Kaip rašoma Delfi.lv, Praėjusią savaitę du „Finnair“ lėktuvai, skridę iš Helsinkio į Tartu, dėl GPS signalo trikdžių prarado ryšį su Estijos oro uostu ir buvo priversti grįžti į Suomiją. Oro linijų bendrovė tikisi, kad Tartu oro uostas per gegužės mėnesį sugebės įdiegti alternatyvią navigacijos sistemą, nesusijusią su GPS, ir tuomet ji galės atnaujinti skrydžius. „Finnair“ yra vienintelė oro linijų bendrovė, siūlanti tiesioginius skrydžius tarp Suomijos ir Tartu.

Estijos oro navigacijos paslaugų įmonės (EANS) teigimu, GPS trukdžiai pastaruoju metu išaugo ir turi įtakos oro eismo procedūroms. Europos aviacijos saugos agentūra (EASA) tiria situaciją, tačiau teigia, kad šiuo metu nėra jokių neišvengiamų saugos problemų. Lėktuvuose yra įvairių sistemų, kurios leidžia suprasti orlaivio padėtį. Tačiau artėjant prie nedidelio Tartu oro uosto naktį reikalingas GPS, nes oro uoste nėra instrumentinio tūpimo sistemų (ILS). Tai paskatino abu ekipažus apsispręsti grįžti į Helsinkį.

Anksčiau Estijos, Latvijos ir Lietuvos užsienio reikalų ministrai pareiškė, kad už šiuos sutrikimus yra atsakinga Rusija, ir kad jie šiuos veiksmus vertina kaip priešiškus. Laikraštis „Financial Times“, remdamasis vienu šaltiniu, savo publikacijoje rašė, jog Rusija trikdo GPS signalus, kad užkirstų kelią bepiločių orlaivių atakoms Kaliningrade.

„Jei važiuojant naktį kas nors išjungia automobilio žibintus, tai tampa pavojinga. Padėtis Baltijos jūros regione netoli Rusijos sienų dabar tampa pernelyg pavojinga, kad ją būtų galima ignoruoti“, – sakė Lietuvos užsienio reikalų ministras Gabrielius Landsbergis.

Estijos užsienio reikalų ministro Marguso Tsahknos teigimu, GPS signalo blokavimas šiame regione yra „hibridinė Rusijos ataka“, kelianti pavojų Baltijos šalių gyventojams. „Mes aiškiai tai aptarsime su savo sąjungininkais“, – pridūrė M. Tsahkna.

Latvijos užsienio reikalų ministrė Baiba Bražė pažymėjo, kad Baltijos šalys „rimtai“ vertina GPS blokavimo incidentus ir šiuo klausimu „kontaktuoja su kolegomis iš kitų valstybių“.

Ekspertų vertinimu, pasak „Financial Times“, pastaraisiais mėnesiais panašių problemų patyrė iš viso „dešimtys tūkstančių“ civilinių reisų. Trikdžiai taip pat apsunkino ryšį, kurį naudoja Baltijos jūroje plaukiojantys laivai.

Su „Financial Times“ kalbėjęs neįvardytas „aukšto rango pareigūnas“ kėlė prielaidą, kad trikdydama GPS signalą, Rusijos kariuomenė bando apsaugoti Kaliningrado sritį nuo Ukrainos dronų atakų.