartus daugiau nei plieno ir aliuminio eksportas kartu sudėjus).

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Seime – nauja įmonių bankroto ir restruktūrizavimo tvarka

Vyriausybė Seimui siūlo paspartinti įmonių bankroto procedūras, paskatinti finansinių sunkumų...

Kauno rajone netrukus užvirs dideli darbai (1)

Kauno rajone pirmadienį apsilankęs LR Vyriausybės vadovas Saulius Skvernelis patvirtino planus...

Volstritas: akcijos, ypač technologijų įmonių, vis dar smunka (5)

Pirmadienį JAV akcijos trečią dieną iš eilės čiuožė žemyn, daugiausia dėl smukusių...

Tyrimas: kiek didžiosios naftos pramonės įmonės išleido švarios energetikos plėtrai (1)

Didžiosios naftos ir dujų pramonės įmonės atsinaujinantiems ištekliams iš viso išleido apie 1...

IKEA: kylančios medienos ir metalų kainos sumažino pelną (4)

Baldų parduotuvių tinklo IKEA pagrindinės įmonės atstovai pranešė apie smukusį metinį...

Top naujienos

Liūdnos nuotaikos „apačių“ stovykloje: kas galėtų laimėti Prezidento rinkimus? (90)

Kandidatams į prezidentus rikiuojantis prie starto linijos, valdančiosios Lietuvos valstiečių ir...

„Gazprom“ turės susitaikyti: Lietuva žengia kitą atsijungimo nuo Rusijos energetinių sistemų žingsnį (20)

Suskystintų gamtinių dujų terminalas buvo pirmas, bet ne vienintelis žingsnis reikalingas...

Europa sulaikiusi kvėpavimą laukia sprendimo dėl Italijos: gali baigtis blogiau nei su Graikija (10)

Europos Komisija ( EK ) pasirengusi nenusileisti savo kovoje dėl Italijos biudžeto. Nepaisydami...

Nausėda ėmė piešti niūrius scenarijus: jei taip toliau – valstybė ateities neturi (616)

Galimas kandidatas prezidento rinkimuose Gitanas Nausėda šiandieną pristatė savo programines...

Lietuvis pasidalijo atrasta pigių kelionių schema: aplink pasaulį per dvi savaites už juokingai mažą sumą (78)

„Aplink pasaulį per 14 dienų“. Skamba neįtikėtinai? Taip pasirodė ir mums, kai gavome taip...

Spauda skelbė apie princesės Dianos meilės aferas ir sunkias ligas, bet štai, kas paaiškėjo tik jai mirus

Princesė Diana ilgą laiką buvo didžiulio smalsumo ir žavėjimosi objektas visame pasaulyje. Jos...

Buvusių alkoholikų nėra: devintą abstinencijos mėnesį dantimis bandė atidaryti butelį (46)

„Devintą abstinencijos mėnesį laikiau butelį rankose. Buvau išsekusi fiziškai, o psichologinė...

Valančiūno rezultatyvumo seriją nutraukę „Pelicans“ pažemino „Raptors“ jų pačių tvirtovėje

Skaudžią nesėkmę NBA pirmenybėse patyrė Toronto „Raptors“ (12-2) ekipa. Kanados...

Orai: laukia labai žvarbi ir permaininga savaitė (4)

Skaičiuojant paskutines savaites iki kalendorinės žiemos pradžios, teks susitaikyti ne tik su...

Neeilinį sezoną su Jasaičiu prisiminęs Kalnietis mėgaujasi šansais Parkerio klube (5)

Europos taurės šeštojo turo rungtynėse C grupėje antradienį Liono-Vilerbano „Asvel“ su Mantu...