Dėl įkrovimo problemų nebemato

„Ką tikrai matau per pastaruosius metus ir kas akivaizdžiai pasikeitė, – bent Vilniuje labai sparčiai daugėja elektra varomų automobilių. Kai važinėji su numeriu, kurio raidės yra „EV“ arba „EA“, kelyje pastebi tokius pačius, koks esi pats. Elektromobilių skaičius auga labai intensyviai ir toliau tik augs“, – neabejoja A. Valinskas.

Per paskutinius mėnesius visoje Lietuvoje laidų vedėjas pastebi ir elektrifikavimo automobiliams įkrauti pagerėjimą: „Įkrovimo stotelių taip pat gausėja. Anksčiau reikėjo gana gerai žinoti, iki kur nuvažiuoti, kad įkrautum, ir net kuriuo laiku tai daryti, o šiandien tokių problemų nepastebiu. Mums patiems dėl automobilių įkrovimo problemų iš esmės nėra, namuose turime savo „degalinę ant stogo“ [šeima turi saulės elektrinę, aut. pastaba], jos mums puikiai užtenka. Aišku, apsukos padidėjo, atsiradus antram elektromobiliui, bet turime ne 10, o 20 kilovatų, tad mums visiškai užtenka.

Saulės elektrinė

Problemų gali būti arba ilgiau laukti eilėje reikia tiems, kurie nori įkrauti mašinas nemokamai, – tokių stotelių vis dar yra. Nors Klaipėdoje ir nemokamose aikštelėse tragiškų eilių nebūna. Kai žinai vietas, viskas paprasta.“

Paklausus, kaip mano, ar ilgai dar bus nemokamų įkrovimo stotelių, A. Valinskas šypsosi, kad „nemokamas sūris būna tik spąstuose“: „Tai yra skatinimo priemonė ir, be jokios abejonės, gana aktuali, bet ateityje ji tikrai išnyks, tuo neabejoju, ir įkrovimas bus mokamas visur. Tikiuosi, kad netolimoje ateityje daugelyje degalinių bus galima ne tik įpilti degalų, bet ir įkrauti akumuliatorius.“

Prodiuseris įsitikinęs, kad šiandien įkrauti elektromobilį kelyje tikrai nėra jokių problemų, ypač jeigu planuoji, o jų šeima planuoja savo išvykas. Pavyzdžiui, jeigu važiuoja kur nors toliau, negaišta laiko namuose pusryčiaudami, verčiau pusiaukelėje sustoja gerame restorane, prie kurio yra įkrovimo stotelė. Laiko sugaištama tiek pat, bet jis kitaip praleidžiamas.

Didžiausia problema, pasak A. Valinsko, – nėra vienos sistemos, kad nereikėtų sukti galvos, ar esi atsisiuntęs vieną ar kitą programėlę, norėdamas įkrauti: „Dabar kiekvienoje degalinėje gali įsipilti kokių tik reikia degalų – benzino ar dyzelino – ir sumokėti ta pačia banko kortele ar grynaisiais. O privažiavęs prie bet kurios įkrovimo stotelės dar turi žiūrėti, ar turi atsisiuntęs jos programėlę. Ateityje ši bėda tikrai turi būti išspręsta.“

Arūnas Valinskas

Vienas elektromobilis – grybaut, kitas – į Nidą

„Sumažinome mūsų vidaus degimo variklių automobilių parką iki nulio: nebeturime nei dyzelinių, nei benzininių. Sūnūs dar turi, bet jeigu reikia kam nors kur nors nuvažiuoti, tai visa šeima naudojasi tais dviem elektromobiliais, kai tik gali“, – sako A. Valinskas.

Valinskai turi „KIA e-Niro“, jį pasirinko dėl kainos ir kokybės santykio, ir „KIA EV6“, šis buvo išrinktas Europos metų elektromobiliu. Pastarojo šeima laukė beveik pusantrų metų, mat tokių poreikis išties didžiulis. Sulaukė šių metų kovo mėnesį. Iki šiandien vien juo šeima nuvažiavo daugiau nei 15 tūkstančių kilometrų ir yra labai patenkinti šiuo elektromobiliu.

Kalbėdamas apie pirmąjį įsigytą elektromobilį „KIA e-Niro“ A. Valinskas sako, kad vien jau vertinant ridą tai buvo vienas idealiausių ir optimaliausių pasirinkimų: „Visiškai įkrautas automobilis nuvažiuoja 476 kilometrus. Lietuvoje užtenka nuvažiuoti, kur tik nori. Vos nusipirkę testavome jo galimybes važiuodami į Neringą, nes toliau iš Vilniaus kaip ir nėra kur. Kai pasiekėme savo namus Nidoje, dar buvo likę važiuoti apie 60 kilometrų. Vienintelis dalykas, ko laikėmės kelionės metu, tai stabilaus greičio – 110 km per valandą.“

Paklaustas, kuris automobilis geresnis, A. Valinskas atsako, kad nėra vieno geriausio, mat jie abu atliepia skirtingus poreikius. Pavyzdžiui, su „mažiuku“ (taip šeima vadina „KIA e-Niro“) važiuoja grybauti, medžioti, – jis puikiai tam tinka.

„Iš esmės, tai puikus elektromobilis, pagal technines charakteristikas kartais net nesitiki, kad tiek daug gali nuvažiuoti. Naujas elektromobilis, kuris gerokai didesnis, galingesnis, labiau tinkamas ilgesnėms kelionėms, visiškai įkrautas nuvažiuoja apie 460 km. Mums labiausiai aktualu iš mūsų namų Vilniuje pasiekti savo namus Nidoje. Nors ir tas „mažiukas“ puikiai tam tinka, išbandyta ne kartą, bet dabar, kai turime didesnį, renkamės patogesnę kelionę. O štai važinėti po miškus su juo jau nelabai privažinėsi, jis tam nepritaikytas. Po miestą važinėti abu idealūs“, – patikina A. Valinskas.

Arūnas Valinskas

Didžiausia konkurencija tarp elektromobilių dėl nuvažiuojamo atstumo

„Ateity, manau, mūsų elektromobilių parkas plėsis, technologijos juk irgi tobulėja. Bet, kad ir kaip pažiūrėsi, pagrindiniai elektromobilių akcentai jau nėra aukšta variklių kokybė. Anksčiau sakydavome, kad „mersas ir Afrikoj mersas“, nes detalių vidaus degimo varikliuose buvo begalė ir jas reikėdavo surinkti labai preciziškai, dėl to juk ir garsėja vokiški automobiliai „Mercedes“, BMW, „Porsche“ savo kokybe, nes ji garantuota. Dabar, kai elektromobiliuose nėra vidaus degimo variklių, tai praktiškai įdėjai variklius: vieną – į priekį, kitą – į galą (ant kiekvieno „tilto“ po vieną), ir jų parametrai nelabai skiriasi. Dabar galima konkuruoti vidaus apdaila, modeliais, išvaizda, bet didžiausia konkurencija – dėl nuvažiuojamo atstumo. Šiandien, manau, tai svarbiausias dalykas. Aišku, yra ir mados dalykų, yra kas mėgsta mokėti už etiketę, bet čia jau kiekvieno kišenės reikalas.

Neabejoju, kad per penkerius metus atsiras elektromobilių, kurie visiškai įkrauti laisvai nuvažiuos 800 km, tai yra tiek pat, kiek su pilnu baku nuvažiuoja benzininiai ir dyzeliniai automobiliai. Didėja tiek talpos, tiek įkrovimo greitis, tad netolimoj ateity tikrai pamatysime įdomių dalykų“, – neabejoja A. Valinskas.

Elektromobiliai

Nidoje norėdamas įkrauti rado puikią išeitį, pastebi nedrausmingus vairuotojus

Į klausimą, ar nepasigenda įkrovimo stotelių Nidoje, kur yra šeimos antrieji namai, laidų vedėjas atsako: „Kadangi čia atvykstame ilgesniam laikui, tai išvedėme pastiprintą elektros jungtį į lauką, ir elektromobilis nuo nulio visiškai įsikrauna per 29 valandas. Tai yra iš paprastos rozetės. Pastatei po langu, įjungei ir jis įsikrovė. Nėra problemų, visada galima rasti sprendimo būdų. Žinoma, jeigu reikia labai greitai per dieną su reikalais nulėkti į Nidą ir atgal į Vilnių, tai nelabai pavyks, bet į Nidą nėra ko lakstyti reikalų tvarkyti, ten reikia važiuoti poilsiauti [šypsosi].“

A. Valinskas pastebėjo, kad Nidoje, kur yra nemokamų įkrovimų stotelių, neretai būna eilių, nes kai kurie elektromobilių vairuotojai ne visada drausmingi: „Jeigu krauti reikia dvi valandas, tai jie palieka kokioms keturioms. Kai baigia krauti, laidą gali ištraukti, bet automobilio juk nepatrauksi. Susidaro eilės. Tad reiktų pagalvoti ne tik apie save, bet ir apie kitus vairuotojus, kad tos dvi valandos kam nors galbūt labai svarbios.“

Paklausus, kiek naudojasi elektromobiliams skirtais privalumais, A. Valinskas patikina, kad tikrai visada, ir tai kasdien jaučiasi: tiek nemokamas automobilio stovėjimas, tiek atskira važiavimo juosta: „Naudojamės viskuo, be jokios abejonės. Į tą pačią Nidą už įvažiavimą taip pat nereikia mokėti, nėra ekologinio mokesčio. Už tuos 30 eurų didelio ungurio gal ir nenusipirksi, bet skanų rūkytą otą tikrai gali. Kalbant iš esmės, susitaupo važiuoti elektromobiliu, be to, nekenki aplinkai, kas yra gerokai svarbiau nei bet kokie pinigai.“