Tai truko iki praėjusio amžiaus 6-ojo dešimtmemčio, kai buvo priimti įstatymai, pažaboję jų vartojimą, rašo nytimes.com.

Tuomet 1962 metais įmonė, pasivadinusi „Taisho“, pristatė „Lipovitan D“ – legalų, tonizuojantį gėrimą, išpilstytą į mažus buteliukus. Iki 9-ojo dešimtmečio tokius vitaminizuotus gėrimus su papildomu kofeino kiekiu nuolat vartodavo japonų darbuotojai, kuriems sunkiai sekdavosi susikaupti darbui.

Vienoje televizijos reklamoje buvo rodomas Arnoldas Schwarzeneggeris, energingai išsiveržiantis iš butelio tarsi džinas. Kitoje reklamoje kostiumu vilkintis didvyris pasirašinėjo sutartis ir rengė pristatymus, tuo pat metu lėkdamas aplink pasaulį. „Ar gali kovoti 24 valandas per parą?, - klausė jis į viršų iškelta nosimi. – Verslininkas, verslininkas, Japonijos verslininkas!“

Prireikė šiek tiek laiko, kol ši skardinėje uždaryta stimuliavimo forma išplito Amerikoje. Vienu metu kofeino būdavo ir gėrimuose „Coca-Cola“, bet tai netruko ilgai. 1949 metais vienas chemikas iš Čikagos išrado „Dr. Enuf“ – gaivųjį gėrimą su kofeinu ir vitaminais. Ankstyvosios reklamos šį gėrimą vadino „atsaku į namų šeimininkių maldas, geriausiu pavargusio ūkininko ar verslininko bendražygiu bei perėjimu prie aukštesnės pavaros jaunajam Johnny ar Mary“. (Nors šio gėrimo pardavimai niekada nebuvo labai geri, jis vis dar egzistuoja.) 9-ajame dešimtmetyje kiti gazuotų gėrimų prekės ženklai bergždžiai mėgino įsibrauti į kofeino karalystę: „Jolt Cola“ žadėjo „daug cukraus ir dvigubai daugiau kofeino“; „Coke“ pradėjo siūlyti „Coca-Colą“ rytams“, o „Pepsi“ pristatė turmpai gyvavusį produktą pusryčiams „Pepsi A.M.“.

Tuo tarpu Japonijos energetiniai gėrimai skynėsi kelią iš Azijos į Europą. Dietrichas Mateschitzas, vienos austrų įmonės, prekiavusios vonios produktais, tarptautinės rinkodaros vadovas, per komandiruotę Bankoke atrado tonizuojančius gėrimus. 1984 metais jis metė savo senąsias pareigas ir pradėjo bendradarbiauti su viena Tailando bendrove, gaminusia gėrimą „Krating Daeng“ su kofeinu ir taurinu. Po trejų metų savo gimtojoje šalyje jis pristatė gazuotą to paties gėrimo versiją, pavadinimu „Red Bull“.   

D. Mateschitzas 1997 metais savo gėrimą atvežė į Jungtines Valstijas ir nuo tada energinių gėrimų rinka pradėjo klestėti. Kasmetinis augimas tebesiekia dviženklį skaičių, sako „Beverage Marketing Corporation“ tyrimų direktorius Gary Hemphillas. Pernai mažmeninė prekyba šios kategorijos produktais sudarė 11 mlrd. dolerių, ir taip yra nepaisant fakto, kad didieji energinių gėrimų prekės ženklai – „Red Bull“, „Monster“ ir „Rockstar“ – mažai kuo skiriasi nuo standartinių kolų, gyvuojančių daugelį dešimtmečių (visi jie gazuoti, turintys kofeino ir daug cukraus, parduodami skardinėse). Tai, kas juos iš tikrųjų skiria, yra rinkodara. „Tai produktų kategorija, kuri buvo kuriama aukštai kainai. Žvelgiant iš sudėtinių dalių perspektyvos, visi gėrimai turi daug panašumų“, - sakė G. Hemphillas.   

Kathleen E. Miller dirba tyrinėtoja Priklausomybių tyrimo institute Bafalo universitete. 

-Kodėl pradėjote studijuoti energinius gėrimus? 

-Turėjau 16 metų šeimos bičiulį, dirbusį barmeno padėjėju. Dalį atlyginimo jam mokėdavo „Red Bull“ dėžėmis. Jis būdavo labai irzlus ir nervingas. Jo šeima norėjo išsiaiškinti, ar kofeinas kaip nors su tuo susijęs. 

-Ar energiniai gėrimai aptemdo protą? 

-Esu nustačiusi, kad jei išgeri šešias ar daugiau energinio gėrimo skardinių per mėnesį, tuomet dažniau įsiveli į muštynes, turi lytinių santykių be prezervatyvo ar vairuoji neužsisegęs diržo.

-Ar dėl to būna kaltas kofeinas? 

Galbūt taip sutapo, kad į muštynes įsivėlę žmonės gėrė „Monster“ ar „Red Bull“. Kita vertus, energiniai gėrimai parduodami su įspėjimu, kad jie yra „ekstremalūs“. Gali būti, kad šie gėrimai tokį elgesį skatina ne dėl kofeino kiekio, kuris, beje, tikrai gali turėti įtakos, bet dėl to, ką žmonėms sako jų reklamos.   

-Ar reikėtų nerimauti dėl energinių gėrimų ir alkoholio mišinio?

Iki 1997 metų mes visi maišėme romą su „Coke“. Į kavą taip pat įsipilame viskio. Bet kokios didelės kofeino dozės, vartojamos su alkoholiu, potencialiai yra pavojingos, nes kofeinas trukdo įvertinti savo girtumo lygį. Niekas negeria 10 puodelių airiškos kavos iš eilės. Taip nebūna. Tačiau degtinė su „Red Bull“ vartojama kur kas dažniau.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (24)