Kortelės pametamos, vagiamos, sugadinamos

„Mokėjimo kortelės dažniausiai prarandamos jas pametus arba pavogus. Būna atvejų, kai kortelė sulaikoma bankomate, klientui pamiršus ją pasiimti arba tris kartus klaidingai įvedus kortelės PIN kodą. Taip pat kartais korteles nepataisomai sugadina ir patys žmonės – tyčia arba netyčia perlaužia, kitaip mechaniškai pažeidžia. Netekus mokėjimo kortelės, nereikia panikuoti – skirtingai nei pametus grynuosius, praradus kortelę pinigai nedingsta – svarbu paskambinti į banką, kuris operatyviai prarastą kortelę užblokuos“, – sako Asta Mažulienė, Šiaulių banko Bankinių produktų departamento direktorė.

Šiaulių bankas, kuris šiuo metu yra išdavęs daugiau nei 55 tūkst. mokėjimo kortelių, per mėnesį vidutiniškai sulaukia kelių šimtų banko klientų prašymų pakeisti mokėjimo kortelę. Iš viso šalyje, Lietuvos bankų asociacijos duomenimis, kasmet prarandama apie 100 tūkst. mokėjimo kortelių. Pasak bankų atstovų, pranešimų apie prarastas korteles įprastai padaugėja švenčių dienomis, savaitgaliais ir po jų.

Praradus mokėjimo kortelę būtina ją užblokuoti

Šiaulių banko atstovė pabrėžia, kad visais minėtais atvejais svarbu veikti greitai – nedelsiant susisiekti su banku ir užblokuoti prarastą kortelę. Kiekvienas bankas savo klientams nurodo telefono numerius, kuriais būtina pranešti apie prarastą kortelę. Informuoti banką telefonu galima ištisą parą – tiek dieną, tiek naktį, skambinant tiek iš Lietuvos, tiek būnant užsienio šalyje.

„Dabar didžioji dalis gyventojų naudojasi mobiliaisiais telefonais, todėl visuomet savo klientams primename, kad įsivestų ir telefonų numerius, kurie bus reikalingi, jeigu praras mokėjimo kortelę. Turėdami „po ranka“ šiuos numerius klientai sutaupo laiko ir žino, kokių pirmų veiksmų imtis“, – perspėja A. Mažulienė.

Pranešus bankui apie kortelės praradimą, ji užblokuojama akimirksniu. Todėl net jei po pranešimo bankui ją netyčia atrastumėte kažkur užkritusią namuose, automobilyje ar už švarko pamušalo, naudotis ja nebegalėsite.

„Atsiradusią kortelę turėsite grąžinti bankui, ji bus sunaikinta, o vietoj jos per keturias penkias dienas bus pagaminta ir išduota nauja kortelė. Tokios yra griežtos saugumo taisyklės, kurių laikosi visi bankai“, – sako A. Mažulienė.

Nesinešiokite kortelės PIN kodo piniginėje

„Nuo praėjusių metų jau visose atsiskaitymo vietose Lietuvoje mokant kortele yra privaloma suvesti PIN kodą, dėl to atsiskaityti svetima kortele nežinant kodo tampa neįmanoma. O tie atvejai, kai visgi pavyksta neteisėtai pasinaudoti svetima kortele, dažniausiai susiję su tuo, kad kortelės turėtojas nekreipia dėmesio į elementarias saugumo priemones. Pavyzdžiui, kai kartu su kortele piniginėje yra nešiojamas ir užrašytas PIN kodas arba kai kortelės kodas suvedamas neįsitikinus, ar jo nestebi pašalinė akis. Tam tikslui kai kuriuose bankomatuose yra montuojami net specialūs maži veidrodėliai, leidžiantys matyti, kas darosi užnugaryje. Kortelės kodą reikia saugoti taip pat budriai, kaip kad saugome raktus nuo buto“, – pabrėžė A. Mažulienė.

PIN kodas – tai keturi skaičiai, identifikuojantys kortelės turėtojo asmens tapatybę, savotiškas raktas nuo elektroninės piniginės. Jį, įspėja bankų atstovai, būtina laikyti paslaptyje, neatskleidžiant net savo artimiesiems. Nemažai yra buvę ir tokių atvejų, kai kortele neteisėtai pasinaudoja jos savininko pažįstami asmenys.

Užrašyto šio kodo su savimi taip pat geriau nesinešioti, tačiau kaip jį įsiminti? „Bandykite tuos skaičius susieti su jums svarbiomis datomis. Jeigu visgi niekaip nepavyksta jų prisiminti, tuomet geriau būtų užsirašyti ilgesnę nei PIN kodas skaičių seką ir joje įsidėmėti kodo skaičius. Juos galima surašyti kas antrą, trečią skaičių, atbuline tvarka ir pan. Taip užrašytą kodą lengvai atspėti nepavyks, o tris kartus suvedus jį neteisingai, kortelė bus automatiškai užblokuota“, – pataria Šiaulių banko Bankinių produktų departamento direktorė A. Mažulienė.

Mokėjimo kortelių saugumu rūpinasi ne tik jos turėtojas

Stasys Kropas
Rūpestis, kad banko kortelės duomenys nebūtų atskleisti, o ji pati nepatektų į neteisėtas rankas – ne vien tik jos turėtojo reikalas. Bankai taip pat taiko prevencines priemones apsaugoti banko kortelės turėtojo finansinius duomenis ir pinigus.

„Bankai taiko įvairias pažangias saugos priemones užtikrinti savo ir klientų finansinių duomenų apsaugą ir užkirsti kelią galimoms pinigų vagystėms elektroninėje erdvėje, – sako Lietuvos bankų asociacijos prezidentas Stasys Kropas. – Kalbant apie atsiskaitymus mokėjimo kortelėmis, kai kurie bankai, pavyzdžiui, yra įdiegę specialias elektronines stebėsenos sistemas, kurios analizuoja atliekamus atsiskaitymus ir įspėja apie užfiksuotą galimą nusikalstamos veiklos atvejį. Kiti bankai automatiškai riboja atsiskaitymus tam tikrose šalyse – gali būti draudžiamas grynųjų pinigų paėmimas iš bankomato, atsiskaitymai mokėjimo kortelėmis. Vykdamas į užsienio šalį klientas turėtų pasidomėti, kokias apsaugos priemones joje taiko bankas, susisiekti su juo ir įspėti apie planuojamą kelionę, jos laiką“.

Lietuvos bankų asociacijos vadovas taip pat įspėja gyventojus nebūti patiklius ir neatskleisti telefoniniams sukčiams savo mokėjimo kortelių, prisijungimo prie elektroninės bankininkystės sistemos duomenų. S. Kropas pabrėžia, kad jokie techniniai prisijungimo prie sąskaitos tvarkymo klausimai nėra sprendžiami telefonu ir niekas neturi teisės reikalauti prisijungimo duomenų. „Tačiau net ir atskleidus šią informaciją telefoniniam sukčiui, galima suspėti apsaugoti savo pinigus, jei žmogus tuoj pat kreipiasi į banką. Gavęs pranešimą, bankas nedelsdamas imsis priemonių, kad būtų užkirstas kelias neteisėtiems veiksmas“, – pabrėžė S. Kropas.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (14)