KET pažeidėjai baudžiami negailestingai
Preciziškiesiems vokiečiams už itin rimtus KET pažeidimus piniginę tenka paploninti labiau nei lietuviams. Pavyzdžiui, neblaiviems sėdantiems prie vairo gali tekti pakloti nuo 500 iki 3000 EUR. Vokietijoje galioja baudos taškų sistema, pagal kurią išgėrusiems vairuotojams, priklausomai nuo girtumo laipsnio, gali būti skiriami 4-7 baudos taškai.
Baudos už vairavimą išgėrus:
Bauda (EUR) | Baudos taškai | Draudimas vairuoti | |
Alkoholio koncentracija kraujyje nuo 0,5 iki 1,09 promilės. | 500 | 4 | 1 mėnuo |
Pakartotinas nusižengimas | 1000 | 4 | 3 mėnesiai |
Nusižengus daugiau nei du kartus | 1500 | 4 | 3 mėnesiai |
Kai alkoholio koncentracija kraujyje 1,1 prom. ir daugiau, baudžiama kaip už nusikalstamą veiką | Laisvės atėmimo arba piniginė bauda iki 3000 EUR | 7 | 6 mėn. licencijos vairuoti praradimas |
Šios sankcijos taikomos neįvykus eismo įvykiui. Neblaivūs vairuotojai (0,3-1,09 prom. girtumas), sukėlę eismo įvykį, baudžiami kaip įvykdę nusikalstamą veiklą. Tokiu atveju avariją sukėlusio asmens civilinės atsakomybės draudimas gali reikalauti apdraustojo nuo 5000 EUR atlygio. |
Vokietijoje viršijusiems greitį už miesto ribų maksimali bauda siekia 600 EUR. Jei jis viršytas daugiau nei 21 km/h, skiriami ir baudos taškai. Ypač greitiems vairuotojams, leistiną greitį viršijusiems daugiau nei 41 km/h, gali būti taikomas draudimas numatytą laiką vairuoti.
Baudos už greičio viršijimą užmiestyje:
Pažeidimas | Baudos taškai | Bauda (EUR) | Draudimas vairuoti |
iki 10 km/h | 10 | - | |
11-15 km/h | 20 | - | |
16-20 km/h | 30 | - | |
21-25 km/h | 1 | 70 | - |
26-30 km/h | 3 | 80 | - |
31-40 km/h | 3 | 120 | - |
41-50 km/h | 3 | 160 | 1 mėnuo |
51-60 km/h | 4 | 240 | 1 mėnuo |
61-70 km/h | 4 | 440 | 2 mėnesiai |
Daugiau nei 70 km/h | 4 | 600 | 3 mėnesiai |
Greitai važiuoti mėgstančių vokiečių mieste laukia dar didesnės baudos – nuo 15 iki 680 EUR. Be to, kaip ir greičio mėgėjams užmiestyje, jiems skiriami baudos taškai ir numatytą laikotarpį taikomas draudimas vairuoti.
Baudos už greičio viršijimą mieste:
Pažeidimas | Baudos taškai | Bauda (EUR) | Draudimas vairuoti |
iki 10 km/h | 15 | - | |
11-15 km/h | 25 | - | |
16-20 km/h | 35 | - | |
21-25 km/h | 1 | 80 | - |
26-30 km/h | 3 | 100 | - |
31-40 km/h | 3 | 160 | 1 mėnuo |
41-50 km/h | 4 | 200 | 1 mėnuo |
51-60 km/h | 4 | 280 | 2 mėnesiai |
61-70 km/h | 4 | 480 | 3 mėnesiai |
Daugiau nei 70 km/h | 4 | 680 | 3 mėnesiai |
Automobilį statančių neleistinoje vietoje laukia kur kas mažesnės baudos, palyginus su skiriamomis neblaiviems ar viršijantiems greitį vairuotojams. Už netinkamą automobilio statymą baudžiama 10 - 50 EUR bauda. Tačiau jei pastatyta transporto priemonė trukdo specialiajam transportui, vairuotojui gali būti skiriamas vienas baudos taškas.
Baudos už neteisingą automobilio statymą:
Nusižengimas | Baudos taškai | Bauda (EUR) |
Automobilis pastatytas siaurame arba perkrautame kelyje taip, kad gali trukdyti greitosios pagalbos automobiliui | 1 | 40 |
Draudžiant stovėti | 15 | |
Draudžiant sustoti | 10-15 | |
Stovėjimas užblokuojant kita automobilį | 25 | |
Stovėjimas pėsčiųjų perėjos zonoje | 30 | |
Stovėjimas neįgaliųjų zonoje | 35 | |
Priešgaisrinės juostoje - zonoje | 35 | |
Viršijant maksimalų stovėjimo laiką: | ||
iki 1 valandos | 10 | |
iki 2 valandų | 15 | |
iki 3 valandų | 20 | |
dar daugiau | 25 |
Lietuva prilygti Vokietijai negali
Tuo tarpu Lietuvoje vairuotojams, turintiems didesnį nei dviejų matų vairuotojo stažą, priklausomai nuo viršyto greičio, skiriamos baudos kur kas mažesnės nei Vokietijoje – nuo 40 iki 1500 Lt. Tiesa, viršijantiems daugiau nei 50 km/h, be maksimalios 1000-1500 Lt baudos, taip pat gresia teisės vairuoti transporto priemones atėmimas nuo 1 iki 3 mėnesių arba septynių parų administracinis areštas su teisės vairuoti transporto priemonę atėmimu šešiems mėnesiams.
Lietuvoje neblaivių vairuotojų, priklausomai nuo girtumo laipsnio, laukia nuo 1000 iki 3000 Lt bauda. O nustačius vidutinį (nuo 1,51 iki 2,5 prom.) arba sunkų (nuo 2,51 prom. ir daugiau) neblaivumo laipsnį, taip pat vengiantiems blaivumo patikrinimo, alkoholio vartojantiems po eismo įvykio iki jo aplinkybių nustatymo, be maksimalios baudos, atimama teisė vairuoti nuo dviejų iki trejų metų arba skiriamas administracinis areštas nuo dešimties iki trisdešimties parų su teisės vairuoti atėmimu nuo dvejų iki trejų metų.
Tačiau sustojusiems neleistinoje vietoje gresiančios baudos kai kurias atvejais didesnės nei Vokietijoje – nuo 100 iki 300 Lt.
Nuomonė: baudų didinti nereikia
Žurnalo „Auto Bild Lietuva“ redaktoriaus Vitoldo Miliaus teigimu, jei už KET pažeidimus būtų padidintos baudos, senų mašinų vairuotojams jos taptų neįkandamos, todėl tai tik dar labiau juos paskatintų policijos pareigūnams siūlyti kyšius.
Jo manymu, Lietuvoje išryškėja paradoksas: nors automobilį išlaikyti sunku, nepaisant to, jį turi daugelis. Todėl, V. Miliaus žodžiais, net ir šiuo metu už itin sunkius pažeidimus skiriamos baudos vargiai prieinamos: „Žmogui, uždirbančiam 1000 – 1500 Lt per mėnesį, nerealu važinėti mašina, bet visi važinėja. Kai aš pamatau baudas, pavyzdžiui, 600 Lt... Tai yra beveik pusė žmogaus atlyginimo. Jeigu sąžiningai, jokio šanso tas žmogus neturi mokėti tokią baudą. Jis neuždirba tiek. Žmonėms sumokėjus už šildymą vos lieka maistui, tai už ką jie tą baudą mokės, aš neįsivaizduoju.“
Net ir pasiturinčiai gyvenantiems, pašnekovo įsitikinimu, dabar galiojančios baudos nėra mažos. V. Miliaus nuomone, jos yra tokios, į kurias nereaguoti neįmanoma. „Man tai tikrai nesinorėtų jos mokėti. Jeigu bauda būtų 20 Lt, tada – dzin“, - atviravo pašnekovas.