Šylant orams automobilių servisai jau ruošiasi padangų keitimo metui bei kitiems darbams.

„Paklausiausi, kaip visada, yra pakabos, stabdžių, eksploataciniai aptarnavimai‟, – sako autoservisų tinklo „Melga‟ prekybos direktorius Tadas Kuliešius.

Remontas autoservisuose per metus vidutiniškai pabrango penktadaliu, tačiau klientai jau kuris laikas nebegali atgauti dalies pinigų už remonto išlaidas.

„Žmonės per metus grubiai vidutiniškai palieka nuo 1 tūkst. iki 2 tūkst. eurų, tai GPM lengvata apie 300 eurų žmogui grįžti – manau, kad tai tikrai žymūs pinigai, kuriuos žmogus galėjo panaudoti‟, – sako Lietuvos autoservisų asociacijos valdybos stebėtojas Ramūnas Mackevičius.

2022-ieji buvo paskutiniai metai, kada pildydami metines pajamų deklaracijas žmonės galėjo pasinaudoti trimis gyventojų pajamų mokesčio lengvatomis: atgauti iki 400 eurų už namų, automobilio remontą ar auklės paslaugas.
Autoservisas (asociatyvi nuotr.)

Nors lengvatos baigėsi, servisai dar sulaukia paklausimų.

„Būna, klausia. Mes juos informuojame, kad GPM lengvata nebegalioja, bet sąskaitą faktūrą galime išrašyti visada‟, – komentuoja T. Kuliešius.

Finansų ministerija argumentuoja, kad laikinas eksperimentas – trejus metus galiojusios lengvatos – nepasiteisino, tad nebuvo prasmės jas pratęsti.

Lengvatomis siekta sumažinti šešėlį tarp savarankiškai dirbančių – auklių, statybininkų ir autoremontininkų. Tačiau paaiškėjo, kad kone du trečdalius pajamų į biudžetą sunešė ne tie, kuriuos siekta išskaidrinti, o juridiniai asmenys.

„Pagrindinis tikslas nepasiektas. Dažniausiai tos paslaugos buvo perkamos iš autoserviso įmonių, kurios jau ir šiaip deklaruoja pajamas – ir PVM mokėtojai, išrašo sąskaitas, dirba skaidriai‟, – sako finansų viceministrė Rūta Bilkštytė.

Galimybę susigrąžinti dalį išlaidų įteisino ankstesnė valdžia.

„Valstietis‟ Valius Ąžuolas teigia, kad panaikinus lengvatas šešėlis tik didės.

„Dabar, kai tą dalyką panaikinome, tie verslai vėl galės grįžti į šešėlį, o paprastas žmogus negaus tos lengvatos‟, – teigia Seimo Biudžeto ir finansų komiteto (BFK) narys V. Ąžuolas.

„Melgos‟ atstovas T. Kuliešius sako, kad sąskaitų faktūrų išrašymas pasibaigus lengvatai sumažėjo tris kartus.

„Deja, taip. Ir kas galėtų paneigti, kad tas sumažėjimas nukeliavo į kitą rinką‟, – svarstė T. Kuliešius.

Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) sajo, jog mokesčių surinkta mažiau nei kainavo šias lengvatas administruoti.
Rasa Virvilienė

„Gyventojams taip pat kilo papildoma našta, nes jie prie kiekvieno pranešimo turėjo pridėti sąskaitą apie patirtas išlaidas ir tos sąskaitos buvo vertinamos rankiniu būdu‟, – teigia VMI Teisės departamento direktorė Rasa Virvilienė.

Vyriausybei dar nepateikus mokesčių pertvarkos projekto Seimui, „valstiečiai‟ jau svarsto galiojančias lengvatas sugrąžinti.

„Galima užregistruoti tą pačią lengvatą ir siūlyti ją priimti. Darysime, nes tai yra pagalba žmonėms‟, – sako V. Ąžuolas.

Tačiau Mokesčių inspekcijos duomenys rodo, kad net ir galiojant lengvatoms, mažai kas jomis pasinaudojo.

„Per metus, jeigu skaičiuojame vidutiniškai, tai yra 24 tūkst. gyventojų ir jie susigrąžindavo kasmet vidutiniškai po 3,5 mln. eurų. Tai lyginant su kitomis lengvatomis, tai yra nedidelis skaičius asmenų‟, – sako R. Virvilienė.

Finansų ministerija siūlo kitas priemones kovai su šešėliu.

„Yra siūloma mokesčių deklaravimo, paprastumo instrumentų, tarp jų – papildoma smulkaus verslininko sąskaita, kad būtent smulkusis verslas galėtų kuo paprasčiau deklaruoti, sumokėti mokesčius‟, – sako R. Bilkštytė.

Susigrąžinti dalį pinigų buvo galima už 2019–2021 metus. Gyventojai daugiausiai kreipdavosi dėl automobilių remonto išlaidų.

Čia galite pažiūrėti LNK video: