Tačiau nesuprantama, kaip toje Ukrainos prezidento Taryboje atsidūrė Lietuvos Respublikos Seimo narys A.Kubilius? Dar mažiau suprantama, kad p.A.Kubilius, sprendžiant iš žiniasklaidos, dirbti kitos valstybės oficialioje struktūroje sutiko!

Kyla keli rimti klausimai.

Pirmas – kas yra Lietuvos Respublikos Seimo narys?

Antras – ką Seimo narys gali ir ko negali daryti?

Lietuvos Respublikos Seimo narys yra Lietuvos tautos atstovas. Konstitucijos 59 straipsnio 4 dalyje yra įtvirtintas laisvas Seimo nario mandatas, kurio esmė – tautos atstovo laisvė įgyvendinti pagal Konstituciją ir įstatymus jam suteiktas teises bei pareigas nevaržant šios laisvės rinkėjų priesakais, jį iškėlusių partijų ar organizacijų politiniais. Seimo narys prisiekia „būti ištikimas Lietuvos Respublikai, gerbti ir vykdyti jos Konstituciją ir įstatymus, saugoti jos žemių vientisumą, visomis išgalėmis stiprinti Lietuvos nepriklausomybę, sąžiningai tarnauti Tėvynei, Lietuvos žmonių gerovei“.

Taigi, kaip ir aišku, Seimo narys yra laisvas visomis išgalėmis tarnauti Lietuvai, Lietuvos žmonėms ir Valstybei. Jokių kitų rūpesčių jam negali būti, tik Lietuvos tautos vystymasis ir gerovė. Dar daugiau, Seimo nariams draudžiama bet kokia su Seimo nario pareigomis nesusijusi veikla, nepriklausomai nuo to, ar ji nuolatinė ar epizodinė, ar įforminama kokia nors sutartimi, ar ne, už ją atlyginama, ar ne, ar atliekama darbo Seime, ar laisvalaikio ir atostogų. LR Seimo nariams draudžiama eiti ir vadinamąsias garbės pareigas, dalyvauti kolegialiuose valdymo, kontrolės ar kituose (patariamuose) organuose. Tai įtvirtinta Konstitucijos 60-ame straipsnyje.

Dar tiksliau šį straipsnį 2004 m. liepos 1 d. išaiškino Konstitucinis Teismas:

„Konstitucijoje įtvirtintas Seimo nario pareigų nesuderinamumo su kitomis pareigomis bei darbu principas reiškia, jog Seimo nario pareigos yra nesuderinamos su jokia kita veikla (pareigų užėmimu, darbo atlikimu, tarnybos ėjimu, kitų funkcijų vykdymu, kitų užduočių atlikimu, vadinamųjų garbės pareigų užėmimu), Lietuvos valstybės įstaigoje, įmonėje, organizacijoje ar savivaldybių įstaigoje, įmonėje, organizacijoje, arba užsienio valstybių įstaigoje, įmonėje, organizacijoje, arba tarptautinėje įstaigoje, įmonėje, organizacijoje, arba privačioje įstaigoje, įmonėje, organizacijoje, arba atstovaujant tokiai įstaigai, įmonei, organizacijai“.

O dabar pagalvokime.

LR Seimo narys, prisiekęs tarnauti savo Tėvynei, tautai ir valstybei, pasimeta tarp valstybių ir nori tarnauti kelioms. Bet Konstitucija to neleidžia. Jei neleidžia, o tautos atstovas elgiasi taip, kaip negalima, vadinasi laužo Priesaiką ir tuo grubiai pažeidžia Konstituciją.

Tokios situacijos išaiškinimą randame Konstitucijos 74 straipsnyje: Seimo narius, šiurkščiai pažeidusius Konstituciją arba sulaužiusius priesaiką, ..., Seimas 3/5 visų narių balsų dauguma gali pašalinti iš užimamų pareigų ar panaikinti Seimo nario mandatą. Tai atliekama apkaltos proceso tvarka, kurią nustato Seimo statutas.

Su Ukraina šiandien mus sieja draugiški istoriniai, moraliniai, politiniai ir net geopolitiniai ryšiai. Keletas lietuvių, kaip teigia žiniasklaida, darbuojasi aukščiausiuose Ukrainos valdymo ešelonuose. Tačiau nei vienas jų nėra Lietuvos Respublikos Seimo narys. Jų veikla nesaistoma jokia priesaika ir neprieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai.

Pono A.Kubiliaus situacija kita – jis prisiekė tarnauti Lietuvos tautai ir valstybei. Jei yra noras dirbti kitai valstybei, tai numato LR Konstitucijos 63 straipsnis – atsistatydinimas iš Lietuvos Respublikos Seimo nario pareigų.