Vaikus, kurių pasaulėjauta, o taip pat kritinio mąstymo, socialiniai ir emociniai įgūdžiai vis dar yra labai intensyvioje vystymosi fazėje, karinis konfliktas, jo eskalavimas ir juos lydintis emocinis fonas, gali paveikti labai įvairiai. Šis poveikis priklauso nuo labai daug kompleksinių priežasčių – vaiko asmenybės, vaiko psichologinio atsparumo įgūdžių, ankstesnių vaiko patirčių, prieinamos bei vaikui tikslingos pagalbos lygio ir pagalbos formų įvairovės, vaiko socialinės aplinkos (šeima, mokykla, draugai, bendruomenė) jautrumo, supratingumo, prieinamumo lygio bei gebėjimo normalizuoti esamą situaciją ir t.t.

Svarbu pabrėžti, kad ypač svarbus veiksnys, susijęs su tuo, kaip vaikas supras, interpretuos ir įprasmins savo, šiuo įtampos periodu patiriamus išgyvenimus, priklauso būtent nuo mūsų, suaugusiųjų, reakcijų, o ypač – vaikui artimų suaugusiųjų reakcijų. Savo reakcijomis – tiek elgesio, tiek emocinėmis, tiek verbalinėmis, mes atitinkamai paskatiname ir vaikus. Todėl kalbantis su vaikais apie karinį konfliktą (ir stebint vaiko emocinę savijautą) tiek tėvams/ globėjams, tiek mokytojams, tiek kitiems vaikui reikšmingiems suaugusiems asmenims, pirmiausia, labai svarbu suprasti savo jausmus.

Stenkimės suprasti savo emocinį lauką, savo reakcijas į tai, kas šiuo metu vyksta aplink mus ir mumyse. Tai labai svarbus momentas, nes kai sau aiškiau įvardijame, kas su mumis emocine prasme vyksta, galime užkirsti kelią tam, kad šių emocijų neperkeltume į vaiką. Paprastai tariant, kai patys esame neramūs, įsitempę, apimti panikos, bet sau to neįvardijame – baimę ir nerimą pradedame matyti kituose žmonėse, kurie nebūtinai taip jaučiasi, ir tokiu būdu juos emociškai apkrauname. O mūsų, suaugusiųjų, ramybės, nuoseklumo, prieinamumo ir minčių bei veiksmų tikslingumo vaikams šiuo metu itin reikia. Todėl prieš norėdami geriau suprasti vaikus ir atliepti jų saugumo poreikius, turime pradžioje suprasti save. Mums itin svarbu atskirti savo nerimą ir jo raiškos formas nuo vaiko jaučiamo nerimo ir jo pasireiškimo būdų.

Stebint ir geriau suprantant savo vidines būsenas, gali būti naudinga sau užduoti šiuos klausimus:

  • Su kokiais jausmais šiuo metu susiduriu?
  • Iš ko suprantu, kad būtent taip jaučiuosi?
  • Kas vyksta mano kūne (įtampa, nejautrumas, skausmas, šalčio, karščio pojūčiai ir pan.) kai jaučiuosi …….. [jausmo/ emocijos pavadinimas]?
  • Ko mano …….. [jausmo/ emocijos pavadinimas] šiuo metu reikia?
  • Kur aš galėčiau patalpinti savo emocijas (pavyzdžiui, gal tai skrynelė, o gal reikia viso jūrinio konteinerio)? Užduodami šį ar panašų klausimą padedame sau suprasti, kad mes esame daugiau nei mūsų emocijos.
  • Kada būsiu pasiruošęs imtis sau naudingų veiksmų, kad ši emocija neapimtų visos mano esybės/ sumažėtų/ įgautų prasmę ir pan.? Kas gali būti šie veiksmai ir kokios pagalbos man gali reikėti?
  • Iš ko matysiu, kad geriau suprantu mane nerimą keliančius jausmus/ emocijas?
Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją