STEAM ugdymas – vienas šiuolaikiškiausių ugdymo būdų, integruojantis gamtos mokslus, technologijų ir inžinerijos, matematikos disciplinas, kūrybiškumą, formuojantis mokinių kritinį mąstymą ir problemų sprendimo gebėjimus. STEAM paremtos veiklos padeda vaikus sudominti inžineriniu, gamtamoksliniu ugdymu, yra naudingos ir patiems mokytojams, kurie, panaudodami skaitmenines ir panašias priemones, gali laisvi kurti bei organizuoti ugdymą kitaip.

„Paprasčiausiai šifruojant STEAM, gauname 5 disciplinas: gamtos mokslus, technologijas, inžineriją, menus ir matematiką. Per šias disciplinas integraliai ir kompleksiškai yra žvelgiama į tikrovės reiškinių aiškinimą ir pažinimą, kurių metu yra pasirenkamas kūrybinis sprendimas kokiai nors technologinei ar kitai problemai spręsti. Kai viskas vyksta kompleksiškai, tai duoda norimą rezultatą – mokinių susidomėjimą ir gebėjimą giliau pažinti gamtos mokslus ir ne tik“, – aiškina švietimo, mokslo ir sporto viceministras R. Skaudžius.

Šiuo metu Lietuvoje STEAM ugdymą organizuoja 7 regioniniai atviros prieigos STEAM centrai, veikiantys Alytuje, Marijampolėje, Panevėžyje, Šiauliuose, Tauragėje, Telšiuose ir Utenoje. Kiekviename iš jų yra įrengtos standartizuotos biologijos-chemijos, fizikos-inžinerijos, robotikos-IT laboratorijos, taip pat po specializuotą laboratoriją, atsižvelgiant į regiono poreikius.

„Pavyzdžiui, Alytus yra pasirinkęs maisto technologijų, kulinarinio meno ir sveikatinimo laboratoriją, Marijampolėje veikia kūrybiškumo ir medijų laboratorija, Šiauliai gali pasigirti sveikatos technologijų ir gyvenimo kokybės laboratorija, Tauragė savo specialiąją laboratoriją sieja su tvariu vystymusi ir žalios bei alternatyvios energetikos puoselėjimu. Tokiose laboratorijose mokiniai gali atlikti įvairiausius tiriamuosius darbus – ir numatytus bendrosiose ugdymo programose, ir susijusius su regiono specifika bei prioritetais “, – pasakoja R. Skaudžius.

STEAM centrai, ministerijos atstovo teigimu, mokiniams suteikia galimybę dirbti su naujausia ir moderniausia įranga, kurios mokyklos paprastai neturi. Tačiau didžiausia tokių centrų nauda, pasak pašnekovo, yra galimybė teoriją paversti praktika.

„Viena yra apie kažkokį tyrimą perskaityti vadovėlyje, tačiau visai kas kita – jį pamatyti ar atlikti gyvai. Kiekvienas tyrimas, atliekamas STEAM centre, yra sukonstruotas taip, kad mokinys patirtų sėkmę ir gautų rezultatą užsiėmimo metu“, – teigia R. Skaudžius.

Kviečia pasinerti į kosmoso platybes

Viename garbingiausių Utenos miesto pastatų, Utenos dvare, įsikūręs STEAM centras – vieta, kurioje mokiniai ne tik susipažįsta su STEAM ugdymo disciplinomis, bet ir kuria, eksperimentuoja bei prasmingai leidžia laiką. Kaip pasakoja šio centro vadovas D. Varanius, veiklos pradžioje regiono mokyklos buvo kviečiamos centro iniciatyva, tačiau šiandien jau pačios mokymosi įstaigos domisi ir aktyviai ieško galimybių atvykti.

Lina Tamošiūnaitė, Darius Varanius

„Labai džiaugiamės, kad vis daugiau mokinių ir mokytojų pas mus atvyksta, dalyvauja veiklose, renginiuose. Labiausiai apsilankiusiuosius stebina mūsų STEAM centro kontrastai. Iš išorės tai labai senas, raudonų plytų pastatas, tačiau viduje – moderni ir šiuolaikiška aplinka“, – sako STEAM centro Utenoje vadovas.

Šiame centre siūlomos veiklos, kaip aiškina D. Varanius, yra orientuojamos į ugdymo turinį, tačiau tuo pačiu papildomos ir praktinėmis bei neformaliomis užduotimis.

„Atvykusiems suteikiame sąlygas pasidaryti laboratorinius darbus, atlikti tokias užduotis, kurioms galimybių mokyklose ne visada yra. Mokiniai džiaugiasi galėdami padirbėti su modernia įranga, įsijausti į mokslininkų vaidmenį, gauti vadinamo „interaktyvo“, galiausiai – praktikos, kurios jiems taip reikia. Mokytojai taip pat dažnu atveju įsitraukia į laboratorinius darbus, prisimena savo studijų laikus, kelia kvalifikaciją“, – teigia pašnekovas.

Kaip ir kiekvienas regioninis STEAM centras, taip ir esantis Utenoje, turi savo specializuotą laboratoriją, šiuo atveju – tai astrofizikos ir aerokosmonautikos laboratoriją, kurioje mokiniai turi unikalią galimybę susipažinti su ateities technologijomis ir kosmoso naujovėmis, kurti bendrus projektus su Lietuvos etnokosmologijos muziejaus darbuotojais ir mokslininkais.

„Tai visoje Lietuvoje vienintelė tokia laboratorija, kurioje veiklos ir renginiai organizuojami bendradarbiaujant su žinomiausiais šalies mokslininkais. Štai vasario 15 d. turėsime renginį „Žvilgsnis į Marsą“ – pas mus atvykta astrofizikas dr. Vidas Dobrovolskas, kuris papasakos apie šią planetą, pristatys vykdomus projektus, misijas, kurios planuojamos ateityje“, – pasakoja D. Varanius.

Darius Varanius

Darbas su dirbtiniu intelektu

Utenos regioninis STEAM atviros prieigos centras yra unikalus savo astrofizikos ir aerokosmonautikos laboratorija, o štai Panevėžio STEAM centras gali pasigirti dirbtinio intelekto laboratorija, kurioje mokiniai yra supažindinami su šios sistemos taikymo galimybėmis.

„Čia moksleiviai tampa pačiais tikriausiais ateities kūrėjais, gali susipažinti su dirbtinio intelekto pritaikymo galimybėmis ir patys išbandyti kai kuriuos sprendimus. Laboratorijoje suteikiame galimybę realizuoti pačias įdomiausias idėjas, paverčiant jas skaitmeniniais maketais ir galiausiai fiziniais produktais. Pavyzdžiui, praėjusių metų gruodį specialiame šiltnamyje užsibrėžėme išauginti braškę ir mums tai pavyko“, – pasakoja Panevėžio STEAM centro metodininkė L. Tamošiūnaitė.

Be darbo su dirbtiniu intelektu, šiame centre vykdomos ir standartizuotos bei specialiai pritaikytos STEAM veiklos 7–12 klasių mokiniams.

Lina Tamošiūnaitė

„Tai trijų valandų užsiėmimai biologijos-chemijos, fizikos-inžinerijos, robotikos-IT laboratorijose. Čia vaikai savo praktines žinias, kurias atsineša iš mokyklos, pritaiko praktikoje, kelia sau iššūkius, juos įgyvendina, atlieka laboratorinius tyrimus, kuriuos vėliau gali pratęsti sugrįžę į mokyklą. Tačiau ne visos mokyklos gali atvykti 3 valandoms, todėl mūsų centro metodininkai yra paruošę ir trumpesnių, 1,5 val. trukmės pažintinių ir edukacinių veiklų“, – sako L. Tamošiūnaitė.

Panevėžio STEAM centre netrūksta ir neformalios veiklos, į kurią gali įsitraukti ne tik vaikai, bet ir suaugusieji.

„Mūsų jauniausias šios veiklos dalyvis yra trečiokas, vyriausias – 70-metis. Glaudžiai bendradarbiaujame su mokytojais, sudarome jiems galimybes kelti kvalifikaciją, gilinti žinias. Tad esame prieinami visiems, kurie nori susipažinti su STEAM ugdymu, moksliniais tyrimais bei inovacijomis“, – teigia STEAM centro metodininkė.

Ateities perspektyvos

Jau dabar kalbama, kad netolimoje ateityje STEAM centrų šeima Lietuvoje pagausės – atsidarys trys metodiniai STEAM centrai didžiuosiuose šalies miestuose: Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje.

„Lietuvoje STEAM centrai „įsivažiuoja“. Tikime, kad atsidarius naujiems centrams, STEAM ekosistema taps dar patrauklesnė tiek mokykloms, tiek verslui, tiek ir mokslininkams“, – sako švietimo, mokslo ir sporto viceministras R. Skaudžius.

Jo teigimu, STEAM centrai artimiausiu metu turėtų tapti ir dar svarbesne formalaus ugdymo dalimi.

„Jau dabar tai yra puiki erdvė, kurioje mokytojai gali kelti savo kvalifikaciją, mokiniai ruoštis brandos egzaminams“, – teigia ŠMSM atstovas.

STEAM ugdymo plėtra ir mokymosi aplinkos, skatinančios mokinių kūrybiškumą ir gebėjimą kurti ar pritaikyti technologijas praktikoje, prieinamumas yra skatinami ES fondų finansuojamomis priemonėmis.