aA
Pastaraisiais metais eismo saugumo situacija Lietuvos gatvėse ir keliuose gerėja, tačiau vis dar išliekame šalis su vienu didžiausiu žuvusiųjų skaičiumi Europos Sąjungoje. Specialistai pabrėžia, kad sumažinti žuvusiųjų skaičių galima tik nuosekliai gerinant eismo saugumo infrastruktūros kokybę.
© Organizatorių nuotr.

Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos (LAKD) duomenimis, pernai mūsų šalies keliuose žuvo 241 ir buvo sužeisti 3777 žmonės. Palyginti, 2010 m. šie rodikliai siekė 299 ir 4230, o prieš dešimtmetį – 773 ir 8466.

„Per pastarąjį dešimtmetį įgyvendintos eismo saugumo priemonės Lietuvos keliuose eismo įvykių skaičių sumažino beveik dvigubai. Nepaisant to, pagal žuvusiųjų keliuose skaičių esame treti nuo galo ES ir lenkiame tik Latviją ir Rumuniją. Akivaizdu, kad dar yra kur tobulėti“, - pranešime spaudai cituojamas eismo saugumo infrastruktūros bendrovės „Biseris“ direktorius Paulius Arštikys.

Anot jo, pasaulyje yra išrandama nemažai gyvybes gelbstinčių naujovių, kai kuriuos jų šiuo metu išbandomos mūsų šalies keliuose. Jų įdiegimas visoje Lietuvoje gali ženkliai sumažinti eismo įvykių bei žuvusiųjų skaičių.

Išmanūs kelio ženklai

Nedrausmingų vairuotojų sutramdymui – įmantrios naujovės
© Organizatorių nuotr.

Išmaniuose kelio ženkluose gali atsirasti tuo metu svarbi informacija apie eismo spūstis, slidžią kelio dangą ar net įspėjantis apie atsakomybę už kelių eismo taisyklių nesilaikymą. Vilniuje neseniai įrengtas pirmasis Lietuvoje automobilio greitį ir baudą už jo viršijimą rodantis ženklas.

Jis gali naudoti saulės energiją, tad gali būti naudojamas net ten, kur nėra elektros tiekimo. „Tyrimai parodė, kad ženklai rodantys galimą baudos dydį, vairuotojus iškart priverčia sumažinti greitį ir laikytis kelių eismo taisyklių“, - sako P. Arštikys.

Vibraciją sukeliančios eismo juostos

Nedrausmingų vairuotojų sutramdymui – įmantrios naujovės
© Organizatorių nuotr.

Siekiant atbaidyti vairuotojus lenkti neleistinose, avaringose vietose, neseniai pradėtas bandyti ašinės kelio linijos struktūrinis ženklinimas. Kelio dangoje išpjaunami ir ryškiai raudonai nudažomi įdubimai, kurie, užvažiavus dideliu greičiu, sukelia itin nemalonų dardėjimą – tarsi vežimu per grindinį. Važiavimas tokia „tarka“ siunčia aiškią žinutę nedrausmingam vairuotojui.

LAKD atliko tyrimą vienoje iš naujai paženklintų kelio atkarpų. Buvo nustatyta, kad per valandą tik 12 vairuotojų kirto raudoną, vibruojančią vidurinę kelio juostą, nors anksčiau tai padarydavo per tūkstantį pažeidėjų. P. Arštikio teigimu, vien toks ženklinimas galėtų užkirsti kelią daugeliui eismo įvykių pavojingose atkarpose.

Greičio vidurkio matuokliai

Nedrausmingų vairuotojų sutramdymui – įmantrios naujovės
© Organizatorių nuotr.

Praktika rodo, kad vairuotojai sumažina greitį tik prieš greičio matuoklį, o kitose kelio atkarpose neretai viršija leistiną greitį. Šią problemą sprendžia vidutinis greičio matavimas. Vaizdo kameros fiksuoja automobilių valstybinius numerius tam tikros kelio atkarpos pradžioje ir pabaigoje. Sistema nustato laiką, per kurį automobilis įveikė atstumą, ir suskaičiuoja jo vidutinį greitį.

Ši naujovė užkerta kelią taisyklių nesilaikymui ten, kur nėra greičio matuoklio ir priverčia vairuotojus laikytis saugaus greičio. P. Arštikio teigimu, ši efektyvi saugumo keliuose didinimo sistema yra ypač paplitusi vakarų valstybėse.

Duobės vietoje kalnelių

Nedrausmingų vairuotojų sutramdymui – įmantrios naujovės
© Organizatorių nuotr.

Greičio mažinimo kalneliai, neabejotinai, priverčia vairuotojus sumažinti greitį. Bėda ta, kad per juos verčiami važiuoti visi automobiliai – ir viršijantys greitį, ir pavyzdingi eismo dalyviai. Be to, jų nerekomenduojama naudoti gatvėse, kur važiuoja viešasis ir sunkusis transportas. Šią problemą išsprendė švedai, sukūrę naują, inovatyvų greičio mažinimo būdą – dinaminę greičio valdymo sistemą Actibump. Pakelėje sumontuotiems radarams užfiksavus greičio viršijimą, sistemos modulis kelio dangoje atidaro įmontuotą 6 centimetrų gylio liuką ir pažeidėjas įvažiuoja į nedidelę duobę.

Pasak P. Arštikio, išmanios eismo duobės, priešingai, negu greičio mažinimo kalneliai, nedaro žalos tvarkingų eismo dalyvių automobiliams, nes atsiveria tik greitį viršijantiems pažeidėjams, dėl to gatve gali drąsiai važiuoti ir viešasis transportas. Dinaminė greičio valdymo įranga nekelia triukšmo ir jau yra išbandyta atšiauriomis Skandinavijos oro sąlygomis.

Lazerinės užtvaros

Nedrausmingų vairuotojų sutramdymui – įmantrios naujovės
© Organizatorių nuotr.

Viena problemiškiausių vietų Lietuvos keliuose yra pėsčiųjų perėjos. Žmonių dėmesį prieš kertant gatvę gali atkreipti ryški ir mirganti (gerai matoma net dienos metu) lazerinė STOP juosta, sumontuota juosmens lygmenyje. Žmogus iškart pastebi ryškų šviečiantį lazerio spindulį. Dar įspūdingiau atrodo lazerinė STOP siena vairuotojams, įspėjanti, kad perėjoje yra žmonių.

Tuo metu skersai gatvės lazerinių šviestuvų pagalba suformuojama 2 metrų aukščio šviečianti raudona užtvara su žmonių siluetais. Ši lyg iš fantastinių filmų nužengusi inovacija kol kas nėra testuojama Lietuvos keliuose, tačiau P. Arštikio teigimu, tokias perėjas įrengti mūsų šalyje yra visos galimybės.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Top naujienos

Lietuvio gyvenimas primena pasakojimą apie Odisėją: į jūrą išplaukė trims mėnesiams, o grįžo po metų – neatpažino net sūnus (43)

Kone dešimtmetis praleistas jūroje gaudant vėją, trijų mėnesių plaukimas virtęs metus trukusia...

Medeina Čijauskaitė. Esame auklėjamos būti neįgaliomis princesėmis (62)

Man be proto gaila neišnaudoto moterų potencialo. Man gaila kiekvienos, kuri žiojėjančią...

Naujas Kremliaus statytinis Europos pašonėje kėsinasi įsiūbuoti konfliktą Balkanuose kyla grėsmė visam regionui (178)

Bosnijos prezidiumo narys pasisakė už nepriklausomą Serbų respubliką. Ar V. Putinas išpildys...

Prezidentiniuose reitinguose – neįtikėtini pokyčiai: atsiskleidė Šimonytės fenomenas (2145)

Gyventojams vardinant pretendentus į prezidentus, populiariausiųjų trejetukas keičiasi – į...

Andriaus Šedžiaus teisininkė atvertė visas kortas: kas iš tiesų stabdo skandalingas garsiosios poros skyrybas? (63)

Šiuo metu besiskiriantis verslininkas ir politikas Andrius Šedžius parengiamuosiuose...

Keista teisėjų klaida: lemiamu metu įskaitė nebūtus taškus į „Žalgirio“ krepšį epizodo įrašas (73)

Kauno „Žalgirio“ vyrams Eurolygoje nepavyko iškovoti antros pergalės iš eilės, nors vienu...

Legendomis apipinta Lietuvos vieta: be perstojo kunkuliuojantis įvairiaspalvis vanduo kaitina vaizduotę

Kurtuvėnų regioninis parkas – įkurtas siekiant išsaugoti ežeringo ir miškingo Kurtuvėnų...

Tikras prancūzų virtuvės pasididžiavimas – svogūnų sriuba: vienas gardžiausių ir pigiausių receptų video receptas (15)

Jei dar nesate ragavę šios tradicinės prancūzų sriubos , neskubėkite pradėti raukytis –...

Didelės Lietuvos įmonės vadovas apie sėkmę darbe: skatinu žmones patirti nesėkmes (7)

Stresas, užgriuvusi atsakomybė, aukšti lūkesčiai, staiga nukreipti visų žvilgsniai į tave –...

Ekstremistai mažiau naudojasi „YouTube“, vis dar renkasi „Google Drive“, „Dropbox“

Naudojimasis „ Google “ priklausančia vaizdo įrašų platforma „ YouTube “, kaip...