38 tūkst. vartotojų patenka į garantinį tiekimą

Sekmadienis buvo paskutinė diena „Perlas Energija“ klientų apsisprendimui: rinktis kitą nepriklausomą tiekėją palankesnėmis sąlygomis ar likti garantiniame tiekime.

Pirmadienio bendrovės „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) duomenimis, iš viso naują nepriklausomą elektros tiekėją pasirinko daugiau nei pusė – 52 proc. vartotojų (apie 92 tūkst.), o sprendimo nepriėmė 48 proc. klientų (apie 85 tūkst.).

Išskiriant jau pasibaigusius pirmąjį ir antrąjį etapus, sprendimą priėmė 62 proc. vartotojų (apie 63,6 tūkst.), nepasirinko 38 proc. vartotojų (apie 38 tūkst.).

Pastariesiems nuo rugsėjo 1 d. bus užtikrinamas garantinis tiekimas. Pasirinkti nepriklausomą tiekėją šiems gyventojams reikės iki naujųjų metų. Priėmę sprendimą ir pasirinkę naują nepriklausomą tiekėją dabar iš jo paslaugas gyventojai gautų nuo spalio 1 d.

Tarp į trečiąjį etapą patenkančių „Perlas Energija“ vartotojų sprendimą pasirinkti naują tiekėją iki sekmadienio nakties priėmė 38 proc. vartotojų (apie 28,5 tūkst.), likę 62 proc. vartotojų (apie 47 tūkst.) nuo rugsėjo 1 d. gaus visuomeninio tiekimo paslaugą.

Suvartotos elektros energijos kiekis ir toliau bus nustatomas pagal elektros energijos apskaitos prietaisų – skaitiklių – rodmenis. Kaip ir anksčiau, gyventojas privalo kas mėnesį deklaruoti energijos apskaitos prietaisų rodmenis. Tačiau dalies vartotojų nuo rugsėjo laukia pokyčiai.

Delfi paaiškina, kaip nuo šiol deklaruoti skaitiklių duomenis ir sumokėti už suvartotą elektrą turės skirtingų etapų vartotojai.

Kada už rugpjūtį sumokėti buvusiems „Perlas Energija“ klientams?

„Perlas Energija“ elektrą klientams tieks iki rugpjūčio 31 dienos. Šią dieną gyventojai turi deklaruoti skaitiklių duomenis ir sumokėti už rugpjūtį suvartotą elektrą.

„Sutartys su „Perlas Energija“ klientais nutrūks nuo rugsėjo 1 d. imtinai. Tai reiškia, kad paskutinė diena bus rugpjūčio 31 d.

Būtent tą dieną klientų prašome deklaruoti duomenis. Tai galima padaryti įprastais būdais – „Perlas“ terminaluose arba mūsų internetinėje savitarnoje“, – Delfi paaiškina „Perlas Energija“ direktorius Vilius Juraitis.

Iki rugpjūčio 28 d. kitą tiekėją pasirinkę I ir II etapo „Perlas Energija“ klientai rugsėjį deklaruoti suvartotos elektros energijos rodmenis turės jau naujam tiekėjui. Šis turėtų atsiųsti naujus klientų kodus ir platesnę informaciją.

Kaip reikės mokėti garantiniame tiekime?

I ir II etapui priklausantys vartotojai, jei iki rugpjūčio 28 d. nepasirinko kito tiekėjo, nuo rugsėjo 1 d. pakliūva į garantinį tiekimą, kurio tarifai priklauso nuo biržos kainų. Tokie vartotojai rugsėjį už suvartotą elektrą jau turės atsiskaityti ESO.

ESO paaiškina, kas vartotojams keičiasi garantiniame tiekime.

Pradėjus teikti garantinio tiekimo paslaugą el. laišku arba paprastu paštu ESO išsiųs informaciją apie naujai priskirtą kliento kodą, kurį taip pat galima matyti, prisijungus prie ESO savitarnos svetainės.

Garantinis elektros energijos tiekimas užtikrinamas pagal garantinio elektros energijos tiekimo užtikrinimo ir persiuntimo paslaugos teikimo sąlygas, kurios bus pradėtos taikyti nuo rugsėjo 1 d. Sutartis nebus sudaroma, nes tai laikina paslauga.

Elektra brangiausia garantiniame tiekime

Remiantis Elektros energijos įstatymu (44 str.), garantinio tiekimo kaina yra kintanti ir perskaičiuojama kiekvieną mėnesį iš naujo.

Garantinio tiekėjo parduodamos elektros energijos kaina priklausys nuo vidutinės ankstesnio mėnesio biržos kainos ir bus perskaičiuojama kas mėnesį, pritaikant koeficientą 1,25.

Pasak Lietuvos energetikos agentūros, jei artimiausiu metu teisinis reglamentavimas nepasikeis, tai iki rugpjūčio 28 d. nesudarę naujų sutarčių ir patekę į garantinį tiekimą vartotojai už rugsėjo mėn. gaus ne mažiau kaip 40 proc. didesnes sąskaitas, lyginant su tais, kurie bus sudarę sutartis pagal tiekėjų pasiūlymus su fiksuotomis kainomis.

Kokie galėtų būti skirtumai spalio mėn. esą priklausys nuo rugsėjo mėn. vidutinės elektros energijos kainos „Nord Pool“ biržoje, kuri šiandien nėra žinoma.

Pagal rugpjūčio 1–24 dienų „Nord Pool“ biržos kainas, garantinio tiekimo kaina rugsėjo mėnesį gali siekti 76 centus už kWh ar daugiau (be 9 centų valstybės kompensacijos), be to, dar skaičiuojamas 25 proc. priedas.

Tiesa, Vyriausybė į itin brangų garantinį tiekimą pakliuvusiems klientams žada kompensacijas.
„Perlas Energijai“ paskelbus apie veiklos stabdymą, energetikos ministras Dainius Kreivys sakė, kad buvusiems tiekėjo klientams nepasirinkus kito tiekėjo, iki spalio 1 dienos bus tiekiama elektra iš garantinio tiekimo už kainą, kuri yra artima visuomeniniam tiekimui, t. y. 24 ct/kWh su kompensacija.

Pasak ministro, Vyriausybė šiems vartotojams ruošiasi kompensuoti skirtumą tarp garantinio ir visuomeninio tiekimo kainos, tačiau kol kas sprendimų nėra.

Kaip deklaruoti rodmenis garantiniame tiekime?

ESO taip pat įspėja, kad iki rugpjūčio 31 d. imtinai būtina deklaruoti skaitiklių rodmenis visuomeniniam / nepriklausomam tiekėjui. To nepadarius reikiamu laiku, iki rugpjūčio pabaigos suvartotos kWh persikels į garantinį tiekimą ir už elektrą reikės mokėti didesne kaina.

„Jei nedeklaruosite skaitiklio rodmenų iki einamojo mėnesio pabaigos, Jums bus pateikta sąskaita pagal vidutinį elektros energijos suvartojimą“, – informuoja ESO.

Patekus į garantinį tiekimą, pirmą mėnesį, t. y. rugsėjį, bus galima tik deklaruoti skaitiklių rodmenis, prisijungus prie ESO savitarnos svetainės arba tel. 1852. Sąskaitą už suvartotą elektros energijos kiekį ESO pateiks tik kitą mėnesį, t. y. spalį.

Nuo antro mėnesio, kai elektra vartojama garantiniame tiekime, deklaruoti einamojo mėnesio elektros energijos suvartojimą ir atsiskaityti už praėjusio mėnesio elektros energijos suvartojimą bus galima vienu kartu, pasirinkus patogų atsiskaitymo būdą:

• prisijungus ESO savitarnos svetainėje;
• interneto banke, pagal struktūrizuotą įmokos formą („Swedbank“, SEB ir „Luminor“);
• elektroninėje atsiskaitymų sistemoje „Viena sąskaita“;
• įmokų grynaisiais priėmimo vietose: „Maxima“ kasose, „Perlas terminaluose“ ir Lietuvos paštas skyriuose.

Mokant fizinėse vietose reikės pateikti elektros energijos suvartojimo rodmenį, kliento kodą ar PVM sąskaitos faktūros numerį.

Tiesa, svarstoma, kad buvusiems „Perlas energija“ I ir II etapo klientams, nepasirinkusiems kito tiekėjo, garantinis elektros tiekimas būtų užtikrinamas tik vieną mėnesį, vėliau, nuo spalio iki naujų metų jie gali būti perkelti į visuomeninį tiekimą. Tačiau konkrečių sprendimų dar nėra.

Nuo spalio gali tekti mokėti visuomeniniam tiekėjui

Jeigu jie bus priimti, nuo spalio 1 d. I ir II etapo klientai, vis dar nepasirinkę tiekėjo, už elektrą turės mokėti jau visuomeniniam tiekėjui „Ignitis“.

Visuomeninį elektros tiekimą nuo rugsėjo 1 d. gaus ir III etapo buvę „Perlas energija“ klientai. Jie jame galės pasilikti iki elektros liberalizacijos pabaigos, kuri gali būti atidėta 3-4 metams.

„Jei priklausote trečiajam etapui ir nepasirašysite sutarties su nauju tiekėju arba su visuomeniniu, nuo rugsėjo antros dienos elektra jums bus tiekiama visuomeninio tiekėjo“, – informuoja „Perlas Energija“.

Kaip nurodo visuomeninis tiekėjas „Ignitis“, suvartotą elektros energijos kiekį vartotojai turi tiekėjui pateikti ir deklaruoti ne vėliau kaip iki einamojo mėnesio paskutinės dienos.

„Tai ypač svarbu atlikti keičiantis kainoms, kad už paslaugas atsiskaitytumėte teisinga kaina“, – akcentuoja „Ignitis“.

Elektros skaitiklio rodmenis galima deklaruoti:
• savitarnoje e.ignitis.lt;
• atsiskaitydami už paslaugas internetu ar grynaisiais;
• klientų aptarnavimo telefonu +370 611 21802.

Visuomeninio tiekimo elektros kainas kas pusmetį perskaičiuoja Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT). Visuomeninio tiekimo kaina antrąjį šių metų pusmetį siekia 33 centus už kWh, o su valstybės kompensacija – 24 centus.

Elektros skaitiklis

Po naujųjų metų gali tekti grįžti į garantinį tiekimą be lengvatų

Kol kas neaišku, kas po sausio 1 d., kai baigsis valstybės kompensacijos, lauks vartotojų, kurie iki metų pabaigos vis dar nebus pasirinkę tiekėjo. Kalbama, kad tokie vartotojai, tikėtina, grįš į garantinį tiekimą, todėl vėl turės už elektrą atsiskaityti ESO.

„Jei vartotojai vis dar nebus pasirinkę tiekėjo po naujų metų, tikėtina, jie grįš į pilną brangų garantinį tiekimą. Ką ir ministerija sakė – po naujų metų baigsis lengvatos, todėl iki to laiko reikia pasirinkti tiekėją“, – pažymi ESO ryšių su visuomene projektų vadovas Paulius Kalmantas.

Jo teigimu, sekmadienį tiekėjo nepasirinkusiems klientams nuo šiol dėl mokėjimų gali atsirasti daug administracinės painiavos.

„Gali būti sudėtingas apmokėjimas, todėl norint išvengti painiavos, naudinga būtų dabar rinktis kitą tiekėją. Tai dar vienas iš privalumų.

<...> Jei gyventojai nuspręs likti garantiniame ir visuomeniniame tiekime ir jei jie rinksis tiekėją lapkritį arba gruodį, tuo metu kainos gali būti ženkliai didesnės nei renkantis tiekėją dabar. Mūsų patarimas: gal nors ir didesnėmis kainomis, dabar verta fiksuoti kainas, nes jos vėliau gali būti tik didesnės“, – atkreipia dėmesį ESO atstovas.

Pirmasis ir antrasis elektros rinkos liberalizavimo etapai yra pasibaigę ir nepriklausomą tiekėją pasirinko beveik visi į juos patenkantys vartotojai. Pirmajame etape pasirinko 99,2 proc., antrajame – 92 proc. Tuo tarpu daugiau nei pusė trečiojo etapo klientų taip pat gauna nepriklausomo tiekėjo paslaugas, viso 51,4 proc. ESO duomenimis, 1,2 mln. arba 72,1 proc. elektros vartotojų energiją gauna iš nepriklausomų tiekėjų.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją