Ar kada susimąstėte, kodėl interneto ryšys JAV lėktuvuose yra toks prastas ir brangus? Arba jo visai nėra? Ar taip turi būti? Ar taip visuomet ir bus?

Atsakymai į šiuos klausimus priklauso nuo to, kam tokius klausimus užduodate ir su kokių avialinijų lėktuvu skrendate. Jie susiję su giliai įsišaknijusia ir pasenusia sistema, kuri įrengta trijų didžiausių JAV oro linijų bendrovių lėktuvuose. Kai kas nesėkmingai mėgino pasiekti, kad ši sistema būtų pripažinta nelegaliu monopoliu.

Ir jie taip pat susiję su atsirandančiomis partnerystėmis, kurios leistų subsidijuoti brangesnio (ir greitesnio) palydovinio interneto sistemų įrengimą kitų aviakompanijų lėktuvuose bei užkariauti pasaulinę rinką, kurioje tik 5 proc. skrydžių metu galima naudotis internetu.

Šiuo metu yra dviejų tipų skrydžio metu veikiančio belaidžio interneto tiekėjų: vieni naudojasi palydovine technologija, kaip „Global Eagle“, „ViaSat“ ir „Panasonic“, ir tokia technologija naudojasi tik nedidelis skaičius mažų aviakompanijų. Ir yra „Gogo“, naudojanti sistemą „oras-žemė“. Tokia sistema dominuoja rinkoje dėl ilgalaikių sutarčių su „American“, „United“ ir „Delta“.

Visos trys didžiosios Amerikos aviakompanijos, kaip manoma, pratęs savo sutartis dėl „Gogo“ sistemos naudojimo, nes būtų labai brangu šią sistemą pašalinti ir įrengti naują. Be to, pačios aviakompanijos gerokai užsidirba iš tokios sistemos. Pavyzdžiui, kompanijai „Delta“ atitenka 23 proc. „Gogo“ gaunamo mokesčio.

„Visi skrydžio metu naudojamo interneto tiekėjai naudojasi palydovu, išskyrus „Gogo“, tačiau „Gogo“ galiausiai taip pat juo naudosis, – sakė investicinio banko „Macquarie“ „Gogo“ analitikas Andrew De Gasperi. – „Gogo“ yra sudariusi itin ilgas sutartis, kurių terminas siekia apie aštuonerius metus, ir jas labai sunku nutraukti. Esmė ta, kad turi įrodyti, kad žmonės nusprendžia neskristi vienomis ar kitomis avialinijomis, nes skrydžio metu yra prastas interneto ryšys. Nemanau, kad Amerikoje šios sistemos bus atsisakyta, kai sutartys baigs galioti 2017 metais.“

Vienas iš buvimo „Gogo“ klientu pliusu yra tas, kad įranga jie sumontuoja nemokamai arba už labai mažą kainą, ir visą laiką sprendžia problemas, kurių kyla aviakompanijų keleiviams. Mainais aviakompanijos gauna didžiąją dalį pinigų, kuriuos keleiviai sumoka už naudojimąsi šia paslauga.

„Gogo“ kontroliuoja kainodarą ir vartotojo patirtį, o taip pat kontroliuoja riziką, – sakė „Gogo“ analitikas iš kompanijos „Dougherty & Company “ Ashwinis Birla. – Oro erdvė yra sudėtinga rinka paslaugos teikėjui. Aviakompanijos turi spręsti daugybę problemų, todėl paprastai nenoriai keičia paslaugos teikėją. „Delta“ veikiausiai jo nekeis, nes yra glaudžiai susijusi su „Gogo“.

„Gogo“ planuoja 2016 metais pereiti prie greitesnio palydoviniu ryšiu paremto produkto, ir A. Birla mano, kad dalis išlaidų bus perkelta ant vartotojų pečių, nes kiekviename lėktuve reikės įrengti naują, ir brangesnę, įrangą. Dėl to paslauga brangs.

O bendrovė „JetBlue“ laikosi kitokio požiūrio. Aviakompanija neseniai paskelbė apie partnerystę su „Amazon“ , kuri leis keleiviams suteikti nemokamą interneto ryšį skrydžio metu.

„Dešimtajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje, kai internetas tik ėmė populiarėti, žmonės eidavo į interneto kavines ir mokėjo pinigus, kad galėtų juo naudotis. Dabar interneto kavinių poreikio nebėra, nes internetas tapo esmine paslauga ir, kai kurių manymu, net pagrindine žmogaus teise“, – sakė „JetBlue“ atstovas Jamie'is Perry'is.

„Danguje šie pokyčiai nevyksta taip greitai, nes viską padaryti kainuoja gerokai daugiau: reikia specialios įrangos, kurią įrengti lėktuve yra gerokai brangiau nei biure ar namuose. Tačiau gera žinia yra ta, kad žmonėms galima suteikti galimybę naudotis gerokai spartesniu internetu. Tiesiog reikia sugalvoti, kaip padengti tas papildomas išlaidas“, – sakė jis.

Bent jau „JetBlue“ neketina tų išlaidų perkelti ant savo keleivių pečių. Tuo metu, kai kompanija dar tik kūrė savo palydovinio interneto, kuriuo galima naudotis skrydžio metu, produktą „Fly-Fi“, kuris buvo pradėtas naudoti 2013 metų gruodį, J. Perry'is sakė, kad žmonės, kurie yra įpratę nemokamu internetu naudotis visur, tikrai nenoriai moka už jį skrydžio metu.

Todėl „JetBlue“ sugalvojo paieškoti partnerių žiniasklaidos srityje, kurie padėtų finansuoti „Fly-Fi“ produktą gaudami galimybę reklamuotis ir siūlyti savo išskirtinį turinį „JetBlue“ klientams skrydžių metu.

Iš pradžių buvo sutarta su „The Wall Street Journal“ laikraščiu, kuris „JetBlue“ keleiviams suteikė galimybę nemokamai skaityti savo naujienas skrydžio metu. Vėliau buvo pasiektas susitarimas su žurnalu „Time“. Tuomet sekė leidykla “Random House“, suteikusi galimybe nemokamai skaityti elektronines knygas, ir net su TV kanalu „Fox“.

Ekspertai sako, kad toks „JetBlue“ naudojamas modelis gali tapti naujo judėjimo, kurio tikslas suteikti keleiviams prieinamą galimybę naudotis internetu skrydžio metu, pradžia. „Tokios partnerystės yra tai, prie ko artėja aviakompanijos, – sakė A. De Gasperi. – Tokie susitarimai yra mūsų ateitis.“

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (15)