ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto Vadovų MBA studijų lektorė, koučingo specialistė Lėda Turai teigia, kad nuolatinių pokyčių aplinkoje vadovas turi gebėti save provokuoti, keisti mąstymą ir pažvelgti į tą pačią situaciją iš įvairių pusių. Todėl bendraudama su aukščiausiojo lygmens vadovais, pasirinkusiais Vadovų MBA studijas, L. Turai nevengia kelti gana nepatogių klausimų, taip pat supažindina studentus su naujausių mokslinių tyrimų rezultatais, atspindinčiais verslo lyderių raidą ir vadovų mąstymo brandos įtaką visos organizacijos veiklai.

Lektorė pastebi, kad dalis vadovų net nežino, jog suaugę asmenys mokosi kitaip negu vaikai mokykloje. Tad ir naujos praktikos, darbas grupėse ir individualiai Vadovų MBA studijų metu tampa netikėtais atradimais. „O didžiausi atradimai įvyksta dirbant su savimi. Tačiau to taip pat reikia išmokti“, – šypsosi L. Turai, daugiau negu 15 metų konsultuojanti organizacijų lyderius ir atliekanti mokslinius tyrimus.

Naujos žinios tampa vertingos, kai yra įprasminamos

Suaugusių žmonių mokymasis efektyviausias yra tuomet, kai aktyviai veikia įprasminimo (angl. sense-making) procesai. „Aukščiausiojo lygmens vadovai turi labai daug patirties. Dažnai nutinka taip, kad patirtis ir naujos žinios tarsi susipriešina. Taigi naujų žinių įprasminimas yra būtinas tam, kad neįvyktų atmetimo reakcija“, – sako L. Turai.

Anot ekspertės, žmonės neretai išklauso brangių seminarų internete, dalyvauja įkvepiančiuose mokymuose, tačiau negauna ilgalaikės naudos, nes tiesiog neįvyksta naujos informacijos įprasminimas – žinios neišbandomos asmeniniame gyvenime.
Lėda Turai

Todėl viena iš unikalių Vadovų MBA studijų ypatybių – lyderystės pokyčių projektas, kuris per patirtį padeda įprasminti lyderių gaunamas žinias. Vadovai aktyviai aiškinasi, kokių pokyčių reikia organizacijai, renkasi situacijai tinkamą metodiką, aprašo savo sprendimų ir veiksmų seką bei vidinę logiką, mąsto, ko išmoko atlikdami vieną ar kitą užduotį. Lyderystės modulis trunka visus 12 mėnesių ir suteikia unikalią galimybę vadovams skirti laiko savirefleksijai – ypatingam susitikimui su savimi. Pasak L. Turai, taip formuojami aukštesnio lygio mąstymo įgūdžiai – visiškai kitokie, lyginant su mąstymu, kurio reikalauja konkrečių veiksmų atlikimas.

Koučingo specialistė pripažįsta, kad ne visi studijų dalyviai iš karto pripažįsta ir įsisąmonina naujų praktikų poreikį, tačiau įsigilinę į mokslinių tyrimų rezultatus ir asmeniškai pradėję taikyti metodikas, atskleidžia savo ryžtą – ima keistis ir keisti.

Pokyčių siekiantiems lyderiams siūlo pildyti dienoraštį

Savo patirtis ir mintis lektorė skatina fiksuoti asmeniniuose lyderystės dienoraščiuose. Vadovų MBA studijų dalyviams tai padeda atsekti savo mąstymo ir idėjų transformacijas, suvokti pokyčius. Lyderystės dienoraštis atspindi ne tik per studijas įveiktą kelią, bet ir leidžia subrandinti naujų sumanymų, lyginti savo patirtį su kitų, kelti klausimus ir ieškoti naujų atsakymų. Visą vadovo pokyčių paveikslą atskleidžia baigiamoji užduotis – apmąstymų esė.

L. Turai teigia, kad atlikdami užduotis studentai pastebi, kaip ilgainiui pasikeitė santykis su savimi ir kitais, bei kokius pokyčius tai lemia organizacijoje. „Mąstymas raštu yra ypatingas tuo, kad savo mintis paverčiame ir išreiškiame sakiniais. Galime matyti savo minčių, įžvalgų – mąstymo ir mokymosi raidą“, – dalijasi lektorė.

Tuo tarpu žurnalo „Harvard Business Review“ autorė, Kanados McGill universiteto mokslininkė Nancy J. Adler pastebi, kad lyderystės dienoraščio rašymas vadovams padeda atrasti unikalią perspektyvą ir susieti ją su kasdieniais sprendimais. Verslo lyderiai kasdien skiria laiko apmąstymams ir įžvalgoms, kurios lemia vadovų ir organizacijų išskirtinumą.

N. J. Adler teigimu, rašymui pakanka 15 minučių per dieną, svarbu rasti vietą, kur galima netrikdomai mąstyti. Jeigu 15 minučių atrodo per rimtas iššūkis, mokslininkė pataria pradėti nuo 3 minučių sesijos ir rašyti nestabdant savęs – tiesiog išlieti mintis. „Kasdien palaikykite atvirą ir sąžiningą pokalbį su savimi“, – „Harvard Business Review“ straipsnyje pataria autorė. Mąstymas raštu vadovams padeda labiau susitelkti į tikslą, pastebėti detales, suteikia impulsų vaizduotei ir kūrybiškumui.

Praktika paprasta, bet potencialas – didelis

ISM Vadovų MBA studijų dalyvius L. Turai skatina refleksijomis ir įžvalgomis dalytis tarpusavyje. Pasak lektorės, atviras bendravimas keičia tarpusavio santykius, formuoja Vadovų MBA kurso bendruomenę. „Vadovai pasikeičia, kai išmoksta pažvelgti į save kolegų akimis ir suprasti, kokią įtaką daro kitiems. Atrandami nauji būdai ir galimybės, kaip lyderis gali padėti kitiems tobulėti ir atskleisti aukščiausią jų potencialą“, – vardija pašnekovė.

L. Turai pastebi, kad studentai dažnai tinkamai neįvertina paprastų praktikų naudos, pasiduodami minčiai, kad didžiausią vertę gali suteikti tik tai, kas reikalauja išskirtinių pastangų ar kainos.

„Pirmiausia atkreipiu studentų dėmesį į kasdienes praktikas ir gana lengvai įgyvendinamas metodikas. Pavyzdžiui, lyderystės dienoraštis – paprastas užsiėmimas, bet nuoseklumas jį paverčia išskirtiniu pranašumu, didelių pokyčių stimulu“, – kalba ISM Vadovų MBA studijų lektorė.

Pasak L. Turai, studijų dalyviai patys nustemba, kai skaitydami senus įrašus savo lyderystės dienoraščiuose mato, kiek daug savitų ir įdomių minčių jiems kyla, kokios idėjos atkrenta, o kokios – pasiteisina ir virsta realiais sprendimais. Lyderystės dienoraštis padeda užfiksuoti mintis, įžvalgas, emocijas, būsenas ir leidžia vėliau prie jų sugrįžti – analizuoti save, savo reakcijas į aplinką.

Įvairių organizacijų vadovus Lietuvoje ir užsienyje konsultuojanti L. Turai pastebi, kad kol kas šią praktiką taiko retas verslo lyderis.