aA
Lietuvoje viešieji pirkimai vertinami neigiamai, bet vengiama kalbėti apie tikrąsias negativizmo priežastis bei jas keisti.
Tomas Seikalis
Tomas Seikalis
© Asmeninio archyvo nuotr.

Svarbu prisiminti, jog viešųjų pirkimų paskirtis yra užtikrinti, kad mokesčių mokėtojų lėšos būtų investuojamos visuomeniniam gėriui sukurti. Įdomus faktas yra tas, kad pagal tų pačių Europos Sąjungos (ES) direktyvų reikalavimus, visos šalys narės taiko panašias viešųjų pirkimų taisykles, bet jų pritaikymo rezultatai yra skirtingi. Kodėl Lietuva turi tiek mažai gerųjų pavyzdžių, kuriais galėtų vadovautis pažangiosios valstybės.

Asmenims, nesusipažinus su viešaisiais pirkimais, gali susidaryti įspūdis, jog tai painių procedūrų kratinys, kurį reformuoti būtų labai sudėtinga. Bet iš esmės pirkimų procedūrų reglamentavimas yra niekuo dėtas. Viešieji pirkimai yra kaip lakmuso popierėlis, kuris atskleidžia visą padėtį perkančiojoje organizacijoje ar šalyje. Jeigu egzistuoja problemos, jos yra visa apimančios ir bendros visoms sritims.

Reformuoti viešųjų pirkimų sistemą ir turėti pasitvirtintą aiškią viešųjų pirkimų strategiją galima ir būtina, be tam reikia valios ir vertybių (organizacinės kultūros) turėjimo. Praktikoje iš pirkimo vykdytojų dažniau girdimi „NE!“: nėra pinigų; nėra laiko; ne viskas taip paprasta; nereikia; per sudėtingos procedūros; arba panašiai. Todėl atvirai deklaruojamos, neva turimos, vertybės prasilenkia su faktiniais sprendimais, taip sukuriant ydingą viešųjų pirkimų praktiką.

Viešieji pirkimai yra kaip lakmuso popierėlis, kuris atskleidžia visą padėtį perkančiojoje organizacijoje ar šalyje. Jeigu egzistuoja problemos, jos yra visa apimančios ir bendros visoms sritims.
Tomas Seikalis

Lietuvoje planuojant, organizuojant ir vykdant viešuosius pirkimus yra neefektyviai panaudojamas laikas ir ištekliai. Daugelis procesų yra nereikalingi, jie atsikartoja, per didelis formalumas ir turiningumo bei kokybės stoka. Neinvestuojama į procesų modernizavimą, standartizavimą, gerąją praktiką ir į specialistus. Viešieji pirkimai necentralizuojami regioniniu ir žinybiniu pagrindu. Toks neefektyvus procesas negalėtų egzistuoti privačioje įmonėje, bet kasmet iš iždo skiriamos lėšos palaiko tokį ydingą perkančiųjų organizacijų funkcionavimą.

Pažymėtina, jog viešaisiais pirkimais turi būti ne tik formaliai atliekamos procedūros, įsigyjamos prekės, paslaugos ir darbai, bet ir įgyvendinama tam tikra valstybės ar savivaldos politika bei programos. Vadovaujamasi principais: žmogus, aplinka, valstybė.

Pirkimo objektų vertinimų kriterijai dažnai neatitinka viešųjų pirkimų tikslų, o turbūt apie žiedinės ekonomikos principus retas iš pirkimo vykdytojų yra girdėjęs. Todėl, pavyzdžiui, formuojant poreikį, turėtų būti atsižvelgiama į efektyvumą, našumą, aplinkosaugą, neįgaliuosius, inovacijas, lėšų taupymą, visuomenės interesus ir pan.

Pagrindinė minėtų blogybių priežastis yra nesusiformavęs tvirtas pirkimo vykdytojų vertybinis pagrindas bei lyderių stoka komandose. Pirkimo sąlygų rengimo procese tinkamai nesąveikauja pirkimo iniciatoriai, viešųjų pirkimų specialistai, ekspertai, mokslininkai ir tiekėjai. Rezultatas būna nuolatiniai ginčai, lūkesčių neatitikimas, iškraipyta konkurencija, nuostoliai ilgalaikėje perspektyvoje ir nusivylimas.

Toks neefektyvus procesas negalėtų egzistuoti privačioje įmonėje, bet kasmet iš iždo skiriamos lėšos palaiko tokį ydingą perkančiųjų organizacijų funkcionavimą.
Tomas Seikalis

Pirkimo objektu retai siekiama efektyvumo, aplinkos tausojimo, pritaikymo visuomenei, ekonominio pagrįstumo ir kokybės. Išvardintos problemos ir silpna viešųjų pirkimų vykdymo kontrolė yra pagrindinės priežastys, kodėl viešųjų pirkimų sistemos blogai veikia.

Lietuvoje viešųjų pirkimų organizavimo sąnaudos viršija sukuriamą naudą. Nėra pirkimų sistemos efektyvumo vertinimo mechanizmo. Tai pat nepakankama sudarytų pirkimo sutarčių vykdymo kontrolė, todėl nuolatos, tai kas buvo planuota, kokybiškai iki galo nėra įgyvendinama. Vangiai investuojama į specialistus, todėl kompetencija užleidžia vietą interpretacijoms. O visą tai bandant paslėpti, perkančiosios organizacijos demonstruoja neadekvatų dėmesį parodomajam pirkimų skaidrumui bei savireklamai.

Kodėl tiek mažai sėkmės atvejų Lietuvoje ir dažnai dairomės į Vakarų Europos šalių patirtį. Pagrindinės priežastys būtų pirkimo vykdytojų vertybės ir kompetencija. Tik pirkimo vykdytojams gerai išmanant viešuosius pirkimus, pasitelkiant kompetentingų ekspertų pagalbą ir turint tvirtas vertybes, aiškią strategiją, galima įgyvendinti gerąją viešųjų pirkimų praktiką ir tapti pavyzdžiu kitoms perkančiosioms organizacijoms.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(5 žmonės įvertino)
3.8000

Živilė Kriščiūnė. Reguliavimo problemų kamštis – kaip jį ištraukti? (2)

Informacija apie verslo reguliavimo ydas – lyg po devyniais užraktais. Ji pernelyg dažnai...

Matas Mačiulaitis. Lietuvos startuolių ekosistema jungia dar aukštesnį bėgį

Šie metai Baltijos šalių startuoliams – išties išskirtiniai. Ne tik pritrauktos didžiulės...

Romas Austinskas. Kyla mokesčiai ir MMA – kils kainos vartotojams (3)

Verslas pasitinka naujieną, kad nuo 2022 metų minimali mėnesio alga ( MMA ) išaugs iki 730 eurų...

Titas Budreika. Surasti darbuotojų padėtų mažinama šešėlinė ekonomika (14)

Finansų ministerija, remdamasi austrų profesoriaus Frydricho Šnaiderio metodika, apskaičiavo,...

Pavel Ladziato. Būsto keitimas: ką būtina žinoti, kad išvengtume finansinių rūpesčių

Istoriškai geras būsto įperkamumas vis daugiau gyventojų skatina galvoti apie būsto keitimą....

Top naujienos

Latvijai imantis drakoniškų priemonių – neįprasta gyventojų reakcija: pyksta visai ne ant valdžios (477)

Latvijai dėl sudėtingos epidemiologinės situacijos imantis ypač griežtų priemonių, gyventojai...

Neištvėrusi LGBT vaiko mama atviru laišku kreipėsi į Nausėdą: paprašė trijų dalykų (164)

LGBT vaiko mama Rasa Račienė išplatino viešą kreipimąsi į prezidentą Gitaną Nausėdą. Ji...

Netrukus įsigalios papildomas ribojimas prekyvietėse be galimybių paso: vaistinės įspėja – eilės trigubės (505)

Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) nusprendė nuo penktadienio įvesti papildomą ribojimą...

Ministrą versti susiruošę ūkininkai atsisakė „maršistų“ paramos protestuojant (5)

Rytoj, ketvirtadienį, Kęstutis Navickas susitinka su Lietuvos maisto tarybos, kuri jam pareiškė...

Baltarusija keičia taktiką: Lietuva pasienyje stiprina pajėgas (75)

Vidaus reikalų ministrė Agnė Bilotaitė sako, kad situacija pasienyje verčia sunerimti, nes...

Prancūzijos vaistų gamintoja pristatydama savo vakciną nuo COVID-19 priėmė neįprastą sprendimą šiai vakcinai gali atitekti svarbus vaidmuo

Biotechnologijų bendrovės sukurta eksperimentinė vakcina nuo COVID-19, kaip parodė klinikinis...

Nuo penktadienio „Lidl“ įleis pirkėjus tik su galimybių pasu (815)

Prekybos tinklas „Lidl“ visose tinklo parduotuvėse Lietuvoje nuo šio penktadienio aptarnaus...

Įspėja saugotis: netrukus Lietuvoje gali kristi rūgštūs lietūs (64)

„Pagyvenome neįdomiai. Dabar bus vėl įdomiau“, – teigia feisbuko grupės „Orai ir klimatas...

Nerijus Cesiulis apie naujieną Alytuje: šios dienos laukėme labai ilgai (4)

Spa­lio 18-ąją Aly­tuje, Nau­jo­jo­je gat­vė­je, ati­da­ry­tas geležinkelio viadukas....

Vilniuje pristatė automobilį be vairuotojo: tokiu galėtų būti bet kuris už maždaug 1400 dolerių (6)

Apie automobilius, kuriems nereikia vairuotojų, pasaulis kalba jau labai seniai. Tačiau netgi po...