Likus penkioms savaitėms iki „Brexit“ pereinamojo laikotarpio pabaigos, didieji gamintojai ir pramonės grupės perspėja, kad maisto tiekimo grandinės pajėgumai yra pasiekę piką ir nebegalės atlaikyti jokių naujų sukrėtimų.

„Ben & Jerry“ ledų ir „Hellmann“ majonezo gamintojas „Unilever“ pranešė, kad kaupia pagrindinių produktų linijų atsargas, tačiau „sandėliai jau absoliučiai užpildyti“. Kaip ir konkurentui „Nestle“, „Kit Kats“ ir „Nescafe“ gamintojui, gatavų produktų ir ingredientų atsargų saugojimas šiuo metu yra prioritetas, kol Didžiosios Britanijos ir ES derybos dėl prekybos susitarimo išlieka aklavietėje. Vis dėlto „kaupti atsargas šiuo metų laiku yra sudėtinga“, pabrėžė „Nestle“.

„Lankstumas, kurį turėjome kovą, kai reagavome į „Covid-19“ reikalavimus išjudinti atsargas, šiuo metų laiku neegzistuoja, – elektroniniu paštu sakė „Unilever“. – Mums reikia, kad abiejų šalių vyriausybės darytų viską, kas būtina, kad uostai ir keliai būtų atviri sklandžiam ir pastoviam tiekimui.“

Jungtinės Karalystės kompanijos ir net ministrai ne kartą perspėjo apie galimus „Brexit“ sukeltus trikdžius, pavyzdžiui, sunkvežimių eiles greitkelyje – neatsižvelgiant į tai, ar prekybos susitarimas bus pasiektas. Problema ta, kad naujausias nenumatytų atvejų planas negalėjo įvykti blogesniu metu, kai visą sandėliavimo erdvę užima kalėdinės prekės.

Maisto pramonės atstovai perspėja, kad Didžiojoje Britanijoje gali pritrūkti pagrindinių ES gaminamų prekių ženklų ir ingredientų – nuo konservuotų pomidorų ir alyvuogių iki vyno ir kūdikių maisto folijos pakeliuose. Net ir pasiekus susitarimą, kai kurios maisto kainos gali pakilti.

Vis daugiau kompanijų mėgina nusamdyti papildomus logistikos darbuotojus, kad uostai galėtų susidoroti su padidėjusiu prekių iškrovimo ir sandėliavimo poreikiu. Kiti, įskaitant „Unilever“, sustiprino gamybos pajėgumus Jungtinėje Karalystėje.

Maisto ir gėrimų federacija yra susirūpinusi dėl verslo galimybių kaupti atsargas tokiu metu, kai „mes nebeturime atliekamų maistui tinkamų sandėlių“, sakė Dominicas Goudie, organizacijos tarptautinės prekybos vadovas. Didžiojoje Britanijoje „maisto nepristigs“, tačiau, pasak jo, tam tikrų produktų ir prekių ženklų retkarčiais pritrūkti gali.

Praėjus daugiau nei ketveriems metams po to, kai Jungtinė Karalystė nubalsavo už pasitraukimą iš Europos Sąjungos, prie kurios ji prisijungė 1973 m., šalis vis dar nesusitarė dėl būsimų santykių su savo didžiausia prekybos partnere sąlygų. Atidėjimai privertė kompanijas kovoti su neapibrėžtumu.
Pavyzdžiui, nežinia, kaip kaupti pakuočių atsargas, kai nauji ženklinimo reikalavimai po „Brexit“ vis dar nėra aiškūs, pabrėžė D. Goudie. Tai ypač aktualu prekėms, tiekiamoms į Šiaurės Airiją, kuri, pasibaigus pereinamajam laikotarpiui, ir toliau bus saistoma bendrosios rinkos taisyklių, pridūrė jis.

„Maisto pakuočių kaupimas yra kritinis bet kurios tiekimo grandinės komponentas, – sakė D. Goudie. – Tačiau mes vis dar turime neatsakytų techninių klausimų, ką konkrečiai turėtume rašyti ant pakuočių.“

Verslo grupės teigia, kad nepasiekus naujo susitarimo kiltų pavojus ekonomikai, kurios nepatikimą būklę šią savaitę pristatė iždo kancleris Rishi Sunakas.

D. Goudie atkreipė dėmesį į dabartinį konteinerių perpildymą Anglijos Filikstou uoste – nerimą keliantį perspėjimą apie tai, kas laukia maisto tiekimo po „Brexit“. Kai kurie jo federacijos nariai nukreipė prekes į kitus Jungtinės Karalystės ir Europos uostus.

„Jiems sunkiai sekasi rasti krovinių vežėjų produktams gabenti, prisideda didžiulės papildomos išlaidos, – sakė D. Goudie. – Filikstou dabar tiesiogiai varžo jų galimybes pasirengti sausio 1-ajai.“

Vis dėlto maisto ir gėrimų gamintojai pademonstravo gebėjimą prisitaikyti net ir koronaviruso pandemijos metu, pasikeitus vartotojų paklausos modeliams. Remiantis vyriausybės duomenimis, Jungtinė Karalystė pagamina 55 proc. savo suvartojamo maisto, o ministrai bendradarbiauja su pramone, kad užtikrintų reikalingas atsargas.

„Jungtinė Karalystė turi itin atsparią maisto tiekimo grandinę, – teigiama vyriausybės atstovo pranešime. – Kaip atsakinga vyriausybė, mes ir toliau stengiamės išsamiai pasirengti, kad metų pabaigoje būtume pasiruošę įvairiems scenarijams, įskaitant poveikio pasienio srautams sumažinimą.“

Ispaniškų maisto produktų importuotoja „Brindisa“ pateikė užsakymų už papildomus 350 000 svarų sterlingų, kad iš anksto įsigytų perkamiausių prekių, įskaitant tuno konservus ir alyvuogių aliejų, pranešė Heathas Blackfordas, didmeninės prekybos padalinio generalinis direktorius. Siuntos atvyks gruodžio viduryje ir turėtų apsaugoti nuo galimų sutrikimų sausio mėnesį.

Tuo tarpu įdarbinimo kompanija „Manpower Group Inc.“ renka įmonių, ieškanččių darbuotojų dirbti visose jų tiekimo grandinių dalyse, užklausas.

Atsargų analitikų, sandėlių rinkėjų ir pakuotojų, krautuvų ir kranų vairuotojų, galinčių išgabenti konteinerius iš laivų uostuose poreikis „rauna stogą“, teigė „Manpower“ prekės ženklo vadovas ir operacijų direktorius Jasonas Greavesas. „Visose srityse pastebimas įgūdžių trūkumas, – sakė jis. – Ir kas galėjo pagalvoti, kad mus vienu metu ištiks „Brexit“, pandemija ir Kalėdos?“