Šventinė prekyba: lietuviai vis dar pamiršta pasirūpinti iš anksto

Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos direktorė Goda Aleksaitė sako, kad prekių siuntime dalyvauja trys pusės – prekės pardavėjas, gavėjas ir siuntų tarnyba ir pastebi, kad stebint lietuvių įpročius, Kalėdos, kaip ir sniegas, vis dar ateina netikėtai.

„Yra vartotojas. Skatinu sąmoningai anksčiau įsigyti tą dovaną. Ne taip seniai turėjome ir „Black Friday“ (Juodasis penktadienis“), kuomet visi pirkomės. Tad reikėtų rūpintis iš anksčiau. Yra paštomatų turėtojai-kurjeriai, kurie vėl gi, lyg paskutinę minutę sužino, kad padidės tas dovanų kiekis. Jie turėtų pasirūpinti, kaip geriau pristatyti tą prekę – ar geriau, kad rinktųsi žmogus į namus, ar kokias stoteles surengti su kalėdiniais sausainiais ir kalėdiniu gėrimu dalinamu. Ir lygiai taip pat pardavėjas – aš prašyčiau, kad neklaidintų vartotojo ir nežadėtų per 2-3 dienas pristatyti, kai tai yra neįmanoma. Taigi, yra visos trys pusės, – dalijasi G. Aleksaitė ir priduria, kad jei prekė nėra gauta laiku, pirmiausia reikia informuoti pardavėją. – Yra pardavėjo atsakomybė, kol vartotojas negauna savo prekės ar dovanos, nes pardavėjas sudaręs sutartinius santykius su kurjerių tarnybomis ir turi užtikrinti, kad prekė pas Jus atsidurtų“.
Kalėdų paštas

Kartais prekės dingsta

Ką daryti, jei prekė taip ir nepasiekė? Pašnekovė paaiškina, kad pardavėjas į pretenziją dėl negautos prekės turi atsakyti pirkėjui per 14 dienų. Jei to nepadaro, tuomet jau reikia kreiptis į Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybą, kuri ginčo išnagrinėjimui turi dar trijų mėnesių laikotarpį.

O jei siunta pradingo ir apie jos buvimo vietą nežino nei pirkėjas, nei pardavėjas?

„Tokie atvejai gana reti. Būna tai, kad paštomato durelės atsidaro ir ten tuščia vieta. Mes iš karto siūlome fiksuoti – video, nuotrauka – visi šiuo metu turime išmaniuosius telefonus, kur fiksuos laiką ir tą tuščią vietą bei kurioje geografinėje vietoje tai atsitiko. Tuomet iš karto siūlau, jei per patikimą pardavėją perkate, kreiptis raštu, elektroniniu paštu ar per socialines medijas žinutėmis ir į kurjerį, ir į patį pardavėją. Jie jau aiškinsis, kieno kaltė, kas nutiko, kad Jūsų prekė neatsirado, kas ką supainiojo – ar kurjeris, ar pardavėjas. Jei apgadinta prekė, aš lygiai taip pat visų prašau, būkime sąmoningi ir vėl fotografuokime. Kai jau ginčas ateina pas mus, mums labai sunku dar kartą įrodymus rinkti, jei pats vartotojas nebuvo atidus ir neužfiksavo, kas apgadinta, – sako G. Aleksaitė. – Puikiai prisimenu savo bičiulės vieną atvejį, kai labai ekologiškoje, tvarioje pakuotėje buvo pristatyta suknelė ir buvo visa peršlapusi. Šiuo atveju, kieno gi kaltė? Kurjerio, ekologiškos pakuotės, ar pardavėjas nekokybišką suknelę įdėjo? Tas sakau – visuomet fiksuokite, žiūrėkite“.
Goda Aleksaitė

Kai kurias dovanas būtina gerai apgalvoti

Švenčių laikotarpiu iškyla dar viena problema – tai gautos dovanos. Neretai žmonės dovanoja kuponus, kuriuose nurodoma ir jų galiojimo data. Kokios galimybės pratęsti dovanoto kupono laiką?

„Paprastai visos sąlygos ir taisyklės surašytos ant tų dovanų kuponų ir aš prašyčiau įsiskaityti, skaityti tom mažom raidelėm tekstą, kadangi dažnai pardavėjas pasisiūlo pratęsti. Bet jei terminas galiojimo jau pasibaigė, o Jūs tuomet kreipėtės į pardavėją – čia jau jo geranoriškumo klausimas“, – paaiškina pašnekovė.

Jei norisi artimiesiems dovanoti bilietus į teatrą, koncertą ar spektaklį, reikėtų gerai apgalvoti tokį pirkinį, ar tikrai tokia dovana nudžiugins, ar žmogui sukelt įpareigojimų, kurių jis visai netrokšta.
„Dažniausiai renginių bilietų pardavėjai galėtų Jus išklausyti ir pakeisti, bet iš esmės dovanotojas blogai numanė Jūsų norus ir skonį, kai padovanojo tą bilietą“, – sako G. Aleksaitė.

Perkalt brangesnę dovaną kuri visgi gali nepatikti gavėjui ar turi ir garantinį laikotarpį, pašnekovė rekomenduoja pamiršti lietuvišką kuklumą ir pridėti prie dovanos pirkimo kvitą.

„Be pirkimo kvito grąžinti neįmanoma, neįsivaizduoju, kaip pardavėjui įrodyti. Jei ginčas ateitų į mūsų tarnybą – reikia patvirtinančio dokumento – banko pavedimo išrašo ir to paties čekio. Iš tiesų gaila, jei padovanojo ir nepridėjo kvito, nors man atrodo, kai šiais laikais žmonių finansinis raštingumas auga, gal nelabai įsižeis, jei kvitą pridėsite, juolab, kad garantijos ir teisės, ypač, jei tai brangus ir geras daiktas, kuris garantiją turi. Gali prašyt, kad pataisytų ar pakeistų nekokybišką prekę“, – pataria pašnekovė brangesnes dovanas paruošusiems žmonėms.

O jei siunta vėluoja?

Prieš šventes gerokai padaugėjus siuntų, tarnybos ne visuomet jas gali pristatyti laiku. Ką daryti, jei prekė yra įtraukta į negrąžinamų sąrašą, tačiau dovanoti jos taip pat nebėra galimybės?

„Jei žmogus per numatytą terminą negauna prekės, turi kreiptis į pardavėją. Rašyti, skambinti „varpais“, nes pirminis taškas tai yra pardavėjas. Gali per 14 dienų pardavėjas atsakinėti, net jei nepristatė – jis turi tokią teisę. 14 dienų neatsako, tuomet kreipiatės į mus. Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnyba turi 2-3 mėnesius, kuomet nagrinėja. Čia į tokius spąstus įklimpstama, kur, galimai, pardavėjas pasiūlys kažkokias nuolaidas, kuponus, o gal ir geranoriškai – kai negrąžintina prekė – ją prisiims ir kompensuos. Bet jei tai yra nuotolinė prekyba perkant internetu, negrąžintinų prekių sąrašas yra nedidelis. Tai individualios prekės. Tarkime, pakabukas, papuošalas su Jūsų vardu. Arba greitai gendančios prekės – maistas, gėlės ir, tiesą sakant, kalėdinė eglutė. Jos grąžinti negalima“, – sako Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos direktorė.

Pašnekovė pabrėžia kad perkant internetu vartotojas yra labiau apsaugotas, nei įsigijęs prekę parduotuvėje. Tad kartais net ir negrąžintinomis įvardijamos prekės, jei neatitinka to, ką matėte nuotraukoje, gali būti kompensuojamos.