Skaičiuojama, kad Lietuvoje yra daugiau nei 4,9 mln. aktyvių SIM kortelių, tad dažno lietuvio kišenėje yra ne vienas, o keli telefonai.

Technologijų rinkos tyrimų bendrovės „GfK Retail and Technology“ duomenimis, Lietuvoje maždaug trečdalis gyventojų renkasi išmaniuosius telefonus, kai, palyginimui, Švedijoje – beveik 85 proc.

Nors Lietuvoje daugėja prekių ir paslaugą, už kurias galima susimokėti mobiliuoju telefonu, tačiau tokiu būdu atsiskaitoma tik už nedidelės vertės pirkinius. Tuo tarpu didesnės sumos mokamos naudojantis bankų infrastruktūra, be to, vis dar nemažėja žmonių noras atsiskaityti grynaisiais pinigais. Tai pagrindinės kliūtys plėtojant mobiliuosius atsiskaitymus.

Telefonu atsiskaitytų kas trečias lietuvis

Latvijoje, Estijoje, Lietuvoje, Danijoje, Švedijoje, Suomijoje bei Norvegijoje apklausus „Trends“ programėle išmaniesiems telefonams besinaudojančius vartotojus paaiškėjo, kad labiausiai išmanųjį telefoną kaip mobiliąją piniginę ir mobilųjį banką pageidauja naudoti švedai (46 proc.), 34,3 proc. lietuvių ir 31,5 proc. latvių.

2011 metais „Omnitel“ tapo pirmuoju šalyje mobiliojo ryšio operatoriumi, gavusiu ribotos veiklos mokėjimo įstaigos licenciją, kuri suteikia teisę teikti Mokėjimo įstatyme numatytas mokėjimų operacijas, kai joms atlikti klientas naudojasi telekomunikacijų įranga, o mokėjimas įvykdomas per tarpininkaujančio operatoriaus telekomunikacijų tinklą.

Kaip teigė „Omnitel“ paslaugų valdymo vadovas Jonas Davalga, jų klientai gali susimokėti už automobilio stovėjimą miestuose, prenumeruoti žurnalus, sumokėti už mokamą turinį arba paslaugas internete (pvz., įvairiuose skelbimų portaluose). Paslaugos užsakomos ir už jas atsiskaitoma telefonu – skambinant trumpuoju numeriu, siunčiant trumpąsias žinutes ar naudojantis mobiliosiomis aplikacijomis. Ši suma įrašoma į kliento mobiliojo ryšio sąskaitą.

Trumpąją žinute galima susimokėti už nedidelės vertės prekes ir paslaugas, tad jos kol kas tikrai neatstoja piniginės ar mokėjimo kortelės.

Dažniausiai moka už automobilių stovėjimą

Tiek Lietuvoje, tiek daugelyje užsienio šalių telefonų turėtojai trumposiomis žinutėmis dažniausiai moka už automobilių stovėjimą ir viešojo transporto paslaugas.

Švedijoje atsiskaityti už važiavimą viešuoju transportu galima telefonu ir turistams skirta specialia kortele. Šie mokėjimai šalyje sudaro pusę visų mobiliųjų mokėjimų. Švedijos mobiliojo ryšio operatoriai yra įkūrę bendrą įmonę ir plėtoja bendrą mobiliosios piniginės koncepciją – „wywallet“.
Lietuvoje viena populiariausių paslaugų – mokėjimas už automobilių stovėjimą. Ši paslauga veikia trumpųjų žinučių pagrindu, o visoms išmaniųjų telefonų platformoms yra sukurtos specialios programėlės, kurios leidžia paprasčiau pasirinkti stovėjimo trukmę bei zoną.
„Microsoft“ rinkodaros vadovas Baltijos šalims Aleksandras Golod teigia, kad Baltijos šalys sparčiai juda į priekį naudojant mobiliuosius atsiskaitymus ir dažnai priverčia stebėtis atvykėlius iš Vakarų Europos ir net Jungtinių Amerikos Valstijų.

Įtrauks daugiau paslaugų

Skatinant mobiliuosius mokėjimus, kaimyninėje Latvijoje ir Estijoje vartotojams siūlomos integruotos paslaugos.

„Latvijoje mobiliųjų atsiskaitymų paslauga „Mobilly” leidžia atsiskaityti ne tik už automobilio stovėjimą, bet ir už taksi, televizijos paslaugas, susimokėti už važiavimą traukiniu ar įsigyti bilietus į renginius. Estijoje mobilusis parašas naudojamas prisijungti ne tik prie banko paslaugų, bet ir prie įvairiausių viešųjų paslaugų portalų bei pasirašant dokumentus“, – pavyzdžius vardijo „Microsoft“ rinkodaros vadovas Baltijos šalims A. Golod.

Tikimasi, kad netrukus integruotų paslaugų atsiras ir Lietuvos rinkoje.

Kaip teigė UAB „Penkių kontinentų komunikacijų centro“ Verslo plėtros departamento vadovas Rytis Buračas, šiuo metu vyksta Vilniaus savivaldybės konkursas, kuriame numatytas integruotas kelių paslaugų teikimas – automobilių stovėjimas, už kurį jau seniai galima atsiskaityti trumpąją žinute, e-bilietas – nusipirkti bilietą viešajam transportui mobiliuoju telefonu, taip pat – išplėstinės paslaugos (galimybė iškviesti taksi, sužinoti, kurioje vietoje jis yra, suplanuoti maršrutą, iš karto matyti kainą ir t.t.).

Naudotis vis paprasčiau

Specialistai pastebi, kad bėgant laikui keičiasi ir atsiskaitymo mobiliaisiais telefonais tendencijos. Anksčiau dažniausiai buvo mokama už telefonų melodijas, ekrano užsklandas, žaidimus ir programas. Šiuo metu telefonu populiaru registruotis įvairiuose žaidimuose, susimokėti už skelbimus, narystę interneto portaluose, aukoti labdarai ir pan., kuriuos taip pat galime vadinti mobiliaisiais atsiskaitymais.

Tačiau didėjant mobiliojo interneto greičiams, telefonams tampant išmaniaisiais, telefonas dažnai tampa tik prieigos prie paslaugų prietaisu ir pirkimas atliekamas taip pat, kaip ir naudojant kompiuterį.

Kaip teigė „Microsoft“ rinkodaros vadovas Baltijos šalims A. Golod, Lietuvoje veikianti MokiPay paslauga leidžia mobiliuoju telefonu atsiskaityti už įvairias prekes bei paslaugas, ji veikia NFC (Near field communication) technologijos pagrindu. Be to, šiandien Lietuvoje ir visi didieji bankai leidžia prisijungti prie elektroninės bankininkystės paslaugų, naudojantis elektroniniu parašu (mobiliojo ID paslauga), tai reiškia, kad pirkimus ir pavedimus e-bankininkystės pagalba galima atlikti turint tik mobilųjį telefoną.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (5)