Tikriausiai šiuo šūkiu vadovaujasi ir Tėvynės sąjunga, pasirinkdama savo „šešėlinės“ vyriausybės narius, kurių kompetencija, jiems kuruoti pavestose srityse, kartais vargiai prilygsta net ir Lenino virėjos kompetencijai.

Toks įspūdis susidaro stebint debatus ir konservatorių veiksmus liepos 15 dieną Seime priimant socialdemokratės Marijos Aušrinės Pavilionienės teiktą Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo pataisą, kuria uždraudžiamas seksualinis priekabiavimas prie moksleivių ir studentų.

Pataisa buvo parengta Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos prašymu, iki jos priėmimo moksleiviai ir studentai nebuvo apsaugoti nuo seksualinio priekabiavimo ir priekabiavimo ugdymo įstaigose taip, kaip darbuotojai, o Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba negalėjo tirti jų skundų. Atrodytų, kad įstatymas būtų puikus pažangos užtikrinant žmogaus teises pavyzdys, jei ne viena aplinkybė: iš įstatymo konservatorių iniciatyva buvo išbrauktas priekabiavimo dėl lyties draudimas darbe, nors apie priekabiavimą darbe svarstomame projekte iki konservatorių pataisų nebuvo net kalbos.

Draudimas priekabiauti dėl lyties išbrauktas konservatorių šešėlinės vyriausybės socialinės apsaugos ir darbo ministro, buvusio Seimo Socialinių reikalų ir darbo komiteto pirmininko Rimanto Dagio iniciatyva. Išbrauktas, neatsižvelgiant į tai, kad Europos Sąjungos direktyva 2006/54/EC nurodo, kad priekabiavimas dėl lyties turi būti uždraustas, o direktyvos privalo būti perkeltos į šalių narių teisę. 2012 m. išleistoje Europos Komisijos apžvalgoje, Lietuva apibūdinama, kaip neefektyviai įgyvendinanti direktyvą dėl priekabiavimo dėl lyties draudimo, tačiau nurodoma, kad direktyva į nacionalinę teisę perkelta.

Po „dagiško“ Seimo sprendimo valstybėms privaloma direktyva dingsta iš Lietuvos nacionalinio diskriminaciją dėl lyties draudžiančio teisės akto, o Lietuvai gresia bauda dėl direktyvos neperkėlimo, nes perkelti direktyvas yra privaloma. 

Taigi turime įdomią situaciją, kuomet šešėlinis socialinės apsaugos ministras griauna Lietuvos teisinę sistemą srityje, už kurią jis yra atsakingas ir dar viešai demonstruoja visišką nesusivokimą ir nekompetenciją. Pacituokime Seimo posėdžio stenogramą:

„Gerbiamieji kolegos, seksualinio priekabiavimo sąvoka visuose dokumentuose ir Europos Sąjungos direktyvose yra aiški norma, visiškai suvokiama, suprantama. Priekabiavimo, kaip tokio, tai yra mūsų išradimas. Jisai buvo pasilikęs tik privačiame sektoriuje, o valstybiniame sektoriuje jo nebuvo, nes taip salėje tuo metu balsavo. Čia mūsų išradimas, mūsų traktorius.“ – teigia R. Dagys.

Labas rytas, kandidate į ministrus R. Dagy! Europos Sąjungos pirmoji direktyva, draudžianti priekabiavimą, priimta 2002 m. Dabartinė galiojanti direktyva priimta 2006 m. Lietuvos įstatymuose priekabiavimo apibrėžimas žodis žodin atitinka apibrėžimą, kuris pateiktas direktyvos 2006/54/EC 2 straipsnyje. Labai keista, kad asmuo, užėmęs socialinės apsaugos ir darbo ministro postą ir konservatorių siūlomas kaip galimas socialinės apsaugos ir darbo ministras, Seimo salėje pasakoja apie tai, kad Europos Sąjungos direktyvose nėra priekabiavimo sąvokos.

Gal prieš reikšdamas savo nuomonę jis turėtų bent jau pasiskaityti tas direktyvas. Negana to, pretendentas į lygybės srities kuravimą dar siūlo tą sąvoką išbraukti iš įstatymo, užtraukdamas Lietuvai galimą baudą dėl ES teisės pažeidimo. Ir dar teigia, kad priekabiauti draudžiama buvo tik privačiame sektoriuje, o valstybiniame – ne, nors įstatymas jokio skirtumo tarp privataus ir valstybinio sektoriaus nedaro. Kyla klausimas ar tokios kompetencijos asmuo gali dirbti Seimo Socialinių reikalų ir darbo komiteto pirmininkės pavaduotoju, jau nekalbant apie kokį nors jo skyrimą į komiteto pirmininko ar ministro pareigas? 

Taip pat keltinas klausimas, kodėl konservatoriai vieną kartą Prezidentės už nekompetenciją atleistą ministrą, kuris nuolat demonstruoja savo neišmanymą koordinuojamoje srityje, įleidžia į šešėlinę vyriausybę? Juk Valstybės kontrolė dar 2011 m. nurodė, kad savo nekompetentingais sprendimais R.Dagys būdamas ministru padarė valstybei per trečdalio milijono litų žalą2. Atrodo, kad jei šešėlinėje vyriausybėje ne vieta Mantui Adomėnui, tai tuo labiau ne vieta turėtų būti R. Dagiui. 

Tikėtina, kad R. Dagio įtraukimo į šešėlinę vyriausybę priežastis – katastrofiškas bent vieno socialinę politiką išmanančio asmens trūkumas Tėvynės sąjungoje. Visa konservatorių frakcija vieningai balsavo už R. Dagio pasiūlymą, nors jis akivaizdžiai prieštarauja ES teisei ir sudaro sąlygas pradėti procedūrą prieš Lietuvą dėl ES teisės pažeidimo. Vadinasi, nė vienas konservatorius nesugebėjo pasakyti, kad R. Dagio pasiūlymas yra nesąmonė, ir paaiškinti frakcijos kolegoms, kad nereikėtų už tokį pasiūlymą balsuoti.

Tai reiškia, kad Tėvynės sąjunga tiesiog neturėtų ką deleguoti vietoje R. Dagio į ministro postą, todėl deleguoja asmenis, kurie neturi pakankamos kompetencijos jį užimti, o paskui stebimasi, kad socialinė situacija Lietuvoje yra prasta.

Po tokio apsijuokimo Seime Tėvynės sąjunga-Lietuvos krikščionys demokratai turėtų nedelsdami atšaukti R. Dagį iš savo šešėlinės vyriausybės ir viešai paskelbti, kad tokio nekompetentingo asmens į ministrus ar komiteto pirmininkus niekada neteiks. Klausimas tik ar konservatoriai turi kuo jį pakeisti?