Tyrimas, kurį atliko Belgijos kelių saugumo institutas (L’Institut Belge pour la Sécurité Routière, IBSR), mums pateikia išties įdomių skaičių. Belgai tyrė įvairiose Europos Sąjungos šalyse tik greitkeliuose įvykusias avarijas. Sunku tuo patikėti, bet dauguma Vokietijos kelių rodiklių yra žemiau už vidurkį. Ispanijos, Portugalijos, Liuksemburgo, Belgijos ir Slovėnijos keliai pasižymi dar didesniu mirtingumu. Tiesa, tai ne visada būna pavojinga sunkvežimių vairuotojams. Tad apie viską iš eilės.

Studija

Šia studija buvo vertinamos tik tos avarijos, kurios įvyko greitkeliuose, tad rezultatuose pateikiama 20 Europos Sąjungos šalių rezultatai. Likusios šalys į tyrimą nepateko dėl duomenų trūkumo. Suomijos pateikti rezultatai nėra visaverčiai, nes pastaroji šalis nepateikė duomenų pagal žuvusiųjų vairuotas transporto priemones. Visų kitų šalių rezultatus galime lyginti tarpusavyje, kurie išreikšti bendrais vardikliais, tad puikiai nusako esamą situaciją keliuose. Žuvusiųjų keliuose pagal transporto priemonės tipą rezultatai buvo pateikti suapvalinus juos, tad galima nedidelė paklaida. Eismo intensyvumas, mažesnė ar didesnė vairuotojų kultūra, kiti aspektai, kurie daro įtaką avaringumui ir mirtingumui, nėra analizuojami. Pateikiami tik statistiniai skaičiai.

Mirtinų incidentų procentas

Pakankamai aiškus rodiklis, kuris parodo kiek greitkeliuose įvykusių eismo įvykių buvo mirtini, tai yra jo metu žuvo bent vienas žmogus. Lenkija, Suomija, Rumunija, Čekija ir Slovakija šiose kategorijose demonstruoja geriausius rezultatus. Visose šiose šalyse mirtinų eismo įvykių būna nedaug. Prasčiausiai čia sekasi Liuksemburgui. Kas penktas įvykis šios nykštukinės šalies greitkeliuose būna mirtinas. Ispanijoje situacija taip pat prastoka. Slovėnija taip pat patenka į blogiausiųjų trejetuką.

Mirčių skaičius 1 mln. gyventojų

Per metus visų greitkeliuose žuvusiųjų skaičius yra padalinamas vienam milijonui šalies gyventojų. Šioje kategorijoje lyderiai lieka tie patys – Lenkija, Suomija, Rumunija. Šių šalių rodiklis neviršija vieneto reikšmės. Tarp prasčiausiųjų vėl patenka Liuksemburgas – 13 žuvusių vienam milijonui gyventojų. Po jo rikiuojasi Portugalija ir Belgija. Šiose šalyse greitkeliuose žūsta apie 10 žmonių vienam milijonui gyventojų.

Žuvusių sunkvežimių vairuotojų procentas

Šioje kategorijoje esantys skaičiai nurodo, kiek procentų visų žuvusiųjų greitkeliuose sudaro sunkvežimių vairuotojai. Šį kartą Liuksemburgas užima geriausias pozicijas. Nors avaringumas ir mirtingumas šioje šalyje didelis, čia nežuvo nei vieno sunkvežimio vairuotojas. Švedijoje ir Slovėnijoje šis rodiklis siekia 7 proc. Sunku tuo patikėti, bet Čekijos keliuose kas trečias žuvęs žmogus yra sunkvežimio vairuotojas. Po jos rikiuojasi Danija ir Vokietija.

Vietoj išvadų

Analizuojant duomenis, akivaizdu, kad Lenkijos greitkeliai yra saugesni dauguma aspektų už Vokietijos kelius. Jei lygintume su kitomis šalimis – situacija nesikeičia – Lenkijos greitkeliai vieni saugiausių Europos Sąjungoje. Belieka tik pavydėti kaimynams didelių investicijų į infrastruktūrą ir pasiektų rezultatų.