aA
Pažadai, kad valdžia neapmokestins žmonių, turinčių automobilius, pasirodo, buvo tik pažadai. Pamenate, kaip premjeras sakė, kad, jei mokestis ir bus, tai gal tik jauniems žmonėms, kurie perka senus galingus automobilius. Cituojant patį premjerą: „Mes kalbėjome apie tuos žmones, kurie planuoja įsigyti senus ir taršius automobilius – ne tuos, kuriuos turi. Visuotinio automobilių mokesčio mūsų Vyriausybė neplanuoja įvesti.“
Žilvinas Šilėnas
© DELFI / Andrius Ufartas

Kurgi ne. O va, prisidengiant vasariniu karščiu, Aplinkos ministerija paruošė „Oro užterštumo mažinimo planą“. Jame nugulė ir automobilių mokestis, ir didinamas akcizas dyzelinui, ir draudimas įregistruoti vidutinio senumo automobilius. Tai kaip čia yra? Aplinkos ministerija – ne Vyriausybės dalis? Štai ką jums paruošė Vyriausybė, kuri, kaip pati sakė, tikrai tikrai neplanuoja apmokestinti jūsų automobilio.

Pirma – lengvųjų automobilių apmokestinimą pagal taršos lygį. Tiksli formulė ar principas nėra nurodyta. O tai reiškia, kad valdžia gali nuspręsti apmokestinti ir automobilius su didesnės galios varikliais, ir senesnius automobilius.

Bet juk naujo mokesčio nereikia. Jau dabar žmonės moka akcizo mokestį. Beje, mokate ne tik akcizą ir PVM, bet dar ir PVM, kuriuo apmokestinamas akcizo mokestis. Mokestis, kuriuo apmokestinamas mokestis! Taigi, jei benzinui išleidžiate 10 eurų, faktiškai jo įpilate tik už 4 eurus. 6 eurai (5 eurai už akcizą, 1 euras už PVM) nukeliauja mokesčiams. Keliams tiesti, remontuoti ir prižiūrėti iš tų pinigų nukeliauja tik apie 2,50 euro. Reiškia, pusė akcizo jau dabar veikia kaip taršos mokestis. Tai kam įvesti naują?

Juolab kad dabartinė sistema daug tikslesnė. Kas sudegina daugiau kuro, dažniausiai ir išmeta daugiau teršalų, tas daugiau ir sumoka. Jei būtų įvestas automobilių mokestis, skaičiuojamas, pavyzdžiui, nuo variklio tūrio, tai jis apmokestintų ne realią taršą, o potencialią taršą. Reikėtų mokėti ir už automobilį, stovintį garaže. Jei turite didesnę šeimą ir ją vežiojate septynviečiu minivenu, turinčiu 2,5 litro darbinio tūrio variklį – gali būti, kad jūsų „Chrysler Voyager“ pripažins „galingu“ automobiliu ir jį apmokestins.

Antra, jūsų seną naudotą automobilį apmokestins, o perkantiems naujus „Tesla“ ar hibridinius „Escalade“ iš mokesčių mokėtojų kišenių apmokės penktadalį automobilio kainos. Išeina, kad, jei neturite pinigų ir perkate seną automobilį, – dar mokėsite papildomą mokestį. Jei pirksite naują hibridinį „Cadillac Escalade“ už maždaug 80 tūkstančių eurų, gausite apie 20 tūkstančių eurų dovanų. Ir visa tai siūlo valdžia, kuri kiekvienai progai pasitaikius virkauja apie socialinę nelygybę! Kokioje alternatyvioje realybėje, apmokestinant neturinčius pinigų ir dalinant dovanas perkantiems escalades, yra mažinama socialinė nelygybė?

Trečia, galbūt jūsų senam automobiliui uždraus įvažiuoti į miesto centrą. Plane numatyta, kad tos didmiesčių savivaldybės, kurios uždraus dyzeliniams automobiliams įvažiuoti, pavyzdžiui, į miesto centrą, gaus iš centrinės valdžios pinigų. Beje, spėju, jei toks draudimas bus įvestas, valdiškam transportui ir valdžios atstovų pareigūnų automobiliams jis, žinoma, negalios.

Ketvirta, valdžia planuoja didinti akcizo mokestį dyzelinui. Kodėl? Nes, valdžios nuomone, akcizo mokestis Lietuvoje per žemas. Cituoju dokumentą: „...akcizas variklių degalams, benzinui ir dyzelinui yra vienas iš mažiausių ES“. Na, žiūrint eurais – taip. Bet, kadangi akcizo mokestis yra skirtas pabranginti produktą, akcizo mokestį reikia lyginti su pajamomis. Jei akcizą palygintume su pajamomis, degalų įperkamumas Lietuvoje jau dabar yra vienas iš mažiausių visoje ES. Degalai jau dabar yra brangūs. Bet valdžia planuoja dar branginti.

Na, ir penkta – valdžia numačiusi „riboti „Euro 4“ ir žemesnių emisijos klasių transporto priemonių įregistravimą 1-ą kartą Lietuvoje“. „Euro 4“ standartas taikomas nuo 2005 metų. Jei darytume grubią prielaidą, kad automobiliai, pagaminti iki 2005 metų, yra žemesnio nei „Euro 4“ standarto, išeitų, kad įsigijus 2004 metais pagamintą naudotą automobilį iš Vokietijos, Lietuvoje jo neužregistruosite. Vidutinis Lietuvoje važinėjantis lengvasis automobilis yra 15 metų senumo. Tad, jei esate statistinis lietuvis, perkantis vidutinį naudotą automobilį, gali būti, kad Lietuvoje jo neleis registruoti.

Vos nepamiršau. Plane numatyta, kad už 30 tūkstančių eurų valdžia pirks viešinimo kampaniją, kurioje aiškins vairuotojams, kaip vairuoti ekologiškai. O už 20 tūkstančių – kaip naudoti mažiau tirpiklių namuose.

Pykstate? Nepatinka? Valdžiai tai nelabai įdomu. Planą sudaro 143 puslapiai, o visuomenei susipažinti ir pareikšti nuomonę duota vasara.

Matyt, valdžiai visuomenės nuomonė įdomi tik tada, kai visuomenės nuomonė sutampa su jos. O jei visuomenės nuomonė su valdžios nesutampa – tuo blogiau visuomenei. Matyt, valdžia mano, kad visuomenės paskirtis – šlovinti valdžią, o ne uždavinėti nepatogius klausimus ar kvestionuoti sprendimus.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Vytautas Ašeris. Trys ingredientai naujos kartos komandai: mokslas, emocijos ir laisvė (2)

Visos – tradicinės, didelės, jaunos ar startuoliškais principais paremtos kompanijos – nuolat...

Vytenis Šimkus. Kiek „Brexit“ gali kainuoti Lietuvai? (4)

Migla dėl Jungtinės Karalystės ateities santykių su Europos Sąjunga kol kas nesisklaido....

Tadas Povilauskas. Įžengus į pasiruošimo Kalėdoms karštinę nereikia užsimiršti

Metų pabaiga yra sėkmingiausias prekybininkams laikotarpis. Tą rodo ne tik Statistikos...

Vitalijus Kuodis: Politika ir verslas Lietuvoje: kaip šuo su kate ar vis dėlto vilties yra? (4)

Bet kokie santykiai – bendras gyvenimas, verslo kūrimas – reikalauja abipusių įsipareigojimų...

Tadas Vilčinskas. Nemokamas ikiteisminis darbo ginčų nagrinėjimas: ar tikrai naudingiau abiem šalims

2018 m. spalio 24 d. Lietuvos Aukščiausiasis Teismas priėjo prie išvados, kad DK 217...

Top naujienos

Tėvas feisbuke šaukiasi pagalbos: paviešino 5-metės dukros prisipažinimą, kad ją muša patėvis (11)

Feisbuke tėvas paviešino įrašą, kuriame jo penkiametė dukra pasakoja, kad prieš ją smurtauja...

Pritarė Kukuraičio pataisoms vaikų nemušimo įstatymui: kada bus galima paimti iš šeimos vaikus

Trečiadienio vakarą socialinės apsaugos ir darbo ministras Linas Kukuraitis Seime pristatė...

Klausiamas dėl pažymų Skvernelis įkando Grybauskaitei, konservatoriams ir prisiminė dešimtmečio įvykius (522)

Klausiamas dėl mįslingo kreipimosi į specialiąsias tarnybas ir pareiškimų apie galimą Kremliaus...

200 tūkst. eurų iš biudžeto – maldos namams: LLRA sako, kad biudžetą palaikė ne dėl to (92)

Svarstant kitų metų biudžetą Seime antradienį pasiūlymų netrūko – parlamentarai prašė...

Prezidentės pataisos dėl etatinio mokytojų apmokėjimo priimtos ypatingos skubos tvarka papildyta (41)

Seimas ketvirtadienį pritaikęs ypatingos skubos tvarką priėmė prezidentės Dalios Grybauskaitės...

Dėl Kim Jong Uno – gandų banga Seule (2)

Pietų Korėją užliejo spekuliacinių gandų banga: spėliojama, ar Kim Jong Unas apsilankys šį...

Ekonomistas: išlaidaujant Kalėdoms nereikėtų pamiršti, kad kitąmet tokios geros nuotaikos nebus (73)

Pastaruosius trejus metus gruodį mokėjimo kortelėmis apyvarta būdavo 20 proc. didesnė negu...

Turtingiausias Indijos vyras dukros vestuvėms paklojo 100 milijonų, sukvietė pasaulio žvaigždes ir tai dar ne viskas (2)

Verslininkas Mukeshas Ambanis (61 m.), kurio turtas vertinamas apie 41,5 mlrd. dolerių, išpuošė...

Česnauskių geros savijautos receptas: trys produktai, kurie padeda stiprinti imunitetą (5)

Kartu su futbolininku Deividu Česnauskiu tris vaikučius auginanti „Mis Lietuva 2002“ Vaida...

Briuselyje viešinti Grybauskaitė pasidalijo ironišku kalėdiniu palinkėjimu (79)

Briuselyje viešinti prezidentė Dalia Grybauskaitė pasidalijo ironišku kalėdiniu palinkėjimu...