aA
Lietuvoje viešieji pirkimai vertinami neigiamai, bet vengiama kalbėti apie tikrąsias negativizmo priežastis bei jas keisti.
Tomas Seikalis
© Asmeninio archyvo nuotr.

Svarbu prisiminti, jog viešųjų pirkimų paskirtis yra užtikrinti, kad mokesčių mokėtojų lėšos būtų investuojamos visuomeniniam gėriui sukurti. Įdomus faktas yra tas, kad pagal tų pačių Europos Sąjungos (ES) direktyvų reikalavimus, visos šalys narės taiko panašias viešųjų pirkimų taisykles, bet jų pritaikymo rezultatai yra skirtingi. Kodėl Lietuva turi tiek mažai gerųjų pavyzdžių, kuriais galėtų vadovautis pažangiosios valstybės.

Asmenims, nesusipažinus su viešaisiais pirkimais, gali susidaryti įspūdis, jog tai painių procedūrų kratinys, kurį reformuoti būtų labai sudėtinga. Bet iš esmės pirkimų procedūrų reglamentavimas yra niekuo dėtas. Viešieji pirkimai yra kaip lakmuso popierėlis, kuris atskleidžia visą padėtį perkančiojoje organizacijoje ar šalyje. Jeigu egzistuoja problemos, jos yra visa apimančios ir bendros visoms sritims.

Reformuoti viešųjų pirkimų sistemą ir turėti pasitvirtintą aiškią viešųjų pirkimų strategiją galima ir būtina, be tam reikia valios ir vertybių (organizacinės kultūros) turėjimo. Praktikoje iš pirkimo vykdytojų dažniau girdimi „NE!“: nėra pinigų; nėra laiko; ne viskas taip paprasta; nereikia; per sudėtingos procedūros; arba panašiai. Todėl atvirai deklaruojamos, neva turimos, vertybės prasilenkia su faktiniais sprendimais, taip sukuriant ydingą viešųjų pirkimų praktiką.

Viešieji pirkimai yra kaip lakmuso popierėlis, kuris atskleidžia visą padėtį perkančiojoje organizacijoje ar šalyje. Jeigu egzistuoja problemos, jos yra visa apimančios ir bendros visoms sritims.
Tomas Seikalis

Lietuvoje planuojant, organizuojant ir vykdant viešuosius pirkimus yra neefektyviai panaudojamas laikas ir ištekliai. Daugelis procesų yra nereikalingi, jie atsikartoja, per didelis formalumas ir turiningumo bei kokybės stoka. Neinvestuojama į procesų modernizavimą, standartizavimą, gerąją praktiką ir į specialistus. Viešieji pirkimai necentralizuojami regioniniu ir žinybiniu pagrindu. Toks neefektyvus procesas negalėtų egzistuoti privačioje įmonėje, bet kasmet iš iždo skiriamos lėšos palaiko tokį ydingą perkančiųjų organizacijų funkcionavimą.

Pažymėtina, jog viešaisiais pirkimais turi būti ne tik formaliai atliekamos procedūros, įsigyjamos prekės, paslaugos ir darbai, bet ir įgyvendinama tam tikra valstybės ar savivaldos politika bei programos. Vadovaujamasi principais: žmogus, aplinka, valstybė.

Pirkimo objektų vertinimų kriterijai dažnai neatitinka viešųjų pirkimų tikslų, o turbūt apie žiedinės ekonomikos principus retas iš pirkimo vykdytojų yra girdėjęs. Todėl, pavyzdžiui, formuojant poreikį, turėtų būti atsižvelgiama į efektyvumą, našumą, aplinkosaugą, neįgaliuosius, inovacijas, lėšų taupymą, visuomenės interesus ir pan.

Pagrindinė minėtų blogybių priežastis yra nesusiformavęs tvirtas pirkimo vykdytojų vertybinis pagrindas bei lyderių stoka komandose. Pirkimo sąlygų rengimo procese tinkamai nesąveikauja pirkimo iniciatoriai, viešųjų pirkimų specialistai, ekspertai, mokslininkai ir tiekėjai. Rezultatas būna nuolatiniai ginčai, lūkesčių neatitikimas, iškraipyta konkurencija, nuostoliai ilgalaikėje perspektyvoje ir nusivylimas.

Toks neefektyvus procesas negalėtų egzistuoti privačioje įmonėje, bet kasmet iš iždo skiriamos lėšos palaiko tokį ydingą perkančiųjų organizacijų funkcionavimą.
Tomas Seikalis

Pirkimo objektu retai siekiama efektyvumo, aplinkos tausojimo, pritaikymo visuomenei, ekonominio pagrįstumo ir kokybės. Išvardintos problemos ir silpna viešųjų pirkimų vykdymo kontrolė yra pagrindinės priežastys, kodėl viešųjų pirkimų sistemos blogai veikia.

Lietuvoje viešųjų pirkimų organizavimo sąnaudos viršija sukuriamą naudą. Nėra pirkimų sistemos efektyvumo vertinimo mechanizmo. Tai pat nepakankama sudarytų pirkimo sutarčių vykdymo kontrolė, todėl nuolatos, tai kas buvo planuota, kokybiškai iki galo nėra įgyvendinama. Vangiai investuojama į specialistus, todėl kompetencija užleidžia vietą interpretacijoms. O visą tai bandant paslėpti, perkančiosios organizacijos demonstruoja neadekvatų dėmesį parodomajam pirkimų skaidrumui bei savireklamai.

Kodėl tiek mažai sėkmės atvejų Lietuvoje ir dažnai dairomės į Vakarų Europos šalių patirtį. Pagrindinės priežastys būtų pirkimo vykdytojų vertybės ir kompetencija. Tik pirkimo vykdytojams gerai išmanant viešuosius pirkimus, pasitelkiant kompetentingų ekspertų pagalbą ir turint tvirtas vertybes, aiškią strategiją, galima įgyvendinti gerąją viešųjų pirkimų praktiką ir tapti pavyzdžiu kitoms perkančiosioms organizacijoms.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
(0 žmonių įvertino)
0
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Rūta Vainienė. Sveikinu, nuo šiol jus gydys asmeniškai ministras (16)

Dar prieš dešimtmetį vaistus mums skirdavo gydantis daktaras. Pacientas gaudavo receptą, kuriame...

Jolanta Blažytė. Prestižinė profesija su biurokratinėmis kirvarpomis ir raminamosiomis piliulėmis (116)

Pūlinių sproginėjimo metas – taip galima būtų pavadinti laikotarpį, kurį šiuo metu...

Vaidotas Dauskurdas. Kiekvienai įmonei reikšminga: Kaip nepatekti tarp nepatikimų mokesčių mokėtojų

Nuo šių metų pradžios kiekviena įmonė, siekdama gauti informacijos apie savo verslo partnerius,...

Renata Paleičikaitė-Polujanskienė. Nutylėti 50 proc. naujo būsto kokybės (9)

Vilniuje nusistovint naujo būsto kainoms ir gerokai išaugus jo įperkamumui vis daugiau butų...

Indrė Genytė-Pikčienė. „Brexit“ sagos kulminacija artėja prie pabaigos: ruoštis, melstis, ar švęst?

Stebint „Brexit“ sagą, nuo pat pirmųjų serijų buvo akivaizdu, kad nuobodu nebus. Įtampos,...

Top naujienos

Ekspertai to nematė daugiau nei 10 metų: ką daryti, jeigu nusprendėte imti būsto paskolą

Ar pigios paskolos ir brangstantis nekilnojamasis turtas atneša dar vieną krizę? Kiek dar šiemet...

Po „Swedbank“ vadovės pasisakymų pinigų skandalas įgavo tirštesnių spalvų (95)

Kai trečiadienį pasipylė kaltinimai bankui „Swedbank AB“ įsitraukus į pinigų plovimo...

Užkalnis. Pagaliau idealūs rinkimai viskuo besiskundžiantiems (189)

Lietuvoje viskas eina geryn. Ne tik atlyginimai kyla, nedarbas krenta, vis daugiau namų statoma, bet...

Tragedija Jurbarke: elektros srovė mirtinai nukratė duše besimaudantį šešiametį (5)

Policijos departamentas informavo, kad Jurbarke įvyko tragedija. Žuvo besimaudantis 6 metų vaikas.

„Nutylėta žinia“: svarbaus vizito metu JAV žengtas dar vienas žingsnis dėl Venckienės išlaisvinimo (811)

Vasario 7 dieną Jungtinių Amerikos Valstijų (JAV) Senate ir Atstovų rūmuose kartu su Baltijos...

„Žalgirio“ bėdos nesibaigia – kelias savaites teks verstis be Wolterso

Po pertraukos atsinaujina kovos Eurolygos fronte ir čia „Žalgirio“ laukia dar vienas išbandymas...

Nausėda surinko 20 tūkst. parašų, Skvernelis – priešpaskutinis patikslinta (272)

Antradienį prasidėjusiame elektroninių parašų rinkime į priekį išsiveržė Ingrida Šimonytė...

„Eurovizijos“ finalą pakeitusi Monika Marija – apie jai gresiančią tūkstantinę baudą: nebuvo jokių sąmokslo teorijų (5)

Jau šį šeštadienį paaiškės, kuris atlikėjas keliaus į Izraelį ir atstovaus Lietuvai...

Europos vilionės prieš rinkimus: siūlo atsakymą į svarbiausią klausimą (9)

Išmaniojo telefono ekrane atsiranda tamsiai mėlyno varpelio simbolis, o su juo – angliškas arba...

Korupcijos byloje skamba pirmieji sprendimai dėl kardomųjų priemonių teisėjams papildyta 13:35 val.  (1613)

Vilniaus miesto apylinkės teisme ketvirtadienį toliau teikiami prašymai suimti teisėjų korupcijos...