aA
Pažadai, kad valdžia neapmokestins žmonių, turinčių automobilius, pasirodo, buvo tik pažadai. Pamenate, kaip premjeras sakė, kad, jei mokestis ir bus, tai gal tik jauniems žmonėms, kurie perka senus galingus automobilius. Cituojant patį premjerą: „Mes kalbėjome apie tuos žmones, kurie planuoja įsigyti senus ir taršius automobilius – ne tuos, kuriuos turi. Visuotinio automobilių mokesčio mūsų Vyriausybė neplanuoja įvesti.“
Žilvinas Šilėnas
© DELFI / Andrius Ufartas

Kurgi ne. O va, prisidengiant vasariniu karščiu, Aplinkos ministerija paruošė „Oro užterštumo mažinimo planą“. Jame nugulė ir automobilių mokestis, ir didinamas akcizas dyzelinui, ir draudimas įregistruoti vidutinio senumo automobilius. Tai kaip čia yra? Aplinkos ministerija – ne Vyriausybės dalis? Štai ką jums paruošė Vyriausybė, kuri, kaip pati sakė, tikrai tikrai neplanuoja apmokestinti jūsų automobilio.

Pirma – lengvųjų automobilių apmokestinimą pagal taršos lygį. Tiksli formulė ar principas nėra nurodyta. O tai reiškia, kad valdžia gali nuspręsti apmokestinti ir automobilius su didesnės galios varikliais, ir senesnius automobilius.

Bet juk naujo mokesčio nereikia. Jau dabar žmonės moka akcizo mokestį. Beje, mokate ne tik akcizą ir PVM, bet dar ir PVM, kuriuo apmokestinamas akcizo mokestis. Mokestis, kuriuo apmokestinamas mokestis! Taigi, jei benzinui išleidžiate 10 eurų, faktiškai jo įpilate tik už 4 eurus. 6 eurai (5 eurai už akcizą, 1 euras už PVM) nukeliauja mokesčiams. Keliams tiesti, remontuoti ir prižiūrėti iš tų pinigų nukeliauja tik apie 2,50 euro. Reiškia, pusė akcizo jau dabar veikia kaip taršos mokestis. Tai kam įvesti naują?

Juolab kad dabartinė sistema daug tikslesnė. Kas sudegina daugiau kuro, dažniausiai ir išmeta daugiau teršalų, tas daugiau ir sumoka. Jei būtų įvestas automobilių mokestis, skaičiuojamas, pavyzdžiui, nuo variklio tūrio, tai jis apmokestintų ne realią taršą, o potencialią taršą. Reikėtų mokėti ir už automobilį, stovintį garaže. Jei turite didesnę šeimą ir ją vežiojate septynviečiu minivenu, turinčiu 2,5 litro darbinio tūrio variklį – gali būti, kad jūsų „Chrysler Voyager“ pripažins „galingu“ automobiliu ir jį apmokestins.

Antra, jūsų seną naudotą automobilį apmokestins, o perkantiems naujus „Tesla“ ar hibridinius „Escalade“ iš mokesčių mokėtojų kišenių apmokės penktadalį automobilio kainos. Išeina, kad, jei neturite pinigų ir perkate seną automobilį, – dar mokėsite papildomą mokestį. Jei pirksite naują hibridinį „Cadillac Escalade“ už maždaug 80 tūkstančių eurų, gausite apie 20 tūkstančių eurų dovanų. Ir visa tai siūlo valdžia, kuri kiekvienai progai pasitaikius virkauja apie socialinę nelygybę! Kokioje alternatyvioje realybėje, apmokestinant neturinčius pinigų ir dalinant dovanas perkantiems escalades, yra mažinama socialinė nelygybė?

Trečia, galbūt jūsų senam automobiliui uždraus įvažiuoti į miesto centrą. Plane numatyta, kad tos didmiesčių savivaldybės, kurios uždraus dyzeliniams automobiliams įvažiuoti, pavyzdžiui, į miesto centrą, gaus iš centrinės valdžios pinigų. Beje, spėju, jei toks draudimas bus įvestas, valdiškam transportui ir valdžios atstovų pareigūnų automobiliams jis, žinoma, negalios.

Ketvirta, valdžia planuoja didinti akcizo mokestį dyzelinui. Kodėl? Nes, valdžios nuomone, akcizo mokestis Lietuvoje per žemas. Cituoju dokumentą: „...akcizas variklių degalams, benzinui ir dyzelinui yra vienas iš mažiausių ES“. Na, žiūrint eurais – taip. Bet, kadangi akcizo mokestis yra skirtas pabranginti produktą, akcizo mokestį reikia lyginti su pajamomis. Jei akcizą palygintume su pajamomis, degalų įperkamumas Lietuvoje jau dabar yra vienas iš mažiausių visoje ES. Degalai jau dabar yra brangūs. Bet valdžia planuoja dar branginti.

Na, ir penkta – valdžia numačiusi „riboti „Euro 4“ ir žemesnių emisijos klasių transporto priemonių įregistravimą 1-ą kartą Lietuvoje“. „Euro 4“ standartas taikomas nuo 2005 metų. Jei darytume grubią prielaidą, kad automobiliai, pagaminti iki 2005 metų, yra žemesnio nei „Euro 4“ standarto, išeitų, kad įsigijus 2004 metais pagamintą naudotą automobilį iš Vokietijos, Lietuvoje jo neužregistruosite. Vidutinis Lietuvoje važinėjantis lengvasis automobilis yra 15 metų senumo. Tad, jei esate statistinis lietuvis, perkantis vidutinį naudotą automobilį, gali būti, kad Lietuvoje jo neleis registruoti.

Vos nepamiršau. Plane numatyta, kad už 30 tūkstančių eurų valdžia pirks viešinimo kampaniją, kurioje aiškins vairuotojams, kaip vairuoti ekologiškai. O už 20 tūkstančių – kaip naudoti mažiau tirpiklių namuose.

Pykstate? Nepatinka? Valdžiai tai nelabai įdomu. Planą sudaro 143 puslapiai, o visuomenei susipažinti ir pareikšti nuomonę duota vasara.

Matyt, valdžiai visuomenės nuomonė įdomi tik tada, kai visuomenės nuomonė sutampa su jos. O jei visuomenės nuomonė su valdžios nesutampa – tuo blogiau visuomenei. Matyt, valdžia mano, kad visuomenės paskirtis – šlovinti valdžią, o ne uždavinėti nepatogius klausimus ar kvestionuoti sprendimus.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Ignas Vėgėlė. Viešųjų ir privačiųjų interesų konfliktai ar politikų kova dėl valdžios? (7)

Žiniasklaidoje nuskambėjus pareiškimams, kad švietimo ir mokslo ministrė Jurgita Petrauskienė...

Giedrius Murauskas. Geriau niekada nesusidurti, bet susidūrus naudinga žinoti: tyčinis bankrotas (3)

Tyčiniai bankrotai Lietuvoje yra vieni iš sudėtingiau įrodomų atvejų teisminėje praktikoje,...

Gintarė Deržanauskienė. Kare laimėtojų nebūna (3)

Dar XVII amžiuje Izaokas Niutonas įrodė, kad veiksmas yra lygus atoveiksmiui. Šis dėsnis ne...

Jolanta Blažytė. Kova su skurdu, arba kaip rūpintojėlis pametė erškėčių vainiką (216)

Kol visuomenė karštai diskutuoja, kuri profesija yra labiau prestižinė – mokytojo ar...

Aistis Radavičius. Naujas politinis sezonas: kokie įvykiai laukia Lietuvos energetikos? (3)

Praėjusi vasara buvo gausi Lietuvos energetikai svarbių įvykių, tačiau ne mažiau aktyvus bei...

Top naujienos

Džiugelio skambutis aplinkos ministrui: išlindo visai kitų interesų ausys (304)

Ką bendro turi atliekų tvarkymo verslas su žmogaus teisėmis ir jų gynimu?

Labanoro girioje stabdomi miško kirtimai (2)

„Kilus visuomenės susirūpinimui dėl kertamos Labanoro girios, šioje saugomoje teritorijoje...

Tragedija Ukmergėje: naktį netikėtai mirė naujagimis (9)

Naktį iš antradienio į trečiadienį Ukmergėje mįslingai mirė naujagimis. Kūnas be išorinių...

Prasidėjusiame krizės priežasčių tyrime – netikėta naujiena: ženklų buvo dar 2007 metais (74)

2008 metų valstybės biudžeto projektas buvo parengtas prieštaraujant fiskalinei drausmei, ir tai...

Tai, ką retai mato net policijos pareigūnai: ką reiškia trys rodyklės alkotesterio ekrane

Nors medikai teigia, kad 4–5 promilės ir daugiau – jau yra mirtina alkoholio koncentracija...

„Danske Bank“ nežino, kiek pinigų išplauta Estijoje – traukiasi direktorius (9)

Didžiausias Danijos bankas „ Danske Bank “ trečiadienį prisipažino negalįs nustatyti, kiek...

Privalomas sąrašas visiems tėveliams: neduokite šių produktų vaikams iki vienerių metų (6)

Daugelis specialistų rekomenduoja kūdikį pradėti primaitinti nuo 4–6 mėnesių. Tačiau tai...

Po farsu virtusio interviu stebi radikalius pokyčius Rusijoje (123)

Praeitą savaitę du Rusijos piliečiai, įtariami pasikėsinimu į Sergejų Skripalį, davė labai...

Airijoje rasta subadyta moteris iš Lietuvos – policija prašo pagalbos (6)

Antradienį Airijoje , Dandolke, mirė subadyta 31-erių moteris iš Lietuvos, rašo airių naujienų...

Vilkai moko vaikus medžioti – grobis nuo buliuko iki avino (9)

Klaipėdos rajono savivaldybė šiemet jau gavo 12 prašymų kompensuoti vilkų padarytą žalą....