Apie Lietuvos akrobatinio skraidymo istoriją ir ištakas pasakoja Lietuvos akrobatinio skraidymo federacijos prezidentas Eugenijus Raubickas.

Šiuolaikinio akrobatinio skraidymo ištakomis laikoma 1966 metais po karo vykusios pirmos akrobatinio skraidymo varžybos, kuriose varžėsi Vilniaus ir Kauno akrobatinio skraidymo lakūnai skraidydami čekoslovakiškais lėktuvais Z-326.

Pokario metais, sparčiai tobulėjant sklandymui, aukštasis pilotažas kurį laiką neturėjo galimybės vystytis. 1963 metais Vilniaus ASK gavus pirmus čekoslovakiškus lėktuvus Z-326 jie buvo naudojami sklandytojų pilotavimo lygio tobulinimui. 1965 metų rudenį A. Jonušo iniciatyva Kauno aviacijos sporto klubas gavo pirmą akrobatinį lėktuvą Z-326. Šių lėktuvų atsiradimas skirtinguose klubuose sukėlė tarpusavio sportinį lenktyniavimą. Po metus trukusių intensyvių treniruočių, 1966 metais buvo surengtos pirmos akrobatinio skraidymo varžybos, kurių nugalėtojais tapo Vilniaus komanda.

Nuo 1966-ų kiekvienais metais Lietuvoje vyko akrobatinio skraidymo varžybos, kurių metu tarpusavyje susirungdavo stipriausi lakūnai. Gausėjant lakūnų gretoms ir augant meistriškumo lygiui, lietuviai pradėjo rungtis Sovietų Sąjungos varžybose, po kurių namo parveždavo aukščiausių vietų apdovanojimus. Iki 1972 metų varžomasi būdavo Z-326 modelio lėktuvais, vėliau mokomaisiais treniruočių lėktuvais Jak-18A.

„Z-326 lėktuvai buvo bene patvariausia technika, kuri kada buvo. Per visą šių lėktuvų eksploatacijos periodą Lietuvoje nėra nutikę nei vieno rimtesnio incidento“, - minėjimo metu pasakojo Lietuvos aviacijos veteranų sąjungos narys, aukštojo pilotažo meistras, vienas iš pirmųjų lakūnų, skraidžiusių šio modelio lėktuvais Antanas Unikauskas.

1975–1985 metai tuomet stipriai augančiam Lietuvos akrobatinio skraidymo sportui Sovietų Sąjungos varžybose atnešė pirmus pasiekimus. 1976 metais kaunietis sporto meistras R. Pivnickas tapo absoliučiu Sovietų Sąjungos čempionu. 1979 metais vykusiose varžybose Lietuvos komanda (J. Kairys, S. Artiškevičius, L. Jonys ir V. Gedminaitė) tapo nugalėtojais. Šiame akrobatinio skraidymo čempionate absoliučiu nugalėtoju pripažintas S. Artiškevičius. 1981 metais absoliučiu čempionu tapo R. Paksas. 1985 metais Lietuvos komanda (L. Jonys, V. Lapėnas, A. Jurgelevičius, P. Girskutė ir O. Motiejūnaitė) tapo čempionato nugalėtojais, V. Lapėnas - absoliučiu čempionu.

1992 metais Lietuvos aeroklubui sugrąžinus narystę Tarptautinėje aeronautikos federacijoje, Lietuvos akrobatinio skraidymo federacija priimta FAI Akrobatinio skraidymo sporto komisijos nariu. Atsivėrė galimybės aktyviau dalyvauti Europos ir pasaulio čempionatuose, tiesiogiai užmegzti ryšius su užsienio akrobatinio skraidymo organizacijomis.

Lietuvai atgavus Nepriklausomybę čia surengti trys tarptautiniai akrobatinio skraidymo čempionatai: 2002 metų Europos akrobatinio skraidymo čempionatas Panevėžyje, Įstros aerodrome, 2004 metų Europos akrobatinio skraidymo čempionatas Kaune, S. Dariaus ir S. Girėno aerodrome ir 2009 metų pasaulio Jak-52 čempionatas Rojūnuose, Rojūnų aerodrome.

Lietuvos akrobatinio skraidymo sportininkų pasiekimai nuo 2000 metų:

2000 m. J. Kairys tapo Pasaulio „Grand Prix“ taurės daugiakovės nugalėtoju;
2001 m. Europos standartinės kategorijos (Advanced) čempionate Lietuvos komanda (Eltonas Meleckis, Darius Išganaitis ir Petras Jurgionis) iškovojo 2-ą vietą;
2002 m. liepos 10−20 dienomis Panevėžyje, Istros aerodrome, surengtame 13-ame Europos aukščiausios kategorijos akrobatinio skraidymo čempionate Lietuvos komanda (Vytautas Lapėnas, Antanas Marčiukaitis, Darius Išganaitis ir Petras Jurgionis) iškovojo 3-ią vietą;
2002 m. Jurgis Kairys pasaulio „Grand Prix“ taurės varžybų etape Japonijoje iškovojo 1-ą vietą;
2008 m. pasaulio JAK-52 čempionate Lietuvos komanda iškovojo 2-ą vietą;
2009 m., 2-ame pasaulio čempionate Rojūnuose (Panevėžio r.) lėktuvais Jak-52, Lietuvos pilotų komanda apgynė 2-ą vietą, iškovotą pirmame pasaulio čempionate;
2009 m. pasaulio JAK- 2 čempionate Lietuvos komanda iškovojo 2-ą vietą;
2009 m. J. Kairys pasaulio čempionato laisvo stiliaus programoje iškovojo 2-ą vietą.
2012 m. pasaulio Jak-52 čempionate Maskvoje Lietuvos komanda (Žilvinas Lidžius, Arvydas Kačanauskas ir Aurimas Bezaras) iškovojo 3-ią vietą.
2014 m. pasaulio Jak-52 čempionate Pietų Afrikoje Lietuvos komanda (Žilvinas Lidžius, Eltonas Meleckis ir Aurimas Bezaras) iškovojo 3-ią vietą. Žilvinas Lidžius - laisvoje programoje iškovojo 1-ą vietą.

2015 metais Europos Standartinės klasės akrobatinio skraidymo čempionate Devoje, Rumunijoje, 1 vietą pratime laimėjo Eltonas Meleckis, o 3 vietą pratime iškovojo Donaldas Bleifertas.

„Nors šiuolaikinio akrobatinio skraidymo varžybų ištakomis laikomi 1966-i, tačiau šios sporto šakos ištakos siekia beveik 100-metį. Lietuvoje akrobatinio skraidymo sporto pradžia laikoma 1920 metai, kai Lietuvos karo aviacijos lakūnas Jurgis Dobkevičius Kaune virš Aleksoto aerodromo lėktuvu Fokker D.VII atliko aukštojo pilotažo figūrą – kilpą“, - pasakoja Lietuvos akrobatinio skraidymo federacijos prezidentas Eugenijus Raubickas.

Pirmos lėktuvų sporto varžybos 1938 metais surengtos Kaune, vykstant Tautinei olimpiadai. Varžybų aukštojo pilotažo čempionu tapo rašytojas lakūnas Jonas Dovydaitis.

Tarpukario metais Lietuva Europoje pasižymėjo naujausia aviacine technika, pažangiais konstruktoriais ir aukštos kvalifikacijos lakūnais, kurie savo nepailstamu darbu ir begaline aistra aviacijai padėjo pamatus sparčiam akrobatinio skraidymo sporto šakos vystymuisi.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (5)