Renovacijos metu gyventojai tikrai nepaliekami likimo valiai – tikina atsakingų valstybinių institucijų atstovai. Tačiau skuba pastebėti – konstruktyvių, argumentuotų skundų iš gyventojų dėl renovacijos kokybės sulaukiama labai nedaug.

Klausti galima apie viską

Už kokybišką senų daugiabučių renovacijos procesą atsakinga Būsto energijos taupymo agentūra (BETA), įgyvendinanti Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programą. Tai yra viena iš svarbiausių institucijų, padedančių gyventojams visais renovacijos klausimais bei galinti patarti, kur kreiptis dėl pastebėto broko.

„Darbo dienomis nuo 8 iki 17 val. veikia BETA informacinis telefonas 8 800 20012. Paskambinus šiuo telefonu galima iškart gauti profesionalią BETA specialistų konsultaciją visais dominančiais klausimais, susijusiais su renovacijos procesu“, – pasakoja BETA specialistas Lukas Žemaitis

Gyventojai taip pat gali siųsti savo klausimus elektroniniu paštu info@betalt.lt bei susipažinti su anksčiau užduotais klausimais, kurie skelbiami internetinėje svetainėje adresu atnaujinkbusta.lt.

Ar verta skųstis dėl alergijos?

L. Žemaitis taip pat primena, kad BETA atstovus galima pasikviesti į gyventojų susirinkimus, kuriuose svarstomi renovacijos klausimai. „Tokia galimybė tikrai yra. Tereikia iš anksto suderinti dalyvavimo laiką su BETA atstovu konkrečiame regione“, – sako jis.

BETA specialistas atkreipia dėmesį, jog iškilus problemoms su rangovais, pirmiausia gyventojai turėtų kreiptis tiesiogiai į statybų vadovą bei bandyti susitarti patys, padedami techninio prižiūrėtojo. Jeigu susitarti nepavyksta, reikėtų kreiptis į projekto administratorių.

„Svarbu atsiminti, kad nei BETA, nei kitos valstybės institucijos nėra įgaliotos spręsti buitinių problemų. Skundai dėl to, kad statybininkams trūksta mandagumo arba dėl to, kad vienam iš gyventojų dėl statybos metu kylančių dulkių atsirado alergija, nėra valstybinių institucijų, dirbančių su renovacija, kompetencijoje“, – pastebi L. Žemaitis

Padeda spręsti konkrečias problemas

Vos pastebėjus galimą broką arba nekokybiškai atliekamus darbus, pirmiausia gyventojai turėtų kreiptis į statybos darbų techninį prižiūrėtoją. Jeigu šis netinkamai atlieka savo pareigas, reikia kreiptis tiesiogiai į BETĄ ir Valstybinę teritorijų planavimo ir statybos inspekciją (VTPSI).

„Jei defektai pastebimi baigus statybos darbus, reikėtų kreiptis į rangovą. Kai rangovas nepašalina statybos broko, galima kreiptis į VTPSI ir pateikti raštą su informacija bei šią informaciją patvirtinančius dokumentus apie rangovą ir jo vengimą šalinti statinio garantiniu laiku nustatytus statybos defektus“, – sako VTPSI vyriausioji specialistė Vida Aliukonienė.

Specialistai primena, kad renovacijai yra suteikiama garantija pagal Statybos įstatymą.
Garantinis terminas nustatomas statinio projektavimo, rangos ir statinio statybos techninės priežiūros sutartyse. „Garantinis terminas negali būti trumpesnis kaip 5 metai, o paslėptų statinio elementų (konstrukcijų, vamzdynų ir kt.) – 10 metų. Jeigu buvo nustatyta šiuose elementuose tyčia paslėptų defektų, garantinis terminas pailgėja iki 20 metų“, – primena V. Aliukonienė.

Apie rimčiausias problemas – nutyli?

VTPSI vyriausioji specialistė, kaip ir Centrinės perkančiosios organizacijos (CPO) direktorius Rolandas Černiauskas, pastebi, jog argumentuotų skundų dėl statybos darbų kokybės sulaukiama nedaug.

R. Černiauskas pasakoja, kad gyventojai, susidūrę su tikru statybos broku, turėtų aktyviau apie tai pranešti rangovams ir atsakingoms institucijoms, o ne anonimiškai lieti įnirši internete. Tai padėtų problemas iš tikrųjų išspręsti. Pavyzdžiui, dėl to, kad rangovai nesutinka ištaisyti broko garantinio termino galiojimo metu, jie gali būti pašalinti iš CPO elektroninio katalogo, per kurį rangovai dalyvauja konkursuose renovacijai atlikti.

„Pavyzdžiui, po renovacijos iškrito naujas langas ir žmogus niekam nepasakęs tyliai jį pats įsistato. O nuoskaudą dėl prastai atliktų darbų lieja internete, gandų pavidalu. Raginame iškilus panašioms problemoms ir nepavykus susitarti su rangovais, raštu kreiptis į CPO bei kitas atsakingas institucijas“, – sako CPO direktorius.

Jis pastebi, kad neretai tenka pastebėti ir kitokių kraštutinumų – į institucijas kreipiamasi prieš tai nebandžius bendrauti tiesiogiai su rangovais. „Visais atvejais gyventojai iš pradžių turėtų pranešti savo pastebėjimus tiesiogiai tiems, kas vykdo darbus“, – sako pašnekovas.