Sausį Lietuvos sporto pasaulyje nėra įdomesnio reiškinio už Dakaro ralį ir nieko nėra įdomiau už svetimus pinigus, tad pasmalsaukime kiek kainuoja dalyvavimas ne tik sunkiausiame, bet ir brangiausiame maratone pasaulyje.

Pradžiai vienas skaičius – 19 000 eurų. Tiek „Edas Racing Team“ turi sumokėti vien tik už Antano Juknevičiaus „Toyota Hilux“ skirtą sportinį kurą. Ir čia tik mažoji dalis visų išlaidų.

„Visą bendrą Dakaro kainą sunku suskaičiuoti. Vien 100 000 eurų kainavo administraciniai mokesčiai ir automobilių atgabenimas į Argentiną. Sportinėje mašinoje net mažiausia smulkmena kainuoja didelius pinigus. Už 10 litų nieko nenupirksi. Vien sportinis ventilis atsieina 30-40 eurų, o tų smulkmenų reikia daug. Kitos ne tokios pigios. Viena lenktynininko licenzija kainuoja virš 500 eurų“, – kalbėjo komandas vadovas Edvardas Duoba.

Dakare važiuojančios sportinės mašinos degina ne benziną, o pinigus. Litras sportinio kuro kainuoja apie 5 eurus, viena padanga (perkant dideliais kiekiais) atsieina 400 eurų, o jų per greičio ruožą pradurti gali kelias. Įpusėjus Dakarui privalu pakeisti greičių dėžę, kuri kainuoja kelias dešimtis tūkstančių eurų, bet tai yra abstraktūs skaičiai, svetimi pinigai. Daug geriau suprasti kainas pavyks jei pabandysite save įsivaizduoti Dakare.

Dakaro organizatoriai deklaruoja, kad visas šių metų ralio biudžetas yra 38 milijonai eurų – kone pusė valdovų rūmų kainos. Organizacija turi užtikrinti logistiką, saugumą, pagalbą milžiniškoje teritorijoje, kurioje trasa driekiasi 10 000 km, tad nėra ko norėti, kad apsieisi pigiai.

Jei skaitote šį straipsnį, tai spėju, kad žavitės Dakaru ir vieną dieną jį norėtumėte pamatyti gyvai. Gaila, bet dėl tokios galimybės reikės smarkiai pasistengti.

Pradėkite paveiksluoti

Nuvykęs kaip paprastas žiūrovas nieko nepamatysite, tik ilgose tiesiosiose rysite pralekiančių automobilių dulkes. Daug prasmingiau būtų likti namie ir žiūrėti reportažus iš įspūdingo grožio kopų, kanjonų ar dykumų.

Norint pamatyti tikrą Dakarą, jame reikia būti nuolat – dangintis į dykumas, miegoti smėlyje su lenktynininkais ir mechanikai, valgyti su jais. Tada matai visas dramas, pats pirmas sužinai sportininkų nuotykius. Vienintelis būdas tą padaryti – tapti žurnalistu arba įtikinti organizatorius, kad toks esate. O tai kainuos nemažai.

Pirma, jums reikės tvirto ir patikimo visureigio. Savo mylimą galiniais ratais varomą „kregždę“ palikite namie, nes dėl vienos paprastos priežasties organizatoriai net neleis dirbti ralyje su 4 varomųjų ratų neturinčiais automobiliais.

Nemažai stovyklaviečių įkuriamos tiesiog dykumų smėlyje. Kai kur užklimpsi net ir su geru visureigių, jei nesumažinsi slėgio padangose. Jei atvažiuotumėte paprastu automobiliu, tai tik trukdytumėte visiems.

Iš bėdos galima išsiversti su 10 000 euru kainuojančiu, maždaug dešimtmečio senumo „Toyota Landcruiser“ visureigiu.

Po to jį jums reikės atsigabenti į Pietų Ameriką. Organizatoriai vieta laive jums parduos už 4000 eurų. Dar pridėkite 500 eurų transportavimui iš Lietuvos į Le Havre uostą Prancūzijoje.

Tūkstantį eurų kainuos saugumo ir navigacijos sistemos „Tripy“ nuoma.

Dabar susimokėti reikia pačiam. Mažiausiai du žurnalistai arba fotografai turi būti automobilyje. Kiekvienas turi sumokėti po 3200 eurų. Už tai iš organizatorių gausite vietą palapinei bivuake ir makaronų vakare.

Taip pat reikia dedikuoti atskirą žmogų vairavimui. Jo akreditacija kainuoja 4000 eurų. Vairavimas Dakare yra labai atsakingas dalykas ir geriau klaidų pavojingoje aplinkoje nedaryti. Jei važiuoji gerų kadrų, tai tau reikia giliai į dykumą, o ten pavojai – gali ilgam užstrigti kopose, gali nugarmėti į properšą, užmigti prie vairo ir nuvažiuoti nuo neasfaltuoto kelio kalnuose. A. Juknevičiaus komandoje žurnalistus vežioja patyrę Lietuvos bekelės varžybų sportininkai Rokas Danilevičius ir Darius Motiejūnas.

Bet kam kitam sėsti prie vairo būtų pavojinga, nebent dvi savaites važinėsi iš vieno bivuako į kitą. Bet Dakaras nėra apie tai.

Matematika paprasta. Jei važiuosite trise, tai komandai reikės atseikėti 15 400 eurų vien tik administracinių mokesčių. Dar 4500 eurų reikia pridėti už lėktuvo bilietus į Argentiną, 1200 eurų degalams, 500 eurų visureigio transportavimui į uostą. Patys galite suskaičiuoti, kad išeina pradinis paskolos namui įnašas.

Jei patingėjote sudėti visus skaičius, jums palengvinimas: minimali suma išeina 21600 eurų. Dar patys pagal save paskaičiuokite kiek norėtumėte išleisti maistui, viešbučiams ir kitam komfortui.

Jei šis skaičius dar neatrodo didelis, tai padauginkite jį iš 30-ies. Tada pamatysite kainą, kurios maždaug reikia konkurencingam sportininkų dalyvavimui lenktynėse.