aA
Toliau nerimsta aistros dėl Mobilumo paketo, kuris gali paliesti kas dešimtą Lietuvos dirbantįjį. Dviejų balsų persvara šis klausimas buvo įtrauktas į Europos parlamento darbotvarkę, o iš Lietuvos europarlamentarų balsavime dalyvavo tik vienas, dauguma kitų teisinosi sunkiu susisiekimu tarp Briuselio ir Strasbūro.
© DELFI / Tomas Vinickas

Kilus triukšmui, nes šiam dokumentui priešinasi ne tik lietuviai, bet ir kitų Rytų Europos šalių verslininkai ir politikai, jo priėmimas atidėtas, tačiau jis vėl bus svarstomas kitą savaitę.

Aistras pakaitino, susisiekimo ministras Rokas Masiulis socialiniame tinkle iškėlęs klausimą, kur buvo kiti Lietuvos europarlamentarai šiuo svarbiu balsavimo metu?

„Mobilumo paketas, toks koks yra siūlomas dabar, turėtų negrįžtamos žalos Lietuvos vežėjams ir mūsų valstybės ekonomikai. Kalbame apie 6 procentus bendrojo vidaus produkto (BVP). Vakar buvo balsuojama dėl to, ar apskritai įtraukti paketą į 27 dienos darbotvarkę – 2 balsų persvara buvo nubalsuota už įtraukimą. Tai reiškia, kad mums pritrūko 2 balsų, kad paketas nebūtų išvis svarstomas. Iš Lietuvos atstovų, mano žiniomis, salėje buvo tik Antanas Guoga. Leiskite paklausti – kur buvo kiti mūsų europarlamentarai? Ar valstybės interesai jiems yra svarbūs? “, – rašė R. Masiulis.

Europarlamentarai tokiu ministro požiūriu pasipiktino ir savo ruožtu parašė kreipimąsi į Europos parlamentą, kurį pasirašė 10 iš 11 mūsų deleguotų politikų. Ten nėra tik Antano Guogos parašo. Politikai šiame dokumente sako, kad šiuo metu siūloma Mobilaus paketo redakcija nėra priimtina.

Tačiau paklausus kiekvieno nuomonės atskirai, paaiškėjo, kad skirtumų daugiau nei bendro sutarimo, ko visgi nori ir ko siekia mūsų atstovai Europoje.

Viktoras Uspaskich
Viktoras Uspaskich
© DELFI / Domantas Pipas

„Mobilaus paketo įstatymas grąžintas tobulinti. Jei jis bus subalansuotas ir mažiau kenks mūsų ekonomikai ir pagerins mūsų vairuotojų padėtį (padidės atlyginimai, atsiras socialinės garantijos, poilsio režimas), aš balsuosiu už šį projektą. Taip, kaip nori mūsų vežėjai ar kalba R. Masiulis jis nebus pakeistas“, – dėsto Viktoras Uspaskichas.

Europarlamentaras sako, kad mūsiškiai dabar nori, jog Lietuvoje registruotos įmonės dirbtų kitose šalyse ir mokesčius mokėtų pas mus. Jei būtume vokiečiai ar prancūzai to nenorėtume. Natūralu, kad ES šalys pyksta.

„Lietuvai supernaudinga būti ES nare ir mes norime gilesnės integracijos, todėl turime sutikti su vienodomis sąlygomis. Prieš Mobilų paketą tik 7 šalys, tarp jų ir Lietuva. Dabar mus klaidina, kad prarasime milijardus. Tačiau iš mūsų įmonių vairuotojų, kurie pusvelčiui dirba ten, kas septintas jau ne lietuvis, o baltarusis, ukrainietis. Mūsų vairuotojų atžvilgiu dabartinė mūsų politikų pozicija neteisinga“, – savo poziciją dėsto V. Uspaskichas ir sako, kad neteisinga, kai mes reikalaujame vienodų išmokų ūkininkams, kitų vienodų sąlygų, tačiau norime, kad vežėjai dirbtų išskirtinėmis sąlygomis ir mokesčius mokėtų Lietuvoje, o ne tose valstybėse, kur uždirba pelną. Suvienodinus sąlygas mūsų vairuotojai neemigruotų.

Petras Auštrevičius
Petras Auštrevičius
© DELFI / Domantas Pipas

Europarlamentaras Petras Auštrevičius DELFI sakė, kad jis neremia ministro Roko Masiulio, kuris savo pasisakymais, politiko nuomone, tiesiog mėgino nukreipti dėmesį nuo savo asmeninių problemų.

„Norėčiau išgirsti, kokius darbus nuveikė susisiekimo ministras atstovaudamas Lietuvos interesus EP. Nepritariu ir bandymui tokiu būdu pradėti derybas. Visiems reikėtų paaiškinti, kad bet kokia EP rezoliucija, kol dokumentas nėra priimtas, tai tik derybų pradžia. Lietuvoje dažnai nesupranta, kokia sprendimų priėmimo tvarka, dėl to kyla visiškai nereikalingos bangos ir nukreipia dėmesį nuo darbų, kuriuos realiai reikia daryti“, – aiškina P. Auštrevičius ir sako, kad EP veikiamas didžiausių Europos valstybių, kurios jaučia naujų sąjungos narių konkurenciją.

Pasak P. Auštrevičiaus, nenuostabu, kai Vokietijos keliuose daug lietuviškų sunkvežimių, kurie dirba vietos rinkoje ir tuo nepatenkinti vokiečiai stengiasi mus išstumti iš rinkos. Jei prisiminsime Mobilumo paketo ruošimo pradžią, tiesiog siekta pagerinti vairuotojų darbo sąlygas, kurios buvo blogos. Tačiau dabar pereita prie ES transporto rinkos suvaržymo. Tai prieštarauja pačios Sąjungos steigimosi teisei ir principui, kad visi laisvi teikti paslaugas, o pervežimai yra paslaugos.

„Man protu nesuvokiamas reikalavimas po keturių savaičių sunkvežimiu grįžti į registracijos valstybę. Tai papildoma tarša ir ekonominiai nuostoliai. Kai siūlymai pasisuko taip, nežinau, kas juos galėtų paremti, net jei argumentas padidinti atlyginimus vairuotojams“, – dėlioja P. Auštrevičius ir sako, kad jei bus priimta dabartinė redakcija, mūsų konkurencingumas sumažės ir transporto įmonės, galimai, bus tiesiog perregistruotos į tokias valstybes, kaip Olandija, Belgija, Vokietija.

Lietuvos biudžete atsiras mokestinė skylė. Todėl tuo turėtų užsiimti ne tik susisiekimo, bet ir finansų ministras ir visa Vyriausybė, kuri turi pateikti neatremiamus argumentus, kad vairuotojams mokami ES vidurkiui prilyginami atlyginimai ir tvarka yra skaidri. Nes niekas nereikalauja vienodų atlyginimų IT specialistams, kurie savo paslaugas parduoda visame pasaulyje.

Mobilumo paketas Lietuvos europarlamentarų akimis: vieni pusiau už, kiti – šiek tiek prieš
© DELFI / Orestas Gurevičius

„Čia vyksta politinė kova, kurioje akivaizdžiai yra bandoma prisidengiant socialinėmis garantijomis išstumti iš rinkos tokias valstybes kaip Lietuva. Ta kova vyksta naudojant švarias, pusiau švarias ir visokias kitokias politines priemones. Esminiuose balsavimuose tikrai sudalyvausime. Tikiu, kad Lietuvos delegacijos dauguma, žinoma kiekvienas už save turėtų pasakyti, bet aš tikrai balsuosiu pirmiausia dėl atidėjimo svarstyti“, – DELFI komentavo europarlamentaras Valentinas Mazuronis.

Jis dar pridėjo, kad „nieko tragiško neįvyko“ dėl vakar dienos praleisto balsavimo, nes balsavimai ir toliau tęsis. „Čia yra kova dėl noro išstumti tas valstybes iš rinkos. Senosios valstybės matydamos, kad negali konkuruoti dėl daugelio dalykų, dėl atlyginimų, dėl tos žemesnės kainos, iš esmės jie tokiu būdu bando išstumti, kas nedaro garbės mūsų kolegoms“, – teigė V. Mazuronis.

Laima Andrikienė
Laima Andrikienė
© DELFI / Andrius Ufartas

DELFI susisiekė su Laima Andrikiene. Politikės prašymu pateikiame pilną jos komentarą:

„Mobilumo paketas yra labai lauktas dokumentas, tačiau per dvejus metus trukusius svarstymus Europos Parlamente ir ES Taryboje, kur posėdžiauja valstybių narių vyriausybių atstovai, iš gero dokumento beliko karikatūra, kuriai pritarti negalime. Lietuva pralaimėjo balsavimus taryboje, kur mums atstovauja Susisiekimo ministras. Antrasis būtinas – ir lemiamas balsavimas – yra laukiamas Europos Parlamente, todėl dedamos pastangos, kad jis įvyktų iki šio Europos Parlamento kadencijos pabaigos.

Mes – Lietuvos, Latvijos, Estijos, Lenkijos, Rumunijos, Bulgarijos, kai kurie Ispanijos, Maltos ir kitų valstybių – atstovai Europos Parlamente visomis išgalėmis siekiame, kad to balsavimo nebūtų, kad Mobilumo paketas būtų paliktas balsuoti naujajam Europos Parlamentui. Tuo tikslu praėjusią savaitę su kolegomis užregistravome 1600 pataisų minėtam paketui, kad jis pagal EP taisykles, dėl neparengtumo ir nepriimtinumo balsavimui, nebūtų balsuojamas plenarinėje sesijoje ir būtų grąžintas atgal EP Transporto komitetui svarstyti.

To pavyko pasiekti – šis klausimas trečiadienio rytą EP pirmininko reikalavimu buvo išbrauktas iš šios sesijos darbotvarkės, viliuosi, kad atlikto darbo pakaks ir tam, kad Mobilumo paketo nebūtų ir kitą savaitę Briuselyje vyksiančioje trumpojoje EP plenarinėje sesijoje. Beliks dar viena – balandžio plenarinė sesija. Su kolegomis iš kitų šalių tariamės, kaip elgsimės, nors prisipažinsiu, kad tenka imtis neįprastų veiksmų, ir mūsų oponentai tai vadina Europos Parlamento darbo obstrukcija.

Mano argumentai prieš šį paketą: sutarimo dėl jo nėra, jis nėra kompromisinis, nors jo rengėjai jį tokiu vadina. Tai, kas pateikta balsavimui, yra Rytų ir Vidurio Europos valstybių, pirmiausiai tų, kurios yra ES pakraščiuose, diskriminacijos įteisinimas, ir mes to negalime leisti. Jei šis paketas būtų priimtas, jis ženkliai pablogintų Lietuvos vežėjų padėtį. O Lietuvos vežėjai – tai apie 50 000 vyrų armija, jų šeimos, šiame sektoriuje sukuriama daugiau nei 12 proc. Lietuvos BVP. Man labai rūpi vežėjų darbo sąlygos, jų poilsis, saugumas Europos keliuose, tačiau kaip ir kitais klausimais, čia reikia protingo balanso.

Mano pozicija – dėl vežėjų verta kovoti, pasitelkiant visas įmanomas priemones. Šiai kovai mažiausiai tinka šou elementai, čia, kaip ir kitose srityse, rezultatą duoda tik nuoseklus ir atkaklus darbas.“

Antanas Guoga
Antanas Guoga
© DELFI / Karolina Pansevič

Vienintelis posėdyje dalyvavęs parlamentaras Antanas Guoga nusiteikęs kovai.

„Čia kritinis momentas. Matau mažų Lietuvos pervežimo įmonių bankrotą dėl tokio naujo įstatymo. (…) Kova nebaigta dar. Vienas esminių dalykų čia. Nes tai būtų milijardinis smūgis biudžetui, kas net atvestų Lietuvą į mini krizę, jeigu mes prarastume tiek daug darbo vietų“, – teigė A. Guoga.

Vilija Blinkevičiūtė
Vilija Blinkevičiūtė
© DELFI / Andrius Ufartas

Europarlamentarė Vilija Blinkevičiūtė R. Masiuliui parašė atskirą laišką, kuriame išdėstė ir kokios pozicijos laikysis priimant šį dokumentą.

"Manau, kad reikia atsižvelgti ir į Lietuvos verslo, ir į samdomą darbą dirbančiųjų interesus. Ir nereikia verkti krokodilo ašaromis: bus dar tų balsavimų Europos Parlamente dėl Mobilumo paketo. Ne vienas ir ne du. Didžiosios kovos tik prasideda. Linkiu jose dalyvauti asmeniškai, o ne iš Vilniaus bokštų. Ministre, mano balsavimas dėl Mobilumo paketo labai priklausys nuo to, kaip atsakysite į mano tris pateiktus klausimus. Svarbu juk ne tik verslo įmonės, bet ir jose dirbantys žmonės – jų atlyginimai ir socialinės garantijos.

P. S. O aš balsuosiu už Mobilumo paketo atidėjimą todėl, kad šis klausimas nėra iki galo išdiskutuotas ir nėra rastas visoms ES šalims priimtinas sprendimas."

Lietuvos europarlamentarų kreipimąsis

Lietuvą atstovaujantys Europos Parlamento nariai sieks Europos Sąjungos Mobilumo paketo priėmimą nukelti į naujos kadencijos Europos Parlamentą.

Svarstomas ES Mobilumo paketas yra neabejotinai labai svarbus visiems ES šalių narių vežėjams. Tačiau siūloma teisės akto redakcija nėra priimtina. Lietuvos atstovai kartu su kitų ES valstybių narių parlamentarais turi tęsti dialogą ir dėti visas pastangas, kad EP neskubėtų priimti šio turinio siūlomo dokumento, o atsižvelgtų į jo trūkumus bei siūlymus spręsti realias transporto sektoriaus problemas, atsižvelgiant tiek į Lietuvos verslo tiek į jame dirbančių žmonių interesus.

Bendromis visų mūsų kolegų iš Lietuvos pastangomis mes nuo paketo svarstymo pradžios teikėme pataisas, organizavome įvairius susitikimus, derinome pozicijas su vežėjų asociacijomis, bei ministerija ir siekėme subalansuoto rezultato. Tačiau, kaip matome, derybos dar nėra baigtos, todėl džiugu, kad Europos Parlamento Pirmininkas Antonio Tajani įsiklausė į visų Lietuvos europarlamentarų prašymą nukelti balsavimą dėl prieštaringai vertinamo ES Mobilumo paketo priėmimo ir išėmė jį iš darbotvarkės bei grąžino svarstyti į EP Transporto komitetą.

Drauge kviečiame ir visas Lietuvos institucijas, tarp jų Susisiekimo ministeriją bei ministrą R. Masiulį dėti visas pastangas, kad esamo turinio ES Mobilumo paketo priėmimui nebūtų pritarta ES Taryboje.

Pasirašė EP nariai: L. Andrikienė, P. Auštrevičius, Z. Balčytis, V. Blinkevičiūtė, V. Mazuronis, R. Paksas, B. Ropė, A. Saudargas, V. Tomaševskis, V. Uspaskichas.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(8 žmonės įvertino)
3.0000
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

„Lietuvos geležinkelių“ pajamos šiemet augo 4 proc. (3)

Valstybės valdomų „Lietuvos geležinkelių“ įmonių grupė pirmąjį 2019-ųjų metų ketvirtį...

Paluckas apie kompensaciją už taršaus automobilio atsisakymą: tai neadekvatus dydis (13)

Lietuvos socialdemokratų partijos pirmininkas Gintautas Paluckas sako, kad Nacionaliniame oro...

„Toyota“ ir „SoftBank“ fondai į „Uber“ investuos 1 mlrd. JAV dolerių (1)

Japonijos automobilių gamybos milžinė „ Toyota “ ir investicijų fondas „SoftBank Vision...

Druskininkuose pradedamas statyti kultūros centras (7)

Druskininkuose, įkasant simbolinę kapsulę, penktadienį pradedama kultūros centro statyba.

Europarlamentarai apribojo sunkvežimių taršą (7)

Nuo 2025-ųjų nauji sunkvežimiai ES vidutiniškai turės išmesti 15 proc., o nuo 2030 m. – 30...

Top naujienos

Antanas Saulaitis – apie lietuvius, šventes ir nuodėmes: pasižiūri į žmones ir negali žinoti, ar čia laidotuvės, ar Velykos (41)

„Vienoje šeimoje buvo keturios mergytės, jos kiekvieną dieną sutaupė po vieną saldainį per...

Darbas su nepilnamečiais vieno pavojingiausių Vilniaus mikrorajono gatvėse: nedraudžiame muštis, gerti ar rūkyti (28)

Naujininkai, vienas prieštaringiausiai vertinamų sostinės mikrorajonų, pamažu atgimsta....

Orai: pirmąją Velykų dieną gamtą gaivins lietus (8)

Po ilgokai užsitęsusio sausringo laikotarpio, pirmąją Velykų dieną pagaliau žemę drėkins lietus.

Rinkimų kampanija Ukrainoje pranoko visus Kremliaus lūkesčius (547)

Artėjant prezidento rinkimams , kampanijos pačios tapo informacinio karo dalyvėmis, ir tai labai...

Doveika skurdo statistikoje norėtų išskirti dar vieną skaičių: kiek yra tinginių? (567)

Vasarį Lietuvoje atlikta apklausa parodė, kad Lietuvoje 75 proc. žmonių teigia esą laimingi,...

Sėkmingiausias rungtynes San Antonijuje sužaidęs Motiejūnas ir „Spurs“ neatsilaikė prieš „Nuggets“ (5)

Vienoje labiausiai intriguojančių šių metų NBA atkrintamųjų varžybų pirmojo etapo serijų...

80-metis radiologas seniai svajoja apie pensiją, bet išeiti dar negali: turi patarimą, kaip ilgiau gyventi (78)

„Mes, radiologai, juokaujame, kad mūsų tokia profesija, jog reikia turėti geras akis ir vieną...

Siaubingo Paryžiaus katedros gaisro tyrime – pirmosios išvados (249)

Prancūzijos tyrėjai nustatė tikslią vietą, kur kilo Paryžiaus Dievo Motinos katedrą praėjusį...

Maža kaimo krautuvėlė prie didelio kelio: su pirkinių sąrašais čia sugrįžta net iš kitų miestų (14)

Talačkonių parduotuvė , priklausanti tiems patiems šeimininkams, kaip ir Ustukių malūnas ,...

Mokslininkai: protėvių poravimasis su kitomis žmonių rūšimis keitė mūsų genus (46)

Neseniai Naujojoje Gvinėjoje atrasta nauja žmonių giminė, kurios atstovai poravosi su...