Sunkvežimio padanga yra ne tik paprastas juodas ir apvalus daiktas, bet ir aukščiausio technologinio lygio padangų pramonės produktas. Padangų eksploatavimo laikotarpis santykinai gana ilgas, tačiau atsižvelgiant į sunkvežimių naudojimo pobūdį ir paskirtį, jis netikėtai ir, žinoma, visada nelauktai gali sutrumpėti, o kai kada padanga staiga tampa visiškai nebenaudotina. Pasak ekspertų, tai dažniausiai įvyksta dėl dviejų pagrindinių priežasčių: dėl išorės poveikio priežasčių ir dėl nepakankamo oro slėgio padangose.

Vidutiniškai kas trečias sunkvežimis važinėja padangomis, kuriose apie 12 proc. per mažas oro slėgis. Tai didina degalų sąnaudas ir sunkvežimio bei jo puspriekabės supimą. Dėl to padangos dar labiau įkaista ir anksčiau laiko susidėvi ar net sprogsta. Pasak „Continental“ sunkvežimių padangų rinkodaros ir realizavimo vadovo EMEA šalims ( Europa, Viduriniai Rytai ir Afrika) Herberto Menschingo, daugiau nei 90 proc. padangų sugadinama beveik nepastebimai dėl reikalingo oro slėgio mažėjimo, t.y. pamažu ir lėtai nutekant orui.

Sistema informuoja apie oro slėgį ir temperatūrą

„Continental“ neseniai įdiegė ir pristatė rinkai naują „Pressure Check“ sistemą, pagal kurią padangoje įklijuoti davikliai perduoda oro slėgio ir temperatūros duomenis į vieną ant automobilio rėmo sumontuotą imtuvą. Šis įvertina duomenis ir belaidžiu būdu perduoda juos į kabinoje esantį monitorių. Siųstuvuose esančios baterijos gali tarnauti iki 6 metų, o keičiant padangas, apie 20 g sveriantys davikliai nuimami ir gali būti naudojami naujose padangose.

Idealios sąlygos padangoms laikyti

Dekra“ organizacinio padalinio ekspertas Christianas Kochas teigia, kad optimalias sąlygas padangoms laikyti galima užtikrinti tik vietose, kuriose yra pakankamai oro, tamsu ir sausa. Drėgmė, saulės spinduliai arba cheminės medžiagos, kaip benzinas, alyvos, tepalai, skiedikliai ir pan. gali turėti daug įtakos, kuri neigiamai veikia padangų savybes. Neigiamą poveikį padangoms turi ir aukšta per 25 laipsnių temperatūra arba ekstremalus šaltis.

Atnaujintas protektorius

Jeigu protektoriaus profilis nusidėvėjęs, tai dar nereiškia, kad padangos nebebus galima eksploatuoti. Restauravimas, uždedant naują protektorių, vėl suteikia padangai galimybę būti eksploatuojamai antrą kartą, kuri savo rida ir savybėmis beveik nenusileidžia buvusiai savo pirmtakei. Padangų protektoriaus atnaujinimas leidžia iki 50 proc. taupyti padangoms reikalingas sąnaudas, esant tai pačiai ridai.

Pasak „Michelin“ atstovų, priklausomai nuo eksploatavimo sąlygų ir laiko, padangas galima restauruoti net po keletą kartų. Svarbiausia šiuo atveju – padangos, o ypač jos karkaso būklė. „Michelin Remix“ savo klientams garantuoja tokias pat produkcijos savybes, kaip ir naujų padangų. Jeigu naudotos „Remix“ padangos sunkvežimiams visiškai nusidėvėjusios, tačiau neturi jokių išorinių pažeidimų, „Remix“ profesionalai jas gali atnaujinti dar kartą. Kiti „Michelin“ padangų atnaujinimo metodai tokiu atveju negalimi.

Statybvietės – ekstremalūs išbandymai padangoms

Sunkvežimių vairuotojai statybvietėse dažnai patiria nuostolių – padangos profilis dar geras, bet dirbant ekstremaliomis sąlygomis, ji kartais praduriama ar dėl kitų panašių priežasčių tampa nebetinkama eksploatuoti. Ne visada tokiais atvejais statybvietėse dirbančioms transporto priemonėms gali padėti naujos ir brangios padangos. Esant pastebimai ženkliems sugadinimams, ekspertai pataria pagal aplinkybes bandyti sutaisyti padangas specialiais lopais. Tai priklauso nuo pradūrimo (praplėšimo) skylės pobūdžio ir matmenų, o taip pat vietos, kur atsirado sugadinimas. Pasak „Michelin“ ekspertų, profesionalai su gera įranga gali sutaisyti padangas taip, kad jas galima vėl naudoti be jokių apribojimų. Profesionalams nustačius, jog padanga sugadinta nepataisomai, ji būtinai turi būti keičiama.

Kokias padangas rinktis

Kadangi padangų asortimentas dabar labai platus, pirmiausia reikėtų atkreipti dėmesį į prieš metus ES įvestą privalomą padangų markiravimą, kuris nurodomas firminėse gamintojų etiketėse. Jose nurodomas energijos sąnaudų efektyvumas, sukibimas ant šlapios kelio dangos ir riedėjimo triukšmingumas. Šios nuorodos labai gerai iliustruoja padangų ekonomiškumą ir saugumą. Padangų savybių kriterijai nurodomi žymelės skalėje nuo A iki G, kur A reiškia optimaliai geriausias savybes. Pavyzdžiui, energijos efektyvumo kriterijus parodo slypintį energijos taupymo potencialą. Sunkvežimis, eksploatuojamas su A klasės padangų komplektu, turi galimybę sunaudoti iki 15 proc. mažiau degalų, nei naudojant F klasės padangas. Panašūs rezultatai ir atsižvelgus į sukibimo ant šlapios kelio dangos kriterijų. Stabdymo kelias su A klasės padangomis gal būti iki 30 proc. trumpesnis, nei naudojant F klasės padangas. Taigi ženklus saugumo padidėjimas.

A klasė – sunkiai pasiekiama

Lazda visada turi du galus. Pirmiausia masiškai dar negaminamos padangos, kurių savybės atitiktų visus A klasės kriterijus. Iš kitos pusės, kai kurios labai svarbios padangų savybės, pvz., patvarumas ekstremaliomis darbo sąlygomis, firminėse etiketėse nenurodomos. Kadangi transporto paslaugų rinka itin plati – nuo tolimaisiais maršrutais važinėjančių autotraukinių, regioninių pervežimų iki statybų aikštelėse eksploatuojamų transporto priemonių ar lengvųjų sunkvežimių miestuose – todėl ir šioms transporto priemonėms reikalingų padangų kriterijai – ridos resursas, traukos savybės arba patvarumas, turi atspindėti keliamus reikalavimus skirtingomis eksploatavimo sąlygomis.

Kaip teigia „Goodyear Dunlop“ sunkvežimių padangų padalinio Vokietijoje direktorius Rupertas Kohauptas, padangos, turinčios didesnį pasipriešinimą riedėjimui, gali būti laikomos blogesnėmis nei optimizuotos, tačiau kai kuriais atvejais gali būti ir atvirkščiai. Pavyzdžiui, jos gali užtikrinti didesnį maksimalų kraulumą, t.y. leisti pervežti vienu metu daugiau krovinių. Vadinasi, tokiu atveju šios padangos vežėjui bus ekonomiškesnės, nei optimizuotos. Padangų vertinimo kriterijai labiausiai turėtų priklausyti nuo transporto priemonės eksploatavimo sąlygų ir krovinių svorio, matmenų, kelių būklės bei kt. Pvz., važinėjantiems tolimaisiais maršrutais, energijos sąnaudų efektyvumas yra ženkliai svarbesnis, nei statybvietėse dirbantiems sunkvežimiams, kurių padangos turi užtikrinti geresnę trauką ir didesnį atsparumą pažeidimams.