Prastas kredito reitingas užtrenkia daug durų

Kredito, rizikos arba bankroto reitingas yra vienas svarbiausių įmonės rodiklių, rodančių įmonės finansinę sveikatą. Jis analizuoja ir apima išsamią informaciją apie įmonę – nuo įmonės amžiaus, finansinių rodiklių iki jos sąsajų su kitomis įmonėmis. Kredito reitingas yra vienas iš pagrindinių rodiklių, pagal kurį kreditavimo institucija priima sprendimą kredituoti įmonę, o partneriai vertina įmonės riziką ir siūlo bendradarbiavimo režimą. Tad jeigu įmonės kredito reitingas yra aukštas, tikėtina, kad ji finansavimą gaus palankesnėmis sąlygomis, o tiekėjai galės pasiūlyti palankesnes atidėto mokėjimo sąlygas.

Pasak „FinPass“ produkto vadovo Gaudenio Milvydo, skirtingų įmonių kredito reitingo skaičiavimo metodikos gali skirtis, tačiau jos dažniausiai turi kelis kertinius elementus. Pirma – kredito reitingas vertina kredito istoriją ir įmonės finansines ataskaitas. Naudojami modeliai prognozuoja skolininko tikimybę grąžinti skolą ar bankrutuoti per 90 d. per artimiausius 12 arba 24 mėnesius. Galiausiai, aukšta rizikos klasė ar žemas balas indikuoja didesnę tikimybę, kad įmonė negrąžins gauto kredito ar neapmokės sąskaitų.

Geras reitingas padėjo gauti paskolą verslui

Verslui užtikrinti ir išlaikyti gerą kredito reitingą nepakanka kartkartėmis patikrinti situaciją ir vykdyti kelis pokyčius. Šis rodiklis reikalauja nuolatinio stebėjimo ir atitinkamų veiksmų, kad garantuotų verslo sėkmę. Rizikos reitingo valdymo Lietuvoje mokoma ir kai kuriuose verslo mokymuose ar kursuose, o jų rezultatai atneša apčiuopiamos naudos per gana trumpą laiką.

2021-aisiais „Verslo akademijoje“ dalyvavusi Marta Paliukiene, kuri vadovauja įmonei „Įspūdžių projektai“, įgyvendino vieną iš didžiausių įmonės kredito reitingo augimų. Jos teigimu, to pasiekti padėjo kryptingas strateginis darbas, komandos stiprinimas bei nuolatinis finansinio stabilumo siekis.

Marta Paliukienė

„Geras kredito reitingas suteikė mums galimybę gauti paskolą verslo investicijoms, kurių dėka atnaujinome įrangą ir studijos interjerą. O tai klientams suteikė dar didesnį komfortą lankantis pas mus bei gauti dar profesionalesnes paslaugas. Kadangi dirbame B2C sektoriuje, mūsų partneriams kredito reitingas tikrai svarbus. Dirbame su tarptautinio lygio partneriais, kurie mumis pasitiki ir gali suteikti palankesnes bendradarbiavimo bei atsiskaitymo sąlygas“, – sakė M. Paliukienė.

Ji pabrėžė, kad nors reitingai yra svarbi verslo dalis, jo kūrėjams ir vadovams nereikėtų pamiršti dėl ko viską daro: „Dirbame ne tam, kad padidintume kredito reitingą. Dirbame tam, kad klientai būtų patenkinti, darbuotojai laimingi ir veikla būtų pelninga. Atvira ir asmeniška komunikacija su klientais, paslaugų kokybės gerinimas, darbuotojų mokymai, glaudūs santykiai su tiekėjais – dažnai neįvertintos priemonės, kurios prisideda ir prie kredito reitingo augimo. Negaliu išskirti priemonių, kurios nepasiteisino“.

„Įspūdžių projektų“ vadovė pasakojo, kad dalyvavimas „Verslo akademijoje“ davė daug naudos: „Pirmiausiai, sustiprino mane, kaip verslo savininkę ir vadovę. Padėjo išgryninti strateginius žingsnius, kurie leidžia šiandien kryptingai dirbti ir siekti tikslų. Padėjo pamatyti verslą iš platesnės perspektyvos bei atrasti mums tinkamus darbo principus, vertybes. Taip pat suteikė drąsos jomis neabejoti ir laikytis kiekviename žingsnyje priimant kasdienius bei ilgalaikius sprendimus“.

Kaip išlaikyti gerą kredito reitingą

Tam, kad nereikėtų nusivilti, jog prastas kredito reitingas užkirto kelią naujai partnerystei ar paskolos gavimui iš banko, reikėtų imtis profilaktinių priemonių. Nuolat jas vykdant verslas neabejotinai išliks geriausiai reitinguojamų įmonių sąraše. Pirmiausiai labai svarbu kasmet pateikti metinę finansų ataskaitą. Kiekvienais metais iki gegužės 31 d. visos Lietuvos įmonės turi „Registrų centrui“ pateikti savo finansų ataskaitą. Jeigu įmonė iki šios datos nepateikia finansinės ataskaitos, rizikos vertinimo bendrovės praranda galimybę įtraukti finansinius duomenis į rizikos reitingo nustatymą. Tokiu atveju įmonė „iškrenta“ iš rizikos vertinimo proceso – pvz., „Scorify“ vertinime tokia įmonė patenka į F klasę. Į šią klasę nereitinguojamos įmonės patenka dėl įvairių priežasčių – dėl savo veiklos formos (pvz., viešosios įstaigos), bet taip pat, kai nėra deklaravusios darbuotojų skaičiaus ar jų pajamos – mažesnės nei 3000 eurų. Todėl įmonei priskirta F rizikos klasė finansų įstaigoms gali būti vertinama kaip įmonės aukštos rizikos įrodymas.

Nereikėtų pamiršti, kad rizikos vertinimo bendrovės atidžiai analizuoja įmonių įsiskolinimų informaciją valstybės biudžetui, kreditoriams bei tiekėjams. Tad sąskaitų ir įsipareigojimų apmokėjimo higiena yra labai svarbus faktorius, lemiantis aukštą kredito reitingą. Nevėluokite sumokėti sąskaitų savo tiekėjams, o susidūrę su sunkumais, iš naujo susitarkite dėl bendradarbiavimo režimo.

Turbūt nei vienam nemalonu įsivelti į baudžiamuosius procesus, tačiau verslui toks įvykis gali smogti labai skaudžiai. Pasak G. Milvydo, neigiama teismų informacija (kai jūsų įmonė yra atsakovas) daro neigiamą įtaką įmonės rizikos reitingui, tad rekomenduojama savo įsiskolinimus valdyti aktyviai, nelaukti kol būsite paduoti į teismą, kalbėtis su kreditoriais ir sutarti dėl atskiro įsiskolinimų mokėjimo per ilgesnį laiką ir šio grafiko laikytis.

Taip pat verslininkams pravartu atsargiai naudotis kreditavimo paslaugomis (įskaitant ir verslo kredito korteles). O jeigu turi tokių įsipareigojimų finansų įstaigoms, reikėtų laikytis paslaugų teikimo taisyklių ir kreditą padengti griežtai pagal grafiką.

„Kreditingumo vertinimo bendrovės neapsiriboja vienos įmonės vertinimu – vertinamos ir visos, susijusios su konkrečia įmone bendrovės. Atkreipkite į tai dėmesį ir nepaleiskite iš akiračio savo grupės įmonių“, – patarė „FinPass“ produkto vadovas.

Specialistas patarė verslininkams reguliariai tikrinti savo kredito reitingą. Tai palengvinti galima, pavyzdžiui, nustatant automatinius pranešimus, kad sistema informuotų apie įmonės kredito reitingo pokyčius. Taip paprasčiau suprasti, dėl kokių priežasčių keičiasi verslo rizika. Pravartu nepamiršti ir reguliariai tikrinti savo partnerių, tiekėjų bei klientų kreditingumą. Prastėjantys jų reitingai gali indikuoti tam tikras problemas, kurios gali pavirsti vėluojančiais mokėjimais ir turėti įtakos jūsų pinigų srautams. „Šiam tikslui galima pasitelkti „Finpass“ siūlomus sprendimus. Ankstyvojo perspėjimo sistema – tai partnerių stebėjimo įrankis, informuojantis apie įvairių rodiklių, tarp jų ir reitingo, pasikeitimus. Taip pat galite paprašyti savo partnerių suteikti prieigą prie VMI Kliento profilio, patalpinto „Finpass“ portale, kad galėtumėte patikrinti, kaip partnerį vertina Valstybinė mokesčių inspekcija“, – sakė G. Milvydas.

„Swedbank“ organizuojamos „Verslo akademijos“ dalyviams taip pat bus suteikiama galimybė užtikrinti gerą savo verslo kredito reitingą ir išmokti tai daryti tinkamai. Užsiregistruoti į vasario 29 – spalio 8 d. vykstančius mokymus galima iki vasario 1 dienos. Registruotis galite čia.