aA
Ilgųjų reisų vairuotojais dirbantys lietuviai, vežantys pavojingus krovinius, privalo išlaikyti ir specialų egzaminą. Šį egzaminą privalo išlaikyti ir iš trečiųjų šalių atvykę ir vairuotojais dirbti norintys piliečiai. Tačiau egzaminas – lietuvių kalba, tad į jį keliaujama su vertėjais. Vairuotojų teigimu, vertėjai ne egzaminą verčia, o jį išlaiko. Nors oficialių skundų dėl to neužfiksuota, garantijos, kad taip įvykti negali, nėra.
Sunkvežimiai
Sunkvežimiai
© DELFI / Rafael Achmedov

Su DELFI susisiekė vairuotojas Andrius (vardas pakeistas vairuotojo prašymu). Jis pasakojo neseniai laikęs vairuotojų, vežančių pavojinguosius krovinius, egzaminą (ADR). Prieš šį egzaminą vairuotojai lanko ir specialius mokymus. Kaip pasakoja Andrius į šiuos mokymus ateina ir asmenys, kurie po to vertėjauja iš trečiųjų šalių atvykusiems gyventojams, laikantiems egzaminą.

„Pagal įstatymą, vertėjai negali būti išsilaikę egzamino ir negali turėti to pažymėjimo. Bet vertėjai daro taip, kad praeina visą kursą, egzaminų nelaiko ir tada gali atstovauti atvykusiems darbuotojams.

Aš pats mokiausi tuose kursuose ir mačiau, kad tuo metu vertėjai mokėsi. Jis pamatė, kad nespės per dvi valandas 125 klausimų atsakyti už penkis žmones, tuos bilietus išmokti nėra paprasta. Tai po to kelioms dienoms buvo atvedęs tuos pačius, kiek supratau, filipiniečius pasimokyti. Nežinau, kaip jie laikė egzaminą, žinau tik, kad ruošėsi Vilniuje. Aš pats laikiau Kaune, ten iš tikrųjų tokia griežta moteriškė dirba, viskas daugiau ten sužiūrėta. Gal pasirenka Vilniuje laikyti, dėl to, kad mažiau kreipia dėmesio kas“, – pasakojo Andrius.

Kaip tvirtina vairuotoju dirbantis Andrius, kai kurios įmonės turi vadybininkus, kurie praeina mokymus, o po to kaip vertėjai eina į egzaminus su atvykusiais užsieniečiais. Tačiau egzamine jie testą ne verčia, o tiesiog susako teisingus atsakymus.

„Prieš tai kažkokia moteriškė vertėja buvo. Ji atmintinai tą kursą buvo išmokus ir keliems vairuotojams susakydavo per tas dvi duotas valandas, spėdavo gal ir penkiems susakyti teisingus atsakymus. O dabar buvo naujai apmokomas vertėjas.

Taip yra pagal įstatymą padaryta, kad jie gali naudotis vertėju. O kas ten žiūri, ar vertėjas teisingą atsakymą pasako, ar šiaip ką. Prižiūrėtojai nesiklauso, kokia ten kalba ką sako. Paprasčiausiai tie vertėjai išmoksta viską ir nurodo, kaip atsakyti.

Ten duodamas klausimas ir trys atsakymo variantai. Iš dalies visi atsakymai panašūs, sunku juos atrinkti, ten tikrai viskas painiai. Lietuviui lietuvių kalba sunku yra atsakyti. Ir daug tikrai neišlaiko“, – DELFI teigė jis.

Pasak Andriaus, nors ir egzaminai filmuojami, niekas iš tiesų nesužiūri, ką kita kalba vertėjai pasako egzaminą laikančiajam vairuotojui.

Egzaminą planuojama versti į kitas kalbas

Per mėnesį šį ADR egzaminą vidutiniškai laiko 200–220 vairuotojai. Lietuvos transporto saugos administracija patvirtina, kad šiuo metu egzaminas vyksta tik lietuvių kalba, tad iš kitų šalių atvykę ir vairuotojais norintys dirbti užsieniečiai jį laiko kartu su vertėjais. Tačiau tvirtinama, kad egzaminai – griežtai prižiūrimi.

„Informacija, kad už darbuotojus iš trečiųjų šalių egzaminą laiko vertėjas yra visiškai nepagrįsta, nes egzaminai filmuojami, vertėjai su egzaminuojamaisiais atidžiai stebimi egzaminą vykdančio darbuotojo, vertėjas nuo egzaminuojamojo sėdi atokiau.

Egzaminai labai griežtai prižiūrimi – šiemet jau nustatyti 2 atvejai Šiauliuose ir Klaipėdoje, kai egzaminuojamieji, laikydami ADR egzaminą, bandė naudotis slaptomis filmavimo kameromis bei ryšio priemonėmis. Identifikavus nesąžiningus egzaminuojamuosius, jie pašalinti iš egzamino jam dar nepasibaigus“, – DELFI komentavo Lietuvos transporto saugos administracijos Tarptautinio bendradarbiavimo skyriaus vyriausiasis specialistas Irmantas Kuzas.

Egzaminas
Egzaminas
© DELFI / Karolina Pansevič

Taip pat atsakymuose teigiama, kad Sausumos transporto veiklos ir pramoginės laivybos administracinių paslaugų departamento Vilniaus skyriuje nė vienas Filipinų Respublikos pilietis nelaikė ADR nei su vertėju, nei be vertėjo.

Vis dėlto, akivaizdu, kad pasitaikyti gali visko, kadangi yra planuojama, jog šis egzaminas būtų laikomas be vertėjo.

„Egzamino bilietus planuojama išversti ir į kitas kalbas, siekiant panaikinti galimybę ADR egzaminą laikyti su vertėju“, – teigia I. Kuzas.

Lietuvos transporto saugos administracija patikina, kad skundų ir pranešimų apie tai, kad egzaminus už vairuotojus išlaiko vertėjai nėra gavę.

Daliai problema žinoma, daliai – ne

Vairuotojų profesinės sąjungos pirmininkė Jovita Jančauskienė DELFI pasakojo, kad ši problema – vieša paslaptis. Anot jos, apie tai, kad už atvykusius užsieniečius egzaminą laiko vertėjai, ji girdėjo ne iš vieno vairuotojo. Manoma, kad taip elgiamasi dėl to, jog piliečiai iš trečiųjų šalių kuo greičiau gautų reikiamus dokumentus.

Sunkvežimiai
Sunkvežimiai
© DELFI / Rafael Achmedov

Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos (LINAVA) prezidentas Erlandas Mikėnas DELFI tvirtino apie tokias situacijas negirdėjęs, negavęs skundų. Tačiau, anot jo, šis egzaminas išties yra labai sunkus. Tad ne kartą jau buvo kalbamasi dėl jo supaprastinimo. Derybos dėl to vyks ir ateityje.

Reikalavimai kelių transporto priemonių vairuotojų, vežančių pavojinguosius krovinius, egzaminavimui (tame tarpe ir vertėjams egzamino metu) yra nustatyti Kelių transporto priemonių vairuotojų, vežančių pavojinguosius krovinius, mokymo ir egzaminavimo tvarkos apraše. Ten numatyta, kad jeigu vairuotojas nesupranta lietuvių kalbos, į egzaminą savo sąskaita jis gali pasikviesti vertėją. Vertėjas turi pateikti savo asmens dokumentą, jis negali daryti įtakos egzaminuojamajam pasirenkant atsakymus, naudotis papildoma medžiaga (išskyrus žodyną) ir mobiliojo ryšio ar kitomis informacijos perdavimo ar priėmimo priemonėmis, išsinešti egzamino medžiagą. Jis taip pat negali būti asmuo, turintis pavojingųjų krovinių vežimo saugos specialisto, mokytojo, mokančio asmenis, susijusius su pavojingųjų krovinių vežimu, ar vairuotojo, vežančio pavojinguosius krovinius kelių transportu, pažymėjimą arba būti baigęs mokymo kursus, susijusius su pavojingųjų krovinių vežimu.

Jeigu nustatoma, kad vertėjas turi atitinkamus pažymėjimus ar yra baigęs kursus, į egzamino patalpą jis neturi būti įleidžiamas.

Lietuvos transporto saugos administracija informuoja, kad ADR egzaminą laiko asmenys dirbantys ar planuojantys dirbti transporto priemonių vairuotojais, vežančiais pavojinguosius krovinius.
Už egzamino laikymą ir pažymėjimo išdavimą mokama nustatyto dydžio valstybės rinkliava (už pagrindinio mokymo kurso A1 egzaminą – 8,6 EUR, už specializuoto mokymo kurso A2 ar A3 ar A4 egzaminus 5,7 EUR, už pažymėjimo išdavimą 11 EUR). Per mėnesį ADR egzaminą vidutiniškai laiko 200–220 vairuotojai.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(17 žmonių įvertino)
4.1765

Baltijos jūroje statomas vienas ilgiausių povandeninių tunelių pasaulyje (35)

Po daugiau nei dešimtmetį trukusio planavimo, pradėti ilgiausio pasaulyje po vandeniu panardinto...

„Tesla“ atšaukia 870 automobilių Kinijoje dėl defektų (1)

JAV elektromobilių gamintoja „ Tesla “ atšaukia 870 automobilių Kinijoje dėl stogo...

Didžiausią apyvartos mažėjimą trečią ketvirtį patyrė oro transporto įmonės bei kelionių agentūros (1)

Per trečią ketvirtį dėl veiklos suvaržymų, susijusių su COVID-19 pandemija, didžiausią...

Eismo sąlygos: kelių dangos daugiausiai – šlapios

Ankstų penktadienio rytą Lietuvoje valstybinės reikšmės kelių dangos daugiausia yra šlapios,...

Italija pasiūlys pirmąjį eksperimentinį saugių skrydžių koridorių tarp Europos ir JAV

Italija ketina pasiūlyti pirmąjį Europoje saugių skrydžių koridorių tarp Italijos ir...

Top naujienos

Emigranto spąstuose – trys Lietuvos bankai: atsiskaitinėjo su tuščiomis ir net užblokuotomis kortelėmis (36)

Į Norvegiją emigravęs ukmergiškis sugebėjo pergudrauti tris Lietuvoje veikiančius bankus –...

Kaip Lietuva per valandą išleido 20 milijonų eurų: pirkinių krepšyje ir robotinė papūga (56)

Po rinkimų praktika per dieną ar kelias valandas paskirstyti dešimtis milijonų eurų ES paramos...

Sugėdinti žaidėjai prakalbo apie neparuoštus namų darbus: turime geriau išanalizuoti varžovus (43)

Po niūriausias prognozes pranokusio pralaimėjimo namuose Danijai 76:80 Lietuvos rinktinės vidurio...

Garsų artistą vadino „didžiausiu visų laikų medicininiu stebuklu“: gimė su 3 kojomis, 16 pirštų ant 4 pėdų ir 2 lyties organais (18)

Frankas Lentini buvo vienas garsiausių XX amžiaus pradžios cirko artistų. F. Lentini, gimęs su...

Skandalingas rezultatas: Lietuvos rinktinė namie nusileido danams (1030)

Lietuvos rinktinė istorine nesėkme atidarė FIBA „burbulą“ Vilniuje. Penktadienį Dariaus...

Žiemiški orai apims beveik visą šalį: snigs visą savaitgalį (6)

Artimiausią parą Lietuvos orus lems ciklonas. Šeštadienio naktis numatoma debesuota su...

Įspūdinga Šaro pergalių serija Eurolygoje nutrūko – „Barca“ krito Vilerbane (11)

Aštuntos pergalės iš eilės „Barcelona“ (8-2) Eurolygoje neiškovojo. Šarūno Jasikevičiaus...

Keisčiausias namas Lietuvoje: senolis pasistatė įspūdingo dydžio dvarą su baseinais ir net sostu (105)

Vos tik atvykus į Lentvarį mano geras draugas, Amerikoje magijos šou rengiantis iliuzionistas Rokas...

Maskoliūnas teigia „prisiimantis visą atsakomybę“, bet pirštu rodo į apatiškus veidus (215)

Jokio azarto, jokio malonumo – tik kančia ant parketo. Bet Lietuvos rinktinė nesugebėjo nė...

Į Lietuvą veržiasi žiema: kai kur jau iškrito pirmasis sniegas pasnigo ir Vilniuje (20)

Penktadienio vakarą dalyje Lietuvos iškrito pirmasis sniegas . Feisbuko grupėse daugiausia...

|Maža didelių žinių kaina