Patarimais ir veiklų idėjomis dalijasi visuminio ugdymosi šeimai akademijos „Family Lab Academy“ kūrybinių veiklų vadovė Indrė Neimantė ir ergoterapeutė Evelina Puidokaitė, dirbanti pagal „Portage“ programą.

Savarankiškų įgūdžių lavinimui nereikia sudėtingų priemonių, brangių daiktų ar ypatingos aplinkos, veiklos gali būti kasdieniškos ir praktiškos, bet kartu įtraukios ir ugdančios. Štai patarimai ir eigos etapai, kaip padėti vaikui pačiam rengtis, valgyti ir naudotis tualetu.

RENGIMASIS

Kojinės:

  • Užmaukite beveik visą kojinę vaikui. Uždėję savo rankas ant vaiko rankučių, kartu pabaikite mauti kojinę. Įtvirtinkite judesius. Kiekvieną kartą kojinę maukite vis žemiau ir vis mažiau padėkite vaikui ją traukti. Kai jis pats galės suimti ir užsimauti kojinę, liaukitės padėję.
  • Pradėkite nuo didelių kojinių, kurias lengviau užmauti. Laipsniškai mažinkite dydį iki vaikui tinkančių.
  • Nepamirškite rodyti, kur turi būti kojinės kulnis.


Batai:

  • Iš pradžių imkite batus nors vienu dydžiu didesnius negu kiti vaiko batai (tinka ir kitų šeimos narių batai). Rodykite vaikui, kaip apauti juos ant pėdos: įkišti kojos pirštukus ir užtraukti batą ant kulno. Mažinkite batų dydį iki vaikui tinkamo. Nepamirškite pagirti.
  • Iš pradžių mokykite apsiauti batus su kietu priekiu ir užkulniu, vėliau – sportinius batus ir šlepečių tipo avalynę.
  • Žaiskite su lėlėmis apaudami ir nuaudami joms batus.
  • Pradedami mokyti, beveik visiškai apaukite vaikui batą, palikdami vaikui įkišti į jį kulną. Jam išmokus tai daryti, aukite batą tik ant pusės pėdos. Leiskite vaikui vis dažniau autis pačiam.
  • Jeigu batai užrišami, rodykite vaikui, kaip atrišti ir atlaisvinti raištelius.


Pirštinės:

  • Rodykite vaikui, kaip visa rankutė telpa kumštinėje pirštinėje, o nykštys įsikiša į atskirą vietą.
  • Naudokite vaikui tinkamo dydžio kumštines pirštines. Venkite mažų arba per didelių.
  • Norėdami sudominti vaiką, naudokite kumštines pirštines papuoštas taip, kad primintų gyvūnų galvas (akys iš sagų, nuo nykščio per delną – raudona burnytė).
  • Iš pradžių padėkite vaikui užsimauti kumštinę pirštinę. Vaikui įgudus, sumažinkite pagalbą.
  • Iš pradžių tegul vaikas mokosi užsimauti kumštinę pirštinę plika ranka. Kai įgūdis susiformuos, mokykite jį užsimauti antrą pirštinę pirštinėtąja ranka.


Rūbai:

  • Padėkite vaikui suprasti, kad jis turi pats vakare nusimauti kelnes arba nusivilkti suknelę. Nuolat drąsinkite jį ir leiskite mokytis.
  • Kai vaikas nusirengs pats, leiskite jam ant specialiai paruošto kalendoriaus užklijuoti lipduką.
  • Mokykite nurengti lėles.
  • Nusiteikite, kad iš pradžių vaikas negalės visiškai nusirengti pats. Pradėkite nuo vieno arba dviejų drabužių. Kai išmoks juos nusivilkti, pridėkite dar vieną.
  • Nesvarbu, nuo kokio drabužėlio jūs pradėsite mokyti. Iš pradžių visada padėkite vaikui veiksmais ir žodinėmis nuorodomis. Kai įgūdis susiformuos, pamažu liaukitės padėję.
  • Pritvirtinkite prie audeklo spaustukus ir tegul vaikas juos atsega.
  • Vaiko mokymui naudokite dėvėtus drabužius arba drabužėlius lėlėms.
  • Iš pradžių padėkite vaikui atsegti spaustuką. Laipsniškai mažinkite pagalbą. Jūs laikykite rūbelį, o vaiko prašykite traukti spaustuką. Po to tegul jis pats laikydamas rūbelio pusę traukia kitą.
  • Vaikui išmokus atsegti spaustukus, leiskite jam bandyti atsegti savo drabužius.
  • Kai vaikas išmoks atsisegti spaustukus, padėkite jam suvokti, kad nusirengdamas privalo atsisegti drabužių spaustukus pats.
  • Paėmę gabalą audinio perkirpkite jį per pusę, vienoje dalyje padarykite 2 cm skersmens kilpą sagai. Prie kitos dalies prisiūkite apie 1,5 cm skersmens sagą. Paėmę vaiko ranką, rodykite, kaip sagstyti. Truputį įkiškite sagą į kilpą ir palikite vaikui pabaigti. Padėkite vis mažiau, kol vaikas išmoks sagstyti savarankiškai.
  • Dėkite švarkelį ant stalo arba ant grindų, kad vaikas galėtų lengviau manipuliuoti sagomis ir medžiaga.
  • Drąsinkite vaiką atsegti jūsų suknelę ar marškinius. Girkite už pažangą.
  • Naudokite priekyje užsagstomus drabužius. Girkite vaiką, jeigu atsisagsto sėkmingai.
  • Mažinkite sagų dydį. Jeigu reikia – padėkite žodžiais ir veiksmais.
  • Rodykite vaikui, kaip sujungti užtrauktuką.
  • Laikykite užtrauktuko galvutę, kol vaikas įdeda į ją kitą užtrauktuko dalį ir užtraukia.
  • Įsitikinkite, kad užtrauktukas lengvai susijungia.
  • Iš pradžių tegul vaikas mokosi, kai rūbas guli ant stalo. Vėliau mokykite sujungti ir užtraukti rūbo, kurį vaikas jau vilki, užtrauktuką.
  • Pradėkite nuo didelio užtrauktuko ir mažinkite jo dydį.
  • Iš pradžių mokykite apsivilkti trumpomis rankovėmis marškinius, kurie vienu ar dviem dydžiais didesni negu vaiko.
  • Prašykite, kad vaikas įkištų į rankovę vieną ranką, po to antra ranka suimtų kitą švarkelio pusę ir įkištų ranką į antrą rankovę. Iš pradžių patys laikykite rūbelį. Palengva mažinkite pagalbą.
  • Dėkite atsegtą švarkelį ant žemo staliuko apykakle į vaiką ir priekiu į viršų. Prašykite vaiko įkišti rankas į rankoves ir persimesti švarkelį per galvą.
  • Norėdami padėti vaikui atskirti drabužio priekį ir nugarą, nugaros pusėje prisiūkite kokią nors žymę (tą patį darykite ir lėlių drabužiams).
  • Girkite vaiką, kuomet jis teisingai apsivelka drabužius.
  • Rodykite vaikui jo drabužių priekį ir nugarą. Aiškinkite ir rodykite tas drabužio dalis, kurios labiausiai skiria priekį nuo nugaros (kišenes, užtrauktukus, sagas ir pan.).
  • Uždėję ant galvos T-formos marškinius, laikykite juos tol, kol vaikas įkiš į rankoves rankas ir patrauks marškinius žemyn.
  • Dėkite mažas, vaikui malonias smulkmenas į drabužių detales ir į kitus daiktus, kuriuos galima atsagstyti.
  • Pratinkite vaiką pasirinkit vieną iš siūlomų drabužių.

Nepaisant to, kad vaikas pats rengiasi ilgiau, leiskite jam apsirengti savarankiškai. Rodykite savo tikėjimą, kad jis moka tai daryti. Stenkitės, kad iš ryto vaikas turėtų pakankamai laiko apsirengti ir jūs skubėdami nedarytumėte to už jį.

VALGYMAS

  • Tegul vaikas valgo kartu su šeima. Dengiame vaiko vietą padėdami jam šakutę, šaukštą, lėkštę ir stiklinę.
  • Prieš valgydami kiekvieną patiekalą, apsitarkite su vaiku, kokiais įrankiais reikėtų naudotis.
  • Ruoškite maistą, kuri būtų lengvą valgyti šakute (didesnius, pusiau minkštus daržovių gabaliukus, mėsą, vaisių griežinėlius) ir kuris vaikui patrauklus.
  • Drąsiname valgyti imant maistą iš lėkštės šakute. Dedame ant stalo, šalia indo šaukštą, kad pavargęs vaikas galėtų valgyti su juo.
  • Giriame vaiką, kai jis valgo imdamas maistą šakute.
  • Švelniai suėmę vaiko ranką savąja, padedame jam šakute paimti maistą. Po truputį mažiname pagalbą, kol vaikas pradės valgyti savarankiškai. Giriame už sėkmę.
  • Drąsiname vaiką valgyti savarankiškai. Kuomet vaikas valgo savarankiškai, rodome jam daugiau dėmesį. Jeigu vaikas nevalgo savarankiškai nuolat aiškiname, kaip tai daryti ir padedame jam.
  • Netoli stalo padėkite specialiai paruoštą kalendorių. Visada, kai vaikas valgo savarankiškai – priklijuojame ant jo besišypsantį veiduką.
  • Į vaiko lėkštę dėkite nedideles kiekvieno patiekalo porcijas.
  • Po vaiko lėkšte padėkite ką nors malonaus (lipduką, paveikslėlį), ką jis galės paimti, jeigu valgys savarankiškai.

Prieš pradedant mokytis valgyti savarankiškai itin svarbu nepamiršti lavinti ir smulkiosios motorikos įgūdžius (pavyzdžiui, ryžių perdėjimas šaukštu iš vieno indo į kitą; vandens perpylimas iš vienos stiklinės į kitą; modelino/plastilino pjaustymas vaikams pritaikytu peiliu ir pan.).

TUALETO ĮGŪDŽIAI

  • Jeigu vaikas šlapinasi dažniau nei kas dvi valandos, jis dar nepasiruošęs mokymui.
  • Nuolat atidžiai stebėkite vaiką ir klauskite, ar jis nenori į tualetą.
  • Venkite varžančių ar sunkiai apvelkamų drabužėlių. Naudokite specialias kelnaites.
  • Vis priminkite vaikui ir girkite, kai jis pasiprašo į tualetą.
  • Nekreipkite dėmesio į tuos atvejus, kuomet vaikas nespėjo į tualetą. Nekeiskite tuoj pat šlapių apatinių, o drąsinkite vaiką persirengti patį.
  • Prašykite visų šeimos narių, kad rodytų vaikui pavyzdį pasiprašydami į tualetą.
  • Atidžiai stebėkite, kada vaikas galėtų nusišlapinti ir sodinkite jį ant puoduko (klozeto). Neverskite vaiko sėdėti ant puoduko ilgiau negu 5 min. Būkite šalia, kol jis sėdi ant puoduko.
  • Kalbėdami apie tualetą visada vartokite tuos pačius žodžius (pavyzdžiui, puodukas, klozetas).
  • Pamažu liaukitės reguliariai sodinę vaiką ant klozeto, laukite, kol jis pats pasakys, kad nori į tualetą. Pasirūpinkite, kad jis galėtų naudotis tualetu, iš anksto paruošę kėdutę ar kopetėles.
  • Jeigu vaikas pradeda nerimauti, kelias dienas liaukitės jį mokę, vėliau bandykite vėl.
  • Kai būnate nepažįstamoje vietoje, būtinai sakykite jam, kur yra tualetas arba kur galima nusišlapinti. Tai padės išvengti „nemalonaus atsitikimo“.
  • Nepamirškite drąsinti ir girti vaiką už sėkmingas pastangas, apdovanokite, jeigu jis pasiprašo. Ant kalendoriaus lipinkite linksmus veidelius, kai vaikas pasiprašo į tualetą ir susitvarko ten pats.


Prieš pradedant mokytis tualeto naudojimosi įgūdžių svarbu įsitikinti, ar vaikas tikrai yra pasiruošęs šiam mokymui, neakcentuoti įvykusių „nemalonių atsitikimų“ bei nepamiršti nuolat drąsinti ir girti vaiką.

Visais atvejais nepamirškite vaiko paskatinti ir padrąsinti, o pasisekus atlikti tam tikrą veiksmą pagirti. Klabėkite ramiai, teigiamai ir stenkitės kantriai laukti vaiko mokymosi laikotarpiu.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (13)