Prancūziją jau antrą savaitę kausto žemdirbių protestai. Reikalaujama apsaugos nuo užsienio konkurencijos, biurokratijos mažinimo, ragina didinti pajamas. Pasitelkę traktorius, priekabas ir kitą žemės ūkio techniką jie blokuoja kelius taip siekdami spausti Vyriausybę atsižvelgti į jų reikalavimus.

Į nemalonių įvykių sūkurį pateko ir lietuvių vežėjai. Delfi gavo vaizdo įrašą, kuriame matyti, kaip traktorius nuverčia vilkiko priekabą. Aplink išmėtytas krovinys – dėžės su pomidorais, dalis jų padegtos.

Ūkininkai savavališkai stabdo vilkikus ir tikrina krovinius


Aiškėja, kad nukentėjo Šiauliuose įsikūrusios logistikos įmonės „RV Transport“ krovinys.

„Vairuotojas buvo sustabdytas, gąsdinamas, išdaužti vilkiko langai. Buvo liepiama atiduoti priekabą. Jie ją patys atkabino, iškrovė krovinį ir padegė priekabą“, – Delfi komentavo įmonės vadovas Egidijus Švėgžda.

Per ūkininkų protestą Prancūzijoje padegtas lietuvio vilkiko krovinys

Jis sakė, kad pagalbos iš Prancūzijos policijos sulaukti nepavyko. Pareigūnai, anot pašnekovo, palydėjo vilkiko vairuotoją į aikštelę, o priekabą liepė palikti ūkininkams, taip pat pasakė, kad niekuo padėti šiuo metu negali.

Krovinyje, kaip patikslino vadovas, buvo gabenami ispaniški pomidorai. Krovinio vertės pašnekovas įvardyti negalėjo, priekabos vertė siekia 45–50 tūkst. eurų.

Pasak E. Švėgždos, vairuotojas rimtai nenukentėjo, tačiau buvo išgąsdintas.

„Vairuotojas šiek tiek šukėmis subraižytas. Didesnis šokas buvo morališkai, nes nežinojo, ar pavyks iš viso to ištrūkti“, – kalbėjo pašnekovas.

Nors tai pirmas toks atvejis, situacijų, kai „plėšomos plombos nuo vilkikų durų, atidarinėjami kroviniai, kelios krovinio dėžės paimamos pažiūrėti“, anot įmonės vadovo, buvo dešimtys.

Siekdami išvengti sudėtingų situacijų vilkikų vairuotojai bando aplenkti tokius kelius, nerodyti, jog vežama produkcija yra maisto prekės.

„Daug vilkikų užblokuoti Prancūzijoje, jie negali judėti po dvi tris dienas“, – pridūrė jis.

Tokių atvejų yra ir daugiau. Socialiniame tinkle „TikTok“ patalpintas vaizdo įrašas, kuriame užfiksuota, kaip grupė žmonių apiplėšia vilkiko su lietuviškais registracijos numeriais krovinį. Aplink taip pat sukiojasi policijos pareigūnai, jie jokių veiksmų nesiima. Kas yra iškraunamose dėžėse, nematyti.

Prancūzijoje apiplėšiamas lietuvių vilkiko krovinys

„Visiškas chaosas“


Kitos logistikos bendrovės, kurios atstovas nenorėjo būti įvardytas, situaciją vadino „visišku chaosu“.

„Streikas vyksta jau antrą savaitę, pabaigos nematyti. Mūsų vilkikai važiuoja, o ūkininkai, traktoristai savarankiškai tikrina automobilius, ir jeigu krovinys ne prancūziškas, viską meta lauk ir degina. Policija ten nieko padaryti negali, atsistoja ir rankomis mojuoja. Vyksta kažkoks chaosas“, – sakė Kaune įsikūrusios įmonės atstovas.

Jis piktinosi ir tuo, kad Užsienio reikalų ministerija (URM) nėra atnaujinusi rekomendacijų dėl situacijos šalyje.

„Man keista, kodėl URM nieko nedaro, kodėl nieko neskelbiama keliauk.urm.lt portale. Kiek teko girdėti, su tuo susiduria ne tik vilkikai, bet ir lengvieji automobiliai su užsienietiškais numeriais“, – teigė jis.

„Protestai virto į riaušes, o prie jų prisideda labai daug emigrantų. Aš ne rasistas, bet nuotraukose matyti, kad tai trečiųjų šalių piliečiai“, – pridūrė jis.

Ministerijos patarimai


Užsienio reikalų ministerija komentare Delfi nurodė, kad Lietuvos ambasada Prancūzijoje atidžiai stebi situaciją dėl besitęsiančių ūkininkų streikų.

„Nuo sausio 28 dienos informacija apie streikus ir rekomendacijos buvo paskelbta ambasados svetainėje ir socialinio tinklo „Facebook“ paskyroje, taip pat išplatinta ir Lietuvos vežėjų asociacijai „Linava“, – komentavo URM.

Užsienio reikalų ministerija

Ministerija pridūrė, jog ūkininkų vykdomos protesto akcijos ir kelių blokavimo situacija keičiasi nuolat, todėl keliaujantiems rekomenduojama naudotis specialiomis interneto svetainėmis, kuriose informacija apie situaciją keliuose pateikiama realiu laiku, o vairuotojai gali atitinkamai koreguoti kelionių maršrutus.

Lietuvos ambasada Prancūzijoje turi informacijos apie kelias nukentėjusias Lietuvos įmones, jas konsultuoja bei joms padeda pagal konkrečius poreikius, pridūrė institucija.

Kaip užtikrinti vairuotojų saugumą?


Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso generalinis sekretorius Povilas Drižas sutiko, kad problema yra nemaža.

„Mes savo įmonėms išplatinome informaciją, kad jos vertintų riziką. Dabar turime neformalios informacijos, kad protestuotojų taikinys yra užsienio šalių registracijos automobiliai. Kai įvyksta vandalizmo atvejų, policija ne visada atvyksta į įvykio vietą, o kartais net atvykusi negali problemos išspręsti“, – Delfi sakė P. Drižas.

Problematiškiausiomis vietomis jis įvardijo Paryžiaus, Liono apylinkes, Vakarinę Prancūzijos dalį link Nanto ir Reno miestų.

Povilas Drižas

Problemų kelia ir tai, kad tais atvejais, kai turtas būna apgadinamas, neaišku, kaip išsireikalauti žalą iš draudimo, teigė jis.

Visgi svarbiausias klausimas, pasak P. Drižo, kaip apsaugoti ten esančius vilkikų vairuotojus.

„Mes matome filmukus, kaip vartomos mašinos, ir nesuprantame, kuo čia dėti vairuotojai ir vežėjai. Ne tiek aktualus turtas, geležis, bet reikia galvoti, ką daryti su vairuotojais, kurie ten yra. Man įdomu, ar europinės profesinės sąjungos kelia šitą klausimą, ar daro kokius nors veiksmus, kad apsaugotų tuos žmones. Mes sakome žmonėms, kad jie ten nevažiuotų, jog liktų sveiki ir gyvi, bet įdomu, ar profesinės sąjungos ką nors daro. Tai didelė problema“, – teigė P. Drižas.

Jis sakė iš viešosios informacijos žinąs, kad Prancūzijos Vyriausybė artimiausiu metu ketina paskelbti veiksmų planą, jo kol kas laukiama.

„Kol jo nėra, rekomenduojame savo nariams aplenkti tam tikras zonas. Daugiau čia nelabai ko prigalvosi“, – pridūrė jis.

Esate įvykio vietoje, turite užfiksuotų kadrų? Kviečiame dalintis el. paštu pilieciai@delfi.lt.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (61)