Taip prieš keletą metų apsvarstytos verslo idėjos buvo įgyvendintos internetinėje parduotuvėje „Esquoia.com“. Lietuvoje šie vaikinai žymūs ne tik dėl inovatyvios idėjos, bet ir dėl sėkmingos „Kickstarter.com“ kompanijos, kurios Lietuvoje gana retos: 909 žmonės paaukojo beveik 21 tūkst. svarų (apie 28 tūkst. eurų), taip paremdami pirmąją užrašinių partiją.

Galėjo gaminti jachtas

Tarp keturių vaikinų – du lietuviai Valdemar Tunkevič ir Donatas Bėkša, kiti du partneriai – universitete sutikti Boris Livet ir Daniel Gonsales Kasas. „Visi bendradarbiavome iš anksčiau, daug patyrėme kartu, o tada nutarėme, kad mes – puiki komanda, galinti dirbti drauge“, – prisiminė V. Tunkevič. Valdemaras ir Donatas studijavo ekonomiką, Boris – Tarptautinę verslo vadybą, o Daniel – informacines technologijas.

Kai jie su Donatu baigė mokslus, galvojo, ką reikia veikti: nė vienas vaikinų nenorėjo dirbti kieno nors kito įmonėje. „Tuo metu jau buvome įgiję darbo patirties, nes vasaromis tekdavo atlikti praktikas, o programuotojas jau buvo padirbęs informacinių technologijų įmonėje, kolega Donatas –Jungtinės Karalystės Finansų ministerijoje, Boris ir aš dirbome šeimos versle. Kiekvienas asmeniškai svarstėme, kad būtų puiku turėti puikius darbus, tačiau dar puikiau būtų sukurti savo verslą. Tai išsiaiškinę susibūrėme ir pradėjome svarstyti potencialias verslo idėjas, kurių tikrai turėjome daug“, – pasakojo V. Tunkevič.

Tarp siūlytų idėjų buvo vaikų knygų programėlė, jachtų gaminimas, socialinio tinklo sukūrimas, tačiau mintis gaminti daugkartinius sąsiuvinius atrodė kaip galinti pasiteisinti.

Daugkartiniai sąsiuviniai

„Mintis gaminti daugkartinius sąsiuvinius pasirodė visai gera: prisiminėme, kaip studijuojant beveik viską konspektuodavome, taigi tekdavo pirkti labai daug sąsiuvinių, kuriuos vėliau išmesdavome arba sandėliuodavome. Antra, pastebėjome tendenciją, kad daug kas turi daugkartinio naudojimo lentas ir mėgsta jose paišyti schemas ar pasižymėti svarbius punktus. Trečia, žmonės linkę pirkti ekologiškus produktus, nes nori sumažinti savo vartojimą ir taip prisidėti prie švaresnės aplinkos“, – verslo sėkmės prielaidas vardijo V. Tunkevič ir pridūrė, kad už Atlanto jau plito panašių produktų idėjos.

Tada vaikinai apie pusę metų keliavo po gamyklas, tyrinėdami ir norėdami atrasti pačią geriausią medžiagą ir gamybos technologiją, procesus, siekdami atrasti reikiamą sprendimą. Tada gimė dabartinės knygutės prototipai.

Vaikinai sukūrė standartinę užrašų knygutę, kurioje galima įstatyti ir išimti žiedus, o nesvarbius lapus, kurių vėliau prireiks, galima dėti į užrašinės pabaigą. Prirašytus lapus galima nuvalyti sausu arba drėgnu skudurėliu, markerio trynėju ar net patrynus pirštu.

Kaip minėjo vienas šio produkto kūrėjų, užrašų knygutė praverčia daug rašantiems žmonėms, sunaudojantiems daug popieriaus momentiniams užrašams, kurie visai netrukus praranda prasmę ir tampa nereikalingi. „Jei kyla abejonių dėl užrašų reikalingumo, visada galima juos nusifotografuoti ir turėti išmaniajame prietaise ar kompiuteryje“, – sakė V. Tunkevič ir pridūrė, kad tai – ne tik ekologiškas, stilingas, bet ir sutaupyti padedantis produktas.

Bandymas „Kickstarter.com“ pavyko

Bandydami išsiaiškinti, jų prielaidos teisingos, vaikinai nusprendė produktą patikrinti „Kickstarter.com“ platformoje: „Mes galvojome, kad jei žmonėms šis produktas patiks, tai jie tikrai mus palaikys. Jei nepalaikys, tai bus ženklas, kad neverta gaišti laiko“, – pasakojo V. Tunkevič.

„Nuolat stebėdavome šioje platformoje vykstančias kampanijas ir galvodavome, kad ten puiki vieta susirinkti pinigų verslo pradžiai: būdavo, kad būsimieji vartotojai pradedančiuosius verslininkus paremia ir 100 tūkst. eurų. Kai nusprendėme savo produktą išbandyti su realiais vartotojais, tai supratome, kad norint gerų rezultatų, į kompaniją reikia investuoti daug laiko: nebus taip, kad žmonės iškart eis ir iškart rems, reikia, kad ta kampanija būtų matoma“, – prisiminė V. Tunkevič.

Verslininkas pasakojo, jog kampanijai „Kickstarter.com“ svetainėje jie paskyrė labai daug laiko ir įdėjo labai daug pastangų, tačiau džiugino ir rezultatai: 909 žmonės paaukojo beveik 21 tūkst. svarų, kad šis projektas taptų realybe.

„Kompanija buvo pristatyta praėjusių metų vasarą, o rugsėjo pabaigoje visi rėmėjai gavo savo užsakymus. Atlikusius nuo gamybos pinigus toliau investavome į verslą. Kiek vėliau pabandėme surengti dar vieną kampaniją, pasiūlydami kiek mažesnio formato užrašų knygutes, tačiau ši jau buvo ne tokia sėkminga“, – prisiminė V. Tunkevič ir pridūrė, kad šiemet vaikinai tikisi, jog „Esquoia“ metinė apyvarta sudarys 100 tūkst. eurų.

Lietuvoje – pigiau

„Džiaugiamės, kad viskas pavyko lygiai taip, kaip ir norėjosi. Mūsų grąža yra didesnė nei investicijos, tačiau prie to smarkiai prisidėjo sprendimas gamybą perkelti į Lietuvą. Čia daug pigesnė ne tik darbo jėga, bet ir medžiagos“, – pasakojo V. Tunkevič.

Pasak jo, užrašų knygučių gamybai „stebuklingų gamybos technologijų ir mokslininkų pagalbos neprireikė, nes plastiko gamyba puikiai išvystyta.“ Tereikėjo surasti gamintoją, turintį reikalingą techniką. Kai visos užrašų knygutės dalys būna pagamintos – viršeliai, lapai, žiedai –, tada įmonės darbuotojai sukonstruoja užrašų knygutes, jas įpakuoja pagal savo skonį.

Lietuviams knygutės pigesnės nei užsieniečiams: užsienio rinkose, perkant internetu, daugkartinės užrašų knygutės kainuoja nuo 8 iki 25 svarų, o lietuviai jas gal įsigyti nuo 6 iki 13 eurų. Lietuvoje jomis prekiaujama ne tik interneto portale, bet ir knygų, biuro reikmenų parduotuvėse.

Užsisakant knygutę, su ja atkeliauja ir specialus tušinukas – geriau džiūstantis ir stipriau besilaikantis nei kitos rinkoje esančios alternatyvos. Jaunasis verslininkas pasakojo, kad naudoti galima ir kitus rinkoje siūlomus produktus, tačiau specialiai pritaikytas tušinukas yra kiek patogesnis. Pradėdami verslą, vaikinai dar svarstė, kad reikėtų sukurti specialų rašalą, tačiau ilgainiui šios idėjos atsisakė, nes mokslininkų tyrimai kainuoja labai brangiai ir dažnai trunka labai ilgai.

Ar „Esquoia“ turi konkurentų? „Taip, turime. Sakyčiau, kad net ir baltų biuro lentų gamintojai iš dalies yra mūsų konkurentai. Tiesa, panašias užrašų knygutes jau gamina Jungtinėse Amerikos Valstijose, Kanadoje. Skirtumas tarp jų ir mūsų tas, kad mes buvome vieni pirmųjų ir turėjome daugiau laiko tobulinti kokybei“, – tikino V. Tunkevič.

Siūlys kalendorius

Savo produkto pirkėjais verslininkai laiko profesionalus, kurie yra vyresni nei 25 metų, dažniausiai dirba biuruose ir turi pasižymėti darbų sąrašus, užduotis, pašnekovų mintis ar susirinkimuose aptartus klausimus. Tikriausiai, V. Tunkevič sakė, tai yra žmonės, kurie turi daryti daug trumpalaikių užrašų, kurie kitą dieną jau gali būti nebeaktualūs.

Dažniau jas perka užsienyje: Vokietijoje, Jungtinėje Karalystėje, Nyderlanduose, Prancūzijoje, tačiau nemažai klientų yra ir Lietuvoje.

„Daug žmonių, naudojančių mūsų produktus, vis prašo kokių papildymų. Paskutinį kartą toks pageidavimas buvo išsakytas verslo atstovų: jie prašė darbo kalendorių, kurie atvaizduotų savaites ir nebūtų pažymėti dienomis. Toks kalendorius galėtų būti naudojamas mėnesis iš mėnesio“, – tvirtino V. Tunkevič ir pridūrė, kad įmonėms tai padėtų sutaupyti daug pinigų.

Nors tai tikrai nėra prekė visam gyvenimui: „Kaip paprastas popierius susidėvi iškart, taip šias užrašų knygutes galima naudoti apie du metus, gal kiek daugiau“, – tikino V. Tunkevič.

Jei užrašų knygutė neprižiūrima, tai popierius susibraižys ir kampai atsilups kiek anksčiau, tačiau tai – ne bėda, nes internetinėje svetainėje galima nusipirkti reikalingų papildomų detalių.

Vyriausybė yra patvirtinusi Nacionalinės pažangos programą (NPP), kuri nubrėžia valstybės vystymosi žingsnius 2014–2020 metams. Vienas iš NPP programos tikslų – sukurti augimui ir konkurencingumui palankias aplinkos sąlygas.