Pranešimų apie trikdžius vis daugėja


Sėkmingai nuo žemės atsiplėšęs lėktuvas nebūtinai kelią ras danguje. Taip nutiko ir šį savaitgalį – virš Lietuvos skridę orlaiviai maždaug 20 kartų pranešė, kad neveikia naviguoti padedanti GPS sistema.

„Nėra labai įprasta, kad būtų 15 ar daugiau pranešimų. Čia jau buvo tokios išskirtinės dienos“, – situaciją įvertino „Oro navigacijos“ ryšių navigacijos ir stebėjimo tarnybos vadovas Remigijus Malinauskas.

GPS trikdžius ant žemės oro navigacija susekti gali, o danguje – jau nebe. Apie tai turi pranešti lėktuvo įgula.

„Vasario mėnesį buvo 25 pranešimai, o kovą jau užfiksavome 41. Na, šioks toks padidėjimas yra“, – atskleidė R. Malinauskas.

Vis dėlto, aviacijos ekspertas ramina – keleiviams tai pavojaus nekelia, tačiau pilotams nerimą tikrai kelia.

„Nėra taip, kad niekas tiesiog nežino, kur tas orlaivis. Iš tikrųjų, tai tiesiog nepatogumas, padidėja darbo krūvis pilotams“, – teigė A. Gustaičio aviacijos instituto docentas Domantas Bručas.

Praradus vieną navigacijos šaltinį, pilotai žino, kur skristi, mat lėktuve yra ne viena orientuotis padedanti sistema.

„Saugai didelės įtakos tai šiuo metu neturi, nes ne tik GPS signalai naudojami navigacijai ir kitoms reikmėms, bet ir antžeminių navigacijos priemonių tinklas yra išplėtotas, ir jis puikiai veikia“, – tvirtino R. Malinauskas.

Asociatyvioji nuotr.

Tą patvirtino ir Ryšių reguliavimo tarnybos atstovas Ričardas Budavičius.

„Ir iki GPS eros orlaiviai skraidė, ir puikiausiai navigavo, ir skrydžių saugumas buvo užtikrintas, tad lygiai tas pats tęsiama ir dabar“, – teigė jis.

Situacija daug klausimų nekelia


Kas blokuoja GPS, tiria Ryšių reguliavimo tarnyba, tačiau atsekti tikruosius kaltininkus kelių kilometrų aukštyje – misija neįmanoma.

„Dažniausiai tie trukdžių šaltiniai būna arba labai trumpalaikiai, arba labai siaurai organizuojami, tai yra siauru spinduliu, tad juos atsekti, identifikuoti sudėtinga. Kartais pavyksta. Ypač tada, kai tai vyksta ant žemės“, – teigė R. Budavičius.

Ryšių reguliavimo tarnyba

Kas kenkia naviguoti – ekspertams daug galvoti nereikia.

„Rusijos Federacija Kaliningrado srityje turi ganėtinai nemažai tų slopintuvų pasistatę, kad užslopintų įvairius dronus, bepiločius orlaivius, šiaip navigaciją – na, taip sakant, iš baimės. Jie slopina viską iš eilės“, – teigė D. Bručas.

Britų spauda praneša, kad praėjusią savaitę Rusija slopino ir Jungtinės Karalystės ministro tarnybinio lėktuvo palydovinį signalą. Elektroninė ataka truko apie pusvalandį, kai lėktuvas skrido iš Lenkijos, netoli Kaliningrado.

„Gynybos šaltiniai teigia, kad orlaiviui pavojaus nebuvo, tik neveikė internetas ir pilotas turėjo naudotis alternatyviais metodais, kad galėtų orientuotis. Nors gynybos sekretoriui pavojus negrėsė, gana neįprasta, kad toks aukštas pareigūnas patyrė smūgį, ir tai pabrėžė įtampą regione“, – kalbėjo „Sky News“ redaktorė Deborah Haynes.

Lėktuvas

Aiškėja, kad dėl raketų grėsmės Grantui Shappsui net teko atšaukti kelionę į pietinę Odesą po to, kai britų žvalgyba išsiaiškino, jog rusų žvalgyba sužinojo apie jo kelionės planus.

Visą reportažą rasite LNK portale:


„4 procentai“ yra pilietinės visuomenės inciatyva, kuri siekia, kad politikai kuo greičiau susitartų ir ženkliai padidintų Lietuvos gynybos finansavimą. Iniciatyvą pradėjo asociacija „Unicorns Lithuania”, Lietuvos verslo konfederacija (LVK) ir Lietuvos pramonininkų konfederacija (LPK), prie jos kasdien prisideda vis daugiau mūsų šalies saugumui neabejingų verslų, organizacijų bei piliečių. Visą informaciją apie iniciatyvą ir specialią peticiją, kurią gali pasirašyti ir tu, rasi interneto svetainėje www.4procentai.lt