Nuoseklus darbas šioje srityje ir pasiekti rezultatai jau sulaukė aukšto tarptautinio įvertinimo - tiek pagal nekilnojamo turto, tiek pagal juridinių asmenų registravimo procedūrų paprastumą ir operatyvumą esame pirmi Europos Sąjungoje ir pirmame dešimtuke pasaulyje (Pasaulio Banko „Doing Business” indeksas).

Čia tikrai nesiruošiame sustoti ir judame pirmyn darydami paslaugas geriau prieinamas gyventojams ir verslui.

Pastaruoju metu iš Teisingumo ministerijos ir Vyriausybės dienos šviesą išvydo trys naujo reguliavimo iniciatyvos, susijusios su pasikeitimas Registrų centro paslaugų teikime.

Vyriausybė pritarė ir Seimui pateikė įstatymų projektus, kurie leis prijungti Centrinę hipotekos įstaigą prie Registrų centro.

Teisingumo ministerija pateikė Civilinio kodekso pakeitimo projektą, kuris suteiktų galimybę visiems asmenims nemokamai naudotis Juridinių asmenų registro duomenimis. Taip pat Teisingumo ministerija pateikė Vyriausybei naujus Nekilnojamo turto registro paslaugų įkainius ir nuolaidas.

Dar prieš mažiau nei pusmetį šešis pagrindinius valstybės registrus (Gyventojų, Juridinių asmenų, Nekilnojamo turto, Adresų, Hipotekos ir Teisės aktų) tvarkė keturios skirtingos valstybės institucijos ir įmonės.

Tai reiškė papildomas dideles išlaidas informacinių technologijų saugumui, ryšiams, administravimui, filialų išlaikymui ir taip toliau. Šias išlaidas galima stipriai sumažinti mažinant tvarkytojų skaičių.

Be to, mažinant institucijų kiekį, didėja patogumas klientams, nes daugiau reikalų galima išspręsti vienoje įstaigoje. Tas pamėgtas žodžių junginys - „vienas langelis".

Nuo šių metų sausio 1-os likvidavus Gyventojų registro tarnybą ir nuo liepos 1-os, kai Centrinė hipotekos įstaiga bus prijungta prie Registrų centro, penkis iš šešių pagrindinių valstybės registrų (išskyrus Teisės aktų registrą) ir dar eilę smulkesnių registrų bei informacinių sistemų tvarkys viena valstybės įmonė.

Tai leis ne tik sutaupyti valstybės pinigų, kurie galės būti nukreipti elektroninių paslaugų kūrimui ir tobulinimui, padidinti patogumą klientams, bet taip pat užtikrins efektyvesnę atskirų sistemų sąveiką ir geresnį jų saugumą.

Kita naujiena - nemokami juridinių asmenų registro duomenys. Šiuo metu nemokamai galima sužinoti tik Juridinio asmens kodą, pavadinimą ir adresą. Mes siūlome, kad būtų galima gauti visą informaciją, esančią registre, apie juridinį asmenį nemokamai - iki penkių juridinių asmenų per dieną.

Šis ribojimas reikalingas tam, kad valstybė visų mokesčių mokėtojų pinigais nesubsidijuotų verslo, kuris uždirba pelną iš duomenų apdirbimo ir pardavimo.

Galimybė nemokamai tikrinti juridinių asmenų duomenis registre pasitarnaus verslo santykių skaidrumui ir stabilumui. Asmenys, turintys santykių su juridiniu asmeniu, galės negalvodami apie papildomas išlaidas sužinoti tikrą ir patikimą informaciją apie jį.

Šioje vietoje reikia pabrėžti, kad „nemokamai” nėra visai tikslus terminas. Nemokamų dalykų nebūna. Registrų centras nėra valstybės išlaikoma įmonė, ji negauna pinigų iš valstybės biudžeto nei už duomenų registravimą, nei už jų teikimą.

O išlaikyti darbuotojus, kurti ir palaikyti informacines sistemas, užtikrinti jų saugumą reikia kasdien. Todėl šis nemokamas duomenų atvėrimas turės būti valstybės biudžeto investicija į patogumą vartotojams, kurie naudoja valstybei priklausančius duomenis.

Na ir trečia, bet galbūt pati svarbiausia naujiena - nauji įkainiai už daiktų, faktų ir teisių registravimą Nekilnojamo turto registre. Paskutinį kartą šio registro įkainiai buvo keisti prieš 9 metus - 2007-aisiais, o iš esmės peržiūrėti dar seniau.

Akivaizdu, kad įstatyminis reikalavimas, jog įkainiai atitiktų sąnaudas, nebuvo išlaikomas, nes visos sąnaudos per šį laikotarpį reikšmingai pasikeitė. Nesigilinant į atskirus įkainius, pagrindinės naujovės čia yra keturios:

1) Atsisakyta procentinio atlygio Registrų centrui nuo turto vertės - dabar visi įkainiai fiksuoti. Tai reiškia, kad žmogui yra aišku, kiek jam reikės mokėti dar prieš užsakant paslaugą, o ne gavus sąskaitą.

Be to, procentinis atlyginimas nebuvo suderinamas su minėtu principu, kad įkainiai turi atitikti sąnaudas - akivaizdu, kad nuo turto vertės jo įregistravimo sąnaudos nekinta.

2) Paveldėjus turtą teisių ir juridinių faktų į jį įregistravimas registre bus nemokamas.

3) Jaunoms šeimoms pirmo nuosavybės teise įsigyto turto ir teisių į jį registravimas bus nemokamas.

4) Neįgaliesiems turto ir teisių į jį registravimas bus nemokamas.

Šios nemokamos paslaugos - valstybės investicija į finansinį gyvenimo palengvinimą tiems, kam to labiausiai reikia, - netekusiems artimo, pradedantiems savarankišką gyvenimą bei tiems, kam dėl savo fizinės būklės yra sunkiau savimi pasirūpinti.

Šie pakeitimai - tai kelias, kuriuo ši Vyriausybė ir naujoji Registrų centro valdyba, kurioje dirba ir nepriklausomi verslo atstovai, nukreipia šią įmonę ir kuris tikrai nesibaigs šiais pasikeitimais.

Kokybiškų elektroninių paslaugų plėtra, patikimi ir sistemiški duomenys, efektyvi įmonės struktūra, kokybiškas klientų aptarnavimas - pagrindiniai principai, kuriais vadovaujantis bus vykdoma Registrų centro paslaugų plėtra.