Kelionių manija, veikiausiai, yra pati geriausia iš visų manijų. Ar pastebėjote, kaip dažnai jūsų aplinkos žmonės mėgaujasi atostogomis užsienyje, keliauja darbo ar studijų reikalais, leidžiasi į pažintines ar poilsines keliones? Sako, laimingi laiko neskaičiuoja. Tačiau, sutikite, bene pirmasis ilgų kelionių minusas ir yra jūsų vidinio laikrodžio išbalansavimas. Kaip su šiuo reiškiniu kovoja tiesiogiai nuo laiko priklausomi orlaivių palydovai ir ką daryti paprastiems, tačiau daug keliaujantiems mirtingiesiems?
Stiuardese dirbanti Rasa lankosi Čikagoje
© Asmeninio albumo nuotr.

Dėl visko kaltas „jet lag“ efektas

„Jet lag“. Būtent šis angliškas terminas yra plačiai paplitęs visuomenėje ir praktiškai tapęs tarptautiniu. Jis apibūdina organizmo paros ritmo sutrikimą perskridus keletą skirtingų laiko juostų. Pasak gydytojų, dėl nukrypimų nuo paros ritmo gali pakilti kūno temperatūra, atsirasti širdies ritmo, kraujo spaudimo, virškinimo sutrikimų, be to gali sušlubuoti hormonų veikla, pakisti emocinė ir psichologinė būklė, apimti mieguistumas. Teigiama, jog dviejų laiko juostų keitimas organizmui turi nedidelį poveikį, tačiau keliaujant per tris ir daugiau juostų galimai jausite stipresnį „jet lag“ efektą.

Verta priminti, jog neigiamas efektas bus mažesnis keliaujantiems į vakarus. Tokiu būdu keliautojai išlošia papildomas tris valandas ir jų para prailgėja. Ir priešingai – skrendant į rytus laikas tiesiog prarandamas, todėl organizmui tenka stoti į kovą su nuovargiu.

Vaizdas pro darbo langą
Vaizdas pro darbo langą
© Asmeninio albumo nuotr.

Specialūs mokymai orlaivių palydovams

Paprastiems keleiviams su „jet lag“ efektu tenka susidurti tik retkarčiais, o orlaivių palydovams tai įprasta kasdienybė. Ne vienerius metus stiuardese dirbanti tinklaraščio Euroblogas.lt pašnekovė Rasa pasakoja, jog apmokymų metu stiuardesės ir stiuardai yra ruošiami tokiems išgyvenimams.

„Mokymu metu mums kartojo, jog pirmiausiai reikia sveikai maitinis, sportuoti ir nusistatyti tam tikrą rutiną net ir ne rutinoje. Pavyzdžiui, prieš užmiegant laikytis tam tikrų įpročių: nuolat išgerti puodelį arbatos, išsimaudyti po karštu dušu, klausytis tos pačios muzikos ir panašiai. Svarbu įpratinti savo kūną, jog po tam tikrų procedūrų jis įprastų miegoti“.

Rasos teigimu, darbdaviai stengiasi orlaivių palydovams sudaryti tokius skrydžių grafikus, kad organizmas patirtų kuo mažiau streso ir bent kelias paras būtų įprastoje laiko juostoje, o tik po skristų į kitas laiko juostas, tačiau išimčių tokiame įtemptame darbe pasitaiko išties dažnai.

Rasa Johanesburge, Pietų Afrikos Respublikoje
Rasa Johanesburge, Pietų Afrikos Respublikoje
© Asmeninio albumo nuotr.

Norint išlošti laiko, tenka save apgauti

Organizmo adaptavimasis prie staigių laiko kaitų yra labai individualus. Specialistų teigimu, jei žmogus vyksta poilsiauti, prisitaikyti prie pakitusio laiko yra daug lengviau nei vykstant svetur darbo reikalais.

„Pradėjusi skraidyti išvis nežinojau tokio dalyko kaip laiko skirtumai. Juk pirmiausia buvau gyva kelionėmis: norėjosi tiek daug visko pamatyti, aplankyti, paragauti − miegas mažiausiai rūpėjo. Tik po keleto metų aktyvaus darbo lėktuvuose supratau, jog derėtų skirti daugiau dėmesio sveikatai. Ėmiausi savitaigos meno. Bandau keltis anksti ryte, jei žinau, jog vėlai naktį laukia skrydis. Tada imuosi skirtingų veiklų. Jei jų neturiu, susigalvoju įvairių reikalų, kad pavyktų maksimaliai nuvargti. Tokiu būdu kiek pavargstu ir tarsi savaime pajuntu poreikį nusnūsti pietų miego. Arba išbūnu visą naktį nemiegojusi, o po to ilsiuosi dieną. Atskridus ten, kur jau naktis, o organizmui dar tik diena, ir vėl tenka sau meluoti: užtraukiu užuolaidas, žiūriu daug filmų, skaitau knygas. Dar labai gera priemonė – imti vartyti kompanijos dokumentus ar rašyti diplominį darbą – iškart ima snaudulys! Tačiau jeigu atvirai, po kiekvieno skrydžio stiuardesės jaučiasi pakankamai pavargusios, todėl net ir „pralošus“ kelias valandas, vis tiek norisi poilsio“, – apie kitokią laiko filosofiją pasakojo Rasa.

Painiavos išvengti padeda du laikrodžiai ir žadintuvas

Pokalbio metu Rasa patikino, jog sunkiausiai įveikti sekasi skrydžius į rytus. „Japonija, Singapūras, Australija – šios kryptys man daro didžiausią poveikį grįžus į įprastą laiko juostą (UTC)“.

Pasiteiravus, kaip laiką skaičiuoja skrydžio įgula, Rasa tikino, jog pilotai vadovaujasi UTC±0 laiku, t.y. viena iš pasaulio laiko juostų, sutampančia su „pasauliniu“ laiku. Ji, kaip skrydžio palydovė, segi laikrodį, rodantį du laikus: vieną, kuriuo tuo metu gyvena, ir kitą – tokį, į kurį skrendama.

„Manęs niekada nenuvylė žadintuvas, juo pasitikiu norėdama nepramigti skrydžio. Tiesa, vadovaujuosi taisykle: „Once you snooze, you can loose“ (liet. jei dar užsnūsi, tai ir nepabusi). Taigi, vos išgirsti jį skambant, privalai keltis – nesvarbu, jog nustatyti dar bent dešimt skambėjimų kas penkias minutes“.
Visgi daugybę metų nardydama padangėmis Rasa prisipažįsta neišvengusi pokštų, susijusių su laiku: „Yra tekę susipainioti ir į darbą ateiti viena diena per anksti. Be to, sykį į parduotuvę išėjau ne 5 valandą vakaro, o ryto“, − patirtimi dalinosi Rasa.

Japonija
Japonija
© Asmeninio albumo nuotr.

Keliaujantiems svarbu atminti, kad jie yra savo laiko šeimininkai

Anot pašnekovės, ilgos kelionės vargina tuos, kurie netinkamai nusiteikia. „Svarbiausia yra džiaugtis kelione, o ne skaičiuoti laiką. Nederėtų persistengti ruošiant organizmą – atsipalaiduoti padės paprasti dalykai, pavyzdžiui, galima pasiimti savo pagalvę, reguliariai gurkšnoti vandenį, o retkarčiais galbūt ir šampaną, neniurzgėti dėl per mažos kėdės ar nedraugiško kaimyno. Tiesa, jei jūsų laukia labai ilgas skrydis, siūlau prieš jį nemiegoti – tuomet lėktuve galėsite paprasčiau užmigti“, − pasakojo kone kasdien skraidanti Rasa.

Kaip jūsų vidiniam laikrodžiui prisitaikyti prie naujo režimo, reikia atrasti savarankiškai, nors šiandien internete galite rasti apsčiai patarimų. Vieni siūlo dar prieš kelionę palaipsniui keisti miegojimo įpročius, antri – griežtai vengti alkoholio, raminamųjų ar svaigalų, o dar kiti pataria vartoti melatonino turinčių preparatų, kurie sureguliuoja miego režimą.

Tuo tarpu „British Airways“ 2015 metų pradžioje įdiegė elektroninį patarėją, kuris, teigiama, leidžia sušvelninti „jet lag“ efektą. Išbandykite, gal jums padės įveikti „jet lag“.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

„Panevėžio keliai“ už 30 mln. eurų rekonstruos Panevėžio aplinkkelio ruožą (12)

Kelių ir tiltų statybos bendrovė „Panevėžio keliai“ už 30,4 mln. eurų (su PVM)...

Gatvės kemšasi: vairuotojams patariama vengti kai kurių kelių (52)

Penktadienio vakarą kai kuriose sostinės gatvėse susiformavo spūstys . Apie 17 valandą...

Iš pareigų traukiasi „Lietuvos geležinkelių“ vadovo pavaduotojas (28)

Bendrovės „ Lietuvos geležinkeliai “ generalinio direktoriaus pavaduotojas Gerimantas Bakanas...

Vežėjai skambina pavojaus varpais: mus gali sužlugdyti (283)

Krovinių gabenimo automobiliais įmonei „Telmento transportas“, turinčiai 260 darbuotojų...

Apmokestinamas automobilių stovėjimas prestižiniame sostinės rajone (29)

Nuo šio ketvirtadienio Žvėryne už automobilių stovėjimą bus privaloma susimokėti. Pastebima,...

Top naujienos

„Siaubo pilį“ pastatęs vienas žiauriausių žudikų padarė labai didelę ir apmaudžią klaidą įžengę į pastatą žmonės dingdavo be pėdsakų (23)

H. H. Holmesas buvo vienas iš pirmųjų Jungtinių Valstijų serijinių žudikų. Savo specialios...

Apie metro, „Hyperloop“ galime tik pasvajoti, bet laukia šis tas įdomaus (26)

Nors Lietuvoje apie itin greitą susisiekimo priemonę „Hyperloop“ ar metro kol kas galime tik...

Savaitgalio orai: nedidelė paguoda – bent jau nesušalsime (3)

Savaitgalį tikrai nesušalsime, tačiau sušlapti visgi teks, mat saulėtas dangus nelepins,...

Putino Rusija. Naujas Rusijos planas Ukrainoje - tik dūmų uždanga virš tikrųjų tikslų (82)

Rugsėjo pradžioje spaudos konferencijos metu Rusijos prezidentas Vladimiras Putinas pareiškė ,...

Planuojantiems namo renovaciją – nauji reikalavimai (69)

Nuo lapkričio 1-osios įsigaliojo keletas Valstybės paramos daugiabučiams namams modernizuoti...

Rūbinėje Adomaitis pasiekė savo: ėmėme žaisti žymiai protingiau specialiai Krepšinis.lt iš Prištinos (26)

Įsivažiavo sunkiai, laimėjo lengvai. Lietuvos krepšinio rinktinė naująsias pasaulio čempionato...

Įvardijo jautriausias Gedimino kalno vietas: taip palikti per žiemą negalima (135)

Lankytojams užvertas Gedimino kalnas virto viena didele statybų aikštele. Ant jo zuja darbininkai...

Atsistatydino Luhansko separatistų lyderis Igoris Plotnickis (194)

Prorusiškų Ukrainos separatistų paskelbtos vadinamosios Luhansko liaudies respublikos (LNR)...

Santūrus Sabonis: sunku vertinti žaidimą, kai varžovai neturi keitimų specialiai Krepšinis.lt iš Prištinos

Nors Kosovo krepšininkai antroje rungtynių dalyje nebesipriešino Lietuvos rinktinei, daryti...

Gydytoja paaiškino, kodėl net ir norėdama negali pacientui skirti tai, ko jis vertas (165)

Gydytojai norėtų nuolatos atsinaujinti savo žinias ir kelti kvalifikaciją, tačiau iš savo...