Prieš kelias dienas Ekonomikos ir inovacijų ministrė Aušrinė Armonaitė sakė, kad 9 proc. pridėtinės vertės mokesčio (PVM) lengvatą restoranams, sporto klubams ir renginių organizatoriams reiktų pratęsti ne pusmečiui, o metams.
Konservatorių partijos prezidiumas dar spalio viduryje buvo įpareigojęs partijos frakciją Seime neteikti ir nepalaikyti su Vyriausybe nesuderintų pasiūlymų kalbant apie kitų metų valstybės biudžeto projektą. Nepaisant to, Seimo Biudžeto ir finansų komitetas (BFK) pritarė įstatymo projektui, kuriuo siekiama neterminuotai pratęsti lengvatinio 9 proc. PVM taikymą maitinimo paslaugoms, apsilankymams visų rūšių meno ir kultūros įstaigose, meno ir kultūros renginiuose, sporto renginiuose, sporto klubuose bei atlikėjų teikiamoms atlikimo paslaugoms.
Ar reikalinga tokia lengvata šiuo metu?
Profesorius Romas Lazutka Delfi TV laidoje „Iš esmės“ įvertino, ar reikalinga ši lengvata, ar paprasti vartotojai tai kaip nors pajustų.
„Naudos gavėjai turėtų būti tų paslaugų vartotojai, jeigu rinka veikia tobulai. Tai reiškia, kad galėtų būti mažesnės kainos, bet taip pat reiškia, kad kitų prekių žmonės pirktų mažiau, o šitų daugiau, tiesiog vartojimo struktūra turėtų pasikeisti; bet taip būtų, jeigu būtų tobulos konkurencijos rinka. Rinkos paprastai nėra tobulos konkurencijos, taigi labai sunku pasakyti, kokią dalį tos lengvatos, jeigu būtų atsisakyta, tarkime, perkeltų į kainą, o kokią dalį turėtų prisiimti ir patys gamintojai arba tos paslaugos teikėjai“, – laidos pradžioje sako R. Lazutka.
Laidoje pateiktas ir konkretus pavyzdys, tarkime, jeigu žmogus picerijoje ar kitoje maitinimo įstaigoje valgo pietus, ar jam bus kokios nors naudos, ar ne. „Amber Food“ direktorius ir akcininkas Gediminas Balnis sako, kad laikui bėgant efektą pajustų ir vartotojai.
„Pirmiausia, įtaką kainoms daro daug dalykų, tarp jų ir konkurencija. Kalbant apie mūsų restoranų sektorių, pas mus dominuoja mažos įmonės, net ir patys didžiausi sudaro penkis procentus visos rinkos, – tą lengvatą anksčiau ar vėliau pajustų ir vartotojai, nes esant aukštai konkurencijai mes kovojame ir dėl kainų, tik pirmiausia reikėtų pasižiūrėti, kodėl ta lengvata yra ir kaip ji yra. Dvidešimt dviejose šalyse iš dvidešimt septynių tas PVM yra taikomas, Finansų ministerija bando pateikti argumentų, kurie dažniausiai būna antiargumentai“, – laidoje sako G. Balnis.