Pasaulis šiuo metu yra arčiausiai didelio masto prekybos karo nei bet kada anksčiau nuo pat XX amžiaus 4-ojo dešimtmečio, o visame tame dalyvauja tokie stambūs žaidėjai kaip Jungtinės Valstijos, Kinija ir Europos Sąjunga, rašo „The Guardian“.
Donaldas Trumpas, Emanuelis Macronas
© AFP / Scanpix

Kaip pasaulis atsidūrė prie prekybos karo slenksčio?

Pagrindinė 2016 metų tuomet dar būsimojo JAV prezidento Donaldo Trumpo rinkimų kampanijos tema skambėjo maždaug taip: amerikiečiai darbo netenka dėl nesąžiningos pasaulinės prekybos. Dauguma komentatorių manė, kad D. Trumpas, grasindamas įvesti didelius tarifus prekėms iš Kinijos ir žadėdamas ištraukti JAV ir prekybos susitarimų, paprasčiausiai blefuoja.

Ir tada paaiškėjo, kad Jungtinių Valstijų prezidentas (koks netikėtumas) visgi savo pažadus tęsi. Pirmiausia, Jungtinės Valstijos pasitraukė iš Ramiojo vandenyno partnerystės (TPP) – prekybos susitarimo, kurį pasirašė ankstesnis prezidentas Barackas Obama. Tada D. Trumpas ėmėsi tirti tariamą Kinijos vykdytą Amerikos intelektualinės nuosavybės teisių vagystę. Kovą jis pareiškė, kad Jungtinės Valstijos pritaikys didelius tarifus į šalį įvežamam plienui ir aliuminiui. Kalbama, kad tai dar ne visos priemonės, kurių bus imtasi prieš Kiniją.

Koks tikrasis šio susitarimo svoris?

Tikrai didelis. Šiuo metu pasaulis yra situacijoje, kuri dar niekada nuo pat XX amžiaus 4-ojo dešimtmečio nebuvo tokia artima plataus masto prekybos karui. Nuo tada, kai prieš dešimt metų vyko pasaulinė finansų krizė, pritaikyta ir vis dar taikoma nemažai protekcionistinių priemonių, tačiau jos daugiausia nedidelio masto ir riboto veikimo. Dabartinė įtampa praktiškai neturi precedento: ji tiesiogiai susijusi su trimis didžiausiomis pasaulio ekonomikomis – Jungtinėmis Valstijomis, Kinija ir Europos Sąjunga. Kitaip tariant, nesklandumai pernelyg rimti, kad būtų galima apsimesti jų nematant.

Gana populiarus įsitikinimas, kad D. Trumpas tarifais naudojasi kaip priemone su Kinija ir Europos Sąjunga susiderėti dėl palankesnių prekybos sąlygų ir paspausti Kanadą ir Meksiką reformuoti Šiaurės Amerikos laisvosios prekybos susitarimą (NAFTA). Žinoma, niekas to tiksliai nežino, baiminamasi, kad Jungtinių Valstijų veiksmai smarkiai pakenks pasitikėjimui versle (lėtėjančio ekonomikos augimo kontekste tai tikrai nelabai gera žinia).

Yra vilties, kad skaudžių pasekmių visgi pavyks išvengti. Kaip teigia Nyderlandų banko ING ekspertai, plieno ir aliuminio eksportas į Jungtines Valstijas sudaro apie 0,3 proc. viso Europos Sąjungos eksporto ir vos 0,05 proc. bloko BVP.

Jeigu situacija prastės ir toliau, pasekmės gali būti labai skaudžios. Jei Jungtinės Valstijos ir Europos Sąjunga imsis didinti įvairius tarifus, įskaitant ir taikomus automobiliams, to pasekmės iš Jungtinių Valstijų ir Europos Sąjungos ekonomikos augimo atims atitinkamai 0,4 ir 0,3 proc.
Jungtinių Valstijų prekybos su Europos Sąjunga deficitas siekia apie 38 milijardus dolerių, iš JAV į Europą eksportuojama apie 78 mlrd. dolerių vertės prekių, o atgalinis ryšys siekia per 116 mlrd. dolerių. Jeigu tarifai išaugs 10 proc. virš siūlomų, OECD skaičiavimais, pasaulinė prekyba susitrauks 6 proc.

Kas vyksta šiuo metu?

Europos Sąjunga teigia, kad jos atsakas bus tarifų didinimas prekėms iš Amerikos, be to, žadama Jungtinėms Valstijoms kelti bylą Pasaulio prekybos organizacijoje, prižiūrinčioje tokius prekybos klausimus. Jei D. Trumpas į Europos atsakomąsias priemones reaguos naujomis baudžiamosiomis iniciatyvomis, konfliktas labai greitai gali tapti nekontroliuojamas.

Ko tikėtis vartotojams?

Taip jau surėdytas pasaulis, kad dažniausiai prekybos karų pralaimėtojais tampa ne kas kitas, o vartotojai. Kaip reikiant įsibėgėjusi globalizacija reiškia, jog visur prekiaujama prekėmis iš viso pasaulio, taigi didesni importo tarifai galiausiai paprasčiausiai viską pabrangins, ir ne bet kam, o tam paprastam pirkėjui. Gamintojai bus priversti branginti savo produkciją, bandydami spręsti brangstančių žaliavų klausimą.

JAV plieno pramonės apsauga gali padėti bent trumpam išsaugoti darbo vietas, tačiau pačios Jungtinės Valstijos negali savarankiškai pigiai gamintis plieno, kaip kad jų konkurentai iš užsienio, tad taip pat neišvengiamas kainų augimas.

Štai motociklų gamintojas „Harley-Davidson“ perspėja, kad išaugę tarifai kaip reikiant padidins visų jo gaminių kainas, nepriklausomai nuo to, iš kur jis vešis plieną, ir pridūrė, kad Europos Sąjungos reakcija turės „didelę įtaką mūsų pardavimams, mūsų pardavėjams, tiekėjams ir, žinoma, mūsų klientams“.

Nekalbant apie motociklus, Europos Sąjunga žada papildomai apmokestinti apelsinų sultis, viskį ir „Levi‘s“ džinsus, ką neabejotinai pajus pirkėjai visoje Europoje.

Norėdamas dar labiau apsunkinti situaciją, D. Trumpas gali padidinti tarifus ir Europos automobilių pramonei. Skaudžiausiai nukentėtų, žinoma, Vokietija. 2017 metais iš Europos Sąjungos į Jungtines Valstijas įvežta automobilių už 32 mlrd. dolerių (tai net penkis kartus daugiau nei plieno ir aliuminio eksportas kartu sudėjus).

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Alikantėje įstrigę lietuviai kelias valandas duso lėktuve (41)

Ketvirtadienio popietę iš Alikantės į Kauną turėjęs skristi „Ryanair“ oro linijų...

Latvijos premjeras: šalies uostai atviri Baltarusijos verslininkams (16)

Latvijos uostai yra atviri Baltarusijos verslininkams, ketvirtadienį pareiškė šalies premjeras...

„Burberry“ užuot pardavusi su nuolaida, degina rankines ir drabužius už milijonus eurų (73)

Didžiosios Britanijos mados prekės ženklas „Burberry“ , norėdamas išlaikyti savo prekės...

Finansų ministerija pristatė naują finansavimo instrumentą (1)

Finansų ministerija ketvirtadienį viešai konsultacijai pateikė pakeitimo vertybiniais popieriais...

„Maxima Grupė“ stiprina pozicijas Lenkijos rinkoje: jungiami prekybos tinklai (8)

„ Maxima Grupė “ pradeda valdomų mažmeninės prekybos tinklų Lenkijoje sujungimą. Į prekybos...

Top naujienos

Prabilo mįslingai mirusio kario artimieji: mirties priežastis yra visiškai neaiški (294)

Savaitgalį vykusios karių linksmybės baigėsi mįslinga tragedija – netikėtai mirė 25-erių...

Užkalnis. Kodėl gyvename blogai? Nes turime per daug atostogų ir laisvų dienų (602)

Palaukit, apie ką aš čia vėl? Apie tą patį: kad turime Lietuvoje viską, ko nusipelnome, ir dar...

Ulevičius: Palangoje sustabdytas „Cadillac“ – ne Karbauskio patikslinta 00.20 (329)

Ketvirtadienio vakarą naujienų portalas lrytas.lt paskelbė, kad Palangos prieigose vykdyto...

Po dailidžių ir studentų sviesto iššūkio „Žalgirio“ treneris prabilo apie būtinas permainas (9)

5 tūkst. gyventojų neturinčio Klaksviko (Farerų salos) futbolininkai nepasimetė šimtą kartų...

Karolina Meschino prakalbo apie siaubingus kompleksus, kurie kamuoja nuo pat vaikystės: rengėsi net tėčio drabužiais (125)

Kompleksų, ko gero, turi kiekvienas žmogus – net ir žvaigždės prisipažįsta, kad vienu ar kitu...

Ginekologė įspėja neprisižaisti: įvardijo pačią nepatikimiausią priemonę nuo nėštumo (54)

Nors rinkoje apstu įvairių priemonių apsisaugoti nuo neplanuoto nėštumo, ne visi linkę jomis...

Alikantėje įstrigę lietuviai kelias valandas duso lėktuve (41)

Ketvirtadienio popietę iš Alikantės į Kauną turėjęs skristi „Ryanair“ oro linijų...

Kaip aš sužinojau, kad mano vyras vedė kitą moterį (9)

Yve Gibney, nacionalinės sveikatos tarnybos medicinos sesuo iš Mersisaido, buvo laimingai...

Keleivis nufilmavo paskutines akimirkas prieš lėktuvo katastrofą (26)

Praeitą savaitę prie Pretorijos miesto Pietų Afrikos Respublikoje sudužo lėktuvas. Du žmonės...

Romantiškiausia Lietuvos vieta – čia jums reikės daug pinigų (68)

Nors romantika ir pinigai dažniausiai neturi nieko bendro, vis tik norėdami pasiekti...