Pavasario šiluma kelių ereliais pavertė žinomus asmenis: avariją sukėlęs Seimo narys Vincas Babilius pasišalino iš įvykio vietos, dainininkas Deivydas Zvonkus sučiuptas už vairo neblaivus, advokatės Svetlanos Proninos žentas Arnas Tumėnas įtariamas taranavęs policijos automobilį – avarijoje sužeisti penki žmonės.

Lietuvos automobilių kelių direkcijos Eismo saugumo skyriaus vedėjas N. Abukauskas sakė, kad žymūs žmonės privalo rodyti pavyzdį – kelyje jie turi elgtis itin atsakingai.

Anot jo, kelių eismo taisyklių nesilaikymas parodo šių asmenų iškreiptą požiūrį į valstybę: ,,Šitoks neatsakingumas sėdant už vairo... Žinomi žmonės turėtų elgtis atsakingai. Visuomenė mato nekokį pavyzdį. Žmogus gali pagalvoti, kodėl aš taip negaliu elgtis? Aš nežinau, kas žmogų paskatina taip neatsakingai elgtis? Ar tai nebaudžiamumo tam tikras supratimas – man jūra iki kelių. Tai iškreiptas požiūris į santykį su valstybe ir jos nustatytas normas. Kai kam jos (kelių eismo taisyklės – aut. pastaba) negalioja... Jeigu taip žmonės galvoja, jie yra neteisūs.“

Vairuotojų blaivumo tikrinimas: pranešti ar užklupti netikėtai?

Pašnekovas apgailestauja, kad vis dar pasitaiko žmonių, kurie kelyje elgiasi nederamai. Šie sukelia pavojų ne tik sau, bet ir aplinkiniams. Todėl, pasak N. Abukausko, labai svarbu aktyviai vykdyti prevencines priemones. Nepaisant to, jis pridūrė, kad ,,patikrinti kiekvieną vairuotoją galimybių nėra“.

Lietuvos automobilių kelių direkcijos Eismo saugumo skyriaus vedėjas norėtų, kad prevencinių akcijų vyktų daugiau. Esą dėl sumažėjusio policijos finansavimo jų skaičiaus padidinti nepavyks.

N. Abukasuko žodžiais tariant, prevencinių priemonių nauda akivaizdi. Jas įgyvendinus statistika pagerėja – sumažėja neblaivių vairuotojų.

,,Kiti žmonės nesutinka viešinti informacijos. Yra nuomonė, kad tokias akcijas reikia vykdyti slapta ir gaudyti žmones nesutartu laiku. Dabar laikomasi nuomonės, kad tas akcijas reikia viešinti. Tai yra sveikintinas dalykas. Tiek mūsų (Lietuvos automobilių kelių direkcijos – aut. pastaba), tiek policijos prioritetas yra ne nubausti ir surinkti kuo daugiau baudų, bet pasiekti, kad žmonės už vairo elgtųsi atsakingai“, – kalbėjo N. Abukauskas.

DELFI jau rašėme apie lenktynininko Benedikto Vanago siūlymą prieš prasidedant masiniam renginiui pranešti jo dalyviams, kad renginiui pasibaigus policija vykdys prevencinę priemonę – tikrins vairuotojų blaivumą.

N. Abukauskas šią idėją vertina teigiamai – išankstinis policijos planų atskleidimas duotų teigiamų rezultatų. Jo nuomone, renginių organizatoriai, informuodami visuomenę apie planuojamą įgyvendinti prevencinę priemonę, prisidėtų prie saugaus eismo gerinimo.

Lietuvos automobilių kelių direkcijos Eismo saugumo skyriaus vedėjas tikino, kad ,,nuo 2012 metų pradžios suintensyvėjimas šiek tiek jaučiasi“. Jo teigimu, didesniam avaringumui įtakos turi dvi priežastys.

Daliai vairuotojų koją pakišo gamtinės sąlygos – permaininga žiema. Antroji problema – vairuotojų pripratimas prie sugriežtintų baudų, skiriamų už kelių eismo taisyklių pažeidimus.

,,Drąsuolį“ išgąsdina viešumas

Psichologė Lina Gervinskaitė aiškino, kad nemaža dalis žinomų žmonių, sukėlusių avariją, gali mėginti sprukti iš eismo įvykio vietos, nes bijo ,,pagarsėti“ visuomenės informavimo priemonėse.

,,Jei esi žinomas, apie tavo nusižengimą rašys – sužinos daug žmonių. Noras išvengti viešumo – tai gali būti viena iš priežasčių dėl kurios žymūs žmonės sprunka iš įvykio vietos“, – atskleidė psichologė.

Anot L. Gervinskaitės, žmogui, pernelyg gerai apie save galvojančiam, gali pasirodyti, kad jis ir išgėręs neprastai vairuoja. Ji teigė, kad kai kurie žmonės yra linkę rizikuoti – vairavimas išgėrus yra vienas iš rizikingo elgesio rūšių.

Psichologės teigimu, apie įvykusias avarijas visuomenei pranešti reikia, tačiau žurnalistai turėtų būti subtilūs – nederėtų padėtį dramatizuoti, atskleisti smulkmenų, galinčių morališkai sutraumuoti jautresnius žmones, publikuoti šokiruojančių nuotraukų. Priešingu atveju jautresnė visuomenės dalis, įskaitant ir mažamečius, gali bijoti lipti į transporto priemonę.