Rinkodaros inžinieriaus peripetijų tema kalbiname mūsų žiniomis vienintelį Lietuvoje rinkodaros inžinierių Vytautą Urboną iš „63 Wire Marketing“.

- Vytautai, sakyk, be kokių asmeninių savybių nepabūsi rinkodaros inžinieriumi?

- Pagrindinės savybės, reikalingos šioje profesijoje, analitinis ir loginis mąstymas. Viso kito yra išmokstama.

Norint dirbti šį darbą reikia turėti stiprias rinkodaros žinias, išmanyti darbą su įvairiomis skaitmeninės reklamos platformomis, tinklalapių optimizavimo, analizės ir naujienlaiškių siuntimo sistemomis. Taip pat labai svarbu turėti bent bazines programavimo ir grafinio dizaino žinias.

- Ar rinkodaros inžinieriui reikia komandos, ar tai visgi toks asmuo, kuris atlieka visą su įmonės rinkodara susijusį darbą vienas pats?

- Tobulai reklamos įgyvendinimo kampanijai reikia programuotojo, tekstų kūrėjo, dizainerio. Inžinierius, kuris specializuojasi produkto paskirstymo arba platinimo tyrimo ir būdų srityse, teikia išvadas apie jo gamybos rentabilumą.

- Su kokiomis išmaniosios reklamos platformomis kasdien susiduria rinkodaros inžinieriai?

- Man kasdien tenka dirbti su socialinių tinklų rinkodara, internetinių puslapių analize, SEO, SEM, remarketingu, e-mail rinkodara, skaitmeninė rinkodara, Google AdWords ir kt.

- Reklama mobiliuose įrenginiuose – kaip būti matomu ir pasiekti daugiausia?

- Ir toliau augant mobiliųjų įrenginių vartojimui reklama mobiliuosiuose įrenginiuose tampa vis svarbesnė. Tačiau mobiliuosiuose įrenginiuose dažnai būna sunkiau pritraukti žmogaus dėmesį. Lietuvos rinkoje populiariausia Google AdWords reklamos sistema. Taip pat efektyvi Facebook reklamos sistema. Pagreitį įgauna reklama Instagram socialiniame tinkle, nors ji dar palyginus atsirado labai neseniai.

- Rinkodaros automatizavimas – kas tai ir su kuo valgoma?

- Rinkodaros automatizavimas yra pastarųjų metų naujovė ir viena veiksmingiausių skaitmeninės reklamos priemonių. Tai yra procesas, kuomet yra sujungiamos dvi ar daugiau skaitmeninės rinkodaros platformos. Pavyzdžiui, žmogus, užsiregistravęs nemokamam online seminarui ir peržiūri ne visą medžiagą. Po tam tikro laiko jis gauna priminimą su nuoroda į tą patį video įrašą, kuris prasideda nuo tos vietos, kur vartotojas baigė jį žiūrėti. Tai tėra vienas iš nedaugelio rinkodaros automatizavimo būdų.

- Kodėl skaitmeninė rinkodara geresnė nei televizijos ar lauko reklama?

- Anksčiau perkant reklamą įvairiose platformose nebūdavo aišku, iš kur atėjęs vartotojas, kokias paslaugas perka ir kiek už jas sumoka. O šiais laikais tinklalapio vartotojų elgsenos analizavimo priemonės leidžia sužinoti, kuris reklamos kanalas veikia efektyviausiai.

- Kokia yra šios profesijos darbo specifika: ar rinkodaros inžinierius dirba nuo 9 iki 18 val.?

- Nors rinkodaros inžinieriaus darbas gali pasirodyti panašus į programuotojo, tinkamai pasiruošus nebūna ekstra atvejų, kuomet reiktų keltis viduryje nakties ir atlikti tam tikrus darbus ar pakeitimus.

- Ar aukštosios mokyklos ruošia rinkodaros inžinierius?

- Mano žiniomis Lietuvos aukštosios mokyklos neruošia rinkodaros inžinierių. Ši specialybė yra labai jauna, tad tikrai nenuostabu, nes mūsų švietimo sistema yra atsilikusi. Vis dėlto, tiems, kuriems būtų įdomus toks darbas, siūlyčiau mokytis rinkodaros specialybės.

- O ar yra tokias pareigas užimantys, tačiau ne taip vadinami darbuotojai?

- Dažniausiai tokie žmonės vadinami internetinės arba skaitmeninės rinkodaros specialistais. Tačiau jie kartais būna ir siauresnio masto specialistais, tai yra SEO, SEM specialistai.

- Pavyzdžiui, įmonei reikalinga rinkos, auditorijos, konkurentų analizė. Kaip ją atlikti, kokias įrankiais naudotis ir ar tai užtrunka ilgai?

- Norint pasiekti gerų rezultatų, visų pirma atliekama įmonės ar prekinio ženklo auditorijos analizė. Jų amžius, lytis pomėgiai, socialinis statusas, pareigos ir kita. Tuomet analizė išplečiama visai rinkai. Po to, žinoma, atliekama ir konkurentų analizė.

- Paaiškink man trumpai ir aiškiai, kas yra ta rinkodara ir kuo ji skiriasi nuo reklamos?

- Rinkodara yra naujos rinkos atradimas prekiniam ženklui ar įmonei. Reklama yra tiesiog procesas, kurio metu skleidžiama informacija.

- Kokių reklamos sprendimų vertėtų atsisakyti?

- Šiais laikais vis dar palčiai naudojama, tačiau įkyri reklamos forma, kuomet tinklalapiuose per visą langą iššoka „pop-up“ reklama. Ji yra labai erzinanti, dėl to vartojai į naršykles įdiegia įskiepius, kurie blokuoja ne tik tokias, bet ir daugelį kitokių pobūdžių reklamų.