„Visada buvau truputį paranojikė, – pripažįsta moteris. – Nuolat galvoju, ar klientas nesusiras geresnio produkto kur nors kitur. Gal nuskambės keistai, bet būtent paranojiškas apdairumas užtikrina man vietą pačiame viršuje.“

Keistai? Visai ne. Kaip rašo E. Bartonas, jei esi srities profesionalas, turi išsiugdyti tobulą uoslę. Jei esi atsakingas už įmonę ar padalinį, neturintį sau lygių, norėdamas neprarasti pozicijos, tiesiog privalai jaudintis dėl to, kokie vėjai pučia tau už nugaros.

Paranoja – gerai

Koks bus kitas žingsnis – su šia mintimi Brustas Austas ateina į kiekvieną susitikimą su vadovaujančiuoju personalu. B. Austas yra antros pagal dydį pasaulio akcijų rinkos NASDAQ vicepirmininkas. Šiuos susitikimus jis visuomet pradeda pristatydamas savo komandos laimėjimus, o paskui aptariama konkurentų veikla.

„Paranoja yra gerai, – įsitikinęs B. Austas. – Paranoja verčia nuolat galvoti apie konkurentus, ir tai suteikia pranašumo.“

Pasak jo, svarbiausia yra savo paranoją priversti generuoti naujus sumanymus. Bendrovėje NASDAQ naujos idėjos išbandomos vykdant programą GIFT. Šios programos esmė – paskatinti visus 4 tūkst. bendrovės darbuotojų teikti naujas idėjas. Į pasiūlymus turi būti įtrauktas pelno ir nuostolių vertinimas bei išsamus verslo planas. Vyresniųjų specialistų komanda, susipažinusi su pateiktais pasiūlymais, labiausiai dėmesio vertoms idėjoms skiria pradinį finansavimą ir nustato bandomąjį laikotarpį.

Žinoma, ne visi sumanymai pasiteisina, ir tai normalu, aiškina B. Austas. Jo teigimu, pripažinimas, kad kartais klysti yra sveika, atveria kelią dar didesniam idėjų srautui. Viena iš stambesnių pasiteisinusių koncepcijų – NASDAQ privatus rinkos fondas. Šiame fonde privačios įmonės gali prekiauti akcijomis ir išties nemažai uždirbti, nurodo B. Austas.

Jis užsimena, kad apskritai šis sumanymas nėra joks atradimas – kai kurie konkurentai tai darė ir anksčiau. Svarbiausia, pasak jo, yra išlikti konkurencingiems arba, dar geriau, pranokti konkurentus. Tai ir bus sėkmė.

„Susitikimuose su vadovybe aš mėgstu paklausti, ką, kitų vadovų nuomone, šiuo metu savo posėdžiuose aptarinėja konkurentai, – sako B. Austas. – Jei nuolat galvosi apie konkurentus, visada išliksi konkurencingas.”

Svarbu išsaugoti lyderio poziciją

Knygų autoriaus ir vadybos konsultanto Chriso Edmondso tikinimu, „įdarbinus“ savo paranoją, pats laikas įvertinti, ar biuro darbuotojai yra pasirengę ir pasiryžę kartu su jumis siekti išlaikyti lyderio poziciją.

Paprastai mažos įmonės turi daugiau galimybių subrandinti idėją ir pateikti ją rinkai, todėl didelėms įmonėms svarbu gerai apgalvoti, kaip išlikti lanksčioms.

Pasak Ch. Edmondso, tas, kuris užima aukštesnes pareigas, privalo suteikti savo komandai galių veikti. O tas, kuris kokioje nors biurokratinėje įstaigoje dirba mažiau atsakingą darbą, turi rizikuoti.

Specialistas siūlo sprendimų priėmimą pavesti talentingiems ir kūrybingiems darbuotojams. Kartu jis pripažįsta, kad laužyti netinkamas taisykles ir savaip siekti užsibrėžtų tikslų gali tik itin drąsūs ir ryžtingi vadovai.

Dvi pusės

Pasak C. Ulrich, šiemet bendrovė „Shutterstock“ ėmėsi įgyvendinti naują idėją – dirbdami mažomis grupelėmis (nuo penkių iki dešimties žmonių), darbuotojai visą dėmesį skiria konkretiems kliento poreikiams. Įgyvendinant šį sumanymą, bendrovės paieškos sistemoje įdiegta nauja funkcija: dabar vartotojas gali įkelti savo nuotrauką ir užsakyti, kad fotobanke būtų surastos į ją panašios. Kaip nurodo pašnekovė, nuo diskusijų pradžios iki tol, kol sumanymas buvo pristatytas viešai, praėjo maždaug metai.

Taip sparčiai subrandinti sumanymą – kainuoja, teigia C. Ulrich. Jai tai reiškia nuolatinį nerimą, nuolatinį galvojimą apie tai, ką netrukus pasiūlys konkurentai, savotišką nuolatinę paranoją.

„Mano visas gyvenimas – nuolatinis stresas, – sako ji. – Aš tiesiog taip sutverta.“

Vis dėlto, yra ir šviesioji mėnulio pusė.