Vadinasi, ir planuojama, ir sistemingai daroma siekiant, kad kuo vėliau būtų informuota ir visuomenė, jau nekalbu apie darbuotojus, kurie dar po šiai dienai nieko nežino, nors darbas yra labai atsakingas ir specialistų labai trūksta, tad greičiausiai ekspertai papildys privačių laboratorijų darbuotojų gretas, o tarptautinių ekspertų valstybinėms institucijoms nereikia. NMVRVI yra paskirta referentinė – oficialioji kontrolės laboratorija, kuri vykdo maisto ir gyvūnų užkrečiamųjų ligų tyrimus.

Taip pat išduoda leidimus vandens tiekėjų laboratorijoms vykdyti veiklą, t. y. atestuoja jas, ir jau nekalbu apie medžiagų liekanų tyrimus, o bendrai ištiria daugiau kaip 1 mln. laboratorinių tyrimų.

Sunku suprasti, kam ŽŪM ir toliau reformuoja bei bando prisijungti jau ir taip gerai veikianti institutą – NMVRVI. Atkreiptinas dėmesys, kad ŽŪM turi pavaldžią laboratoriją – Pieno tyrimų laboratoriją, kurios išlaikymui neskiria pakankamai finansavimo, tad kalbos dėl geresnio finansavimo ar galimybė dalyvauti projektuose atrodo utopinės.

Greičiausiai yra noras pakeisti netinkamus vadovus ir pasidaryti naują struktūrą, kurioje rasime naujų vadovų ir patarėjų šiltų vietelių saviems. Žiūrint Europos Sąjungos (ES) valstybių praktiką, tokių laboratorijų yra daugiau prie VMVT tarnybų arba net atskirų nei prie ministerijų, nors statistika pateikiama tokia, kokia „reikalinga“ ŽUM.

Toli nereikia žiūrėti, pavyzdžiui, Nacionalinė visuomenės priežiūros laboratorija (NVSPL) dar 2013-aisiais buvo pavaldi Valstybinei visuomenės sveikatos priežiūros tarnybai (VVSPT) ir atskirta prijungiant prie Sveikatos apsaugos ministerijos (SAM), o motyvai tie patys: geresnis valdymas ir skaidrumas. Tačiau skubu nuvilti, nes 2022 metais Vyriausybė su SAM nusprendė laboratoriją grąžinti Nacionaliniam visuomenės sveikatos centrui dėl to, kad nepavyko ministerijai efektyviai valdyti. Tai klausimas, ar ŽŪM nevertina situacijos ir aklai vykdo pavedimus, kai praktika sako, kad tai nepasiteisina.

Šiuo metu naujoji laikinoji VMVT vadovė Audronė Mikalauskienė leidžia ir taško pinigus, neįvertinusi realaus poreikio. Užsisakė tarptautinius ekspertus iš Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (OECD), kad padėtų paruošti VMVT naują struktūrą ir padėtų efektyviau veikti, tačiau atkreiptinas dėmesys, kad naujoji struktūra jau patvirtinta Vyriausybės ir paruošta, o darbuotojai jau gauna lapelius. Norėta gudriai sužaisti, tačiau nesutarta iki galo. Tai klausimas vienas: kam samdyti ekspertus ir prašyti padėti paruošti struktūrą, kai ši jau patvirtinta Vyriausybės? Aišku, juokinga, bet ir patys ekspertai nesuprato, ko atvyko, nors konstatavo, kad naujoji paruošta struktūra nėra efektyvi ir gera.

Blogiausia, kad VMVT darbuotojai nesuprato – kam už kelias darbo dienas tarptautiniams ekspertams mokėti daugiau kaip 50 tūkst. eurų? Gal čia efektyvus pinigų panaudojimas, ypač, kai ekspertai pateikė, kad struktūra nėra efektyvi ir tinkamai paruošta, o struktūra efektyviai paruošta laikinosios vadovės kartu su ŽŪM.

Tačiau dar negana to, laikinoji vadovė Audronė Mikalauskienė neseniai grįžo iš komandiruotės Kenijoje, kurioje vyko mokymai, jau nešneku, kad kompetencijos ligų likvidacijai neturi, bet dar ir sėmėsi patirties ne viena, o pasirodo, ir su vyru Kęstučiu Mikalausku, kuris padėjo įveikti sunkią ir varginančią kelionę į šią šalį. Na tu ir suplanuok taip netyčia.

VMVT darbuotojai kalba ir apie tai, kad šeimynines vizas pildė tarnybos darbuotojai, dirbo visi, kad šeima būtų patenkinta, o kelionės išlaidos, viešbučių apmokėjimas lieka paslaptyje – tikėkimės, kad parsivežta patirtimi tinkamai pasidalys su ekspertais.

Žinoma, nespėjus grįžti iš sunkios kelionės reikia pasiimti atostogų per VMVT tarnybos reorganizaciją, nes vis dėlto yra gėda pažiūrėti į akis darbuotojams, o gal ir pasiruošti naujam vadovo konkursui – juk taip lojaliai dirbant ŽŪM kelionės nepakanka, o norisi dar.

Su nekantrumu laukiame naujo vadovo, kuris greičiausiai bus tinkamas ir lojalus, nes šiandien jau prasidėjęs konservatoriams lojalių žmonių įdarbinimas į patarėjus ir t. t.