Baltarusiją, o taip pat ir jos AE Astrave valdo A. Lukašenka. Ką tik matėme, kaip jis surengė pergalės paradą nežiūrint koronaviruso pandemijos, nepaisė perspėjimų, rekomendavo gydytis degtine ir neigia taip plintančias mirtis. Vargu ar tokį valdymą galima pavadinti saugiu.

Baltarusijos AE projektas yra „techniškai netvarkingas“, nes kyla aikštelėje, kuri yra parinkta pažeidžiant tarptautinę teisę (Espoo konvencija), branduolinės saugos reikalavimus ir tik 40 kilometrų nuo Vilniaus.

Tai tas pats kaip su sugedusiais stabdžiais važiuoti žemyn nuo kalno. Pagaliau kelių eismo ženklai nurodo kur ir kaip galima važiuoti. Branduolinėje energetikoje yra streso testai, kurių kaip kelio ženklų privalu laikytis. Tik A. Lukašenka sprendžia kokių streso testų reikalavimų bus laikomasi paleidžiant branduolinę elektrinę, o kokių ne.

Lietuvos užsienio reikalų ministras L. Linkevičius po vizito Minske pareiškė: „Gavau patikinimą, kad Baltarusija artimiausiu metu įsileis Europos komisijos Energetikos direktorato bei ENSREG atstovus, kurie kartu su Baltarusijos puse peržiūrėtų tarptautinių organizacijų rekomendacijas bei išskirtų tas, kurias būtina įgyvendinti prieš paleidžiant elektrinę.“

Vargu ar minėti ekspertai vertins A. Lukašenkos psichinę būklę. Tarptautinės Espoo konvencijos Vykdomasis komitetas oficialiai patvirtino, kad tarptautinė Espoo konvencija dėl poveikio aplinkai vertinimo yra pažeista. Tai reiškia, kad AE Astrave kelia pavojų aplinkai juo labiau, kad ji yra mažiau kaip penkiasdešimt kilometrų nuo Vilniaus. To net Baltarusija negali užginčyti ir jokie ekspertai to daugiau nevertins.

Ką gali atlikti Europos komisijos ir ENSREG ekspertai, tai įvertinti Baltarusijos bandymus tenkinti kai kurių streso testų reikalavimus ir įvardinti, kad iš esmės AE Astrave yra saugi. Tai viso labo reikš, kad jų, nuomone, avarija Baltarusijos AE gali ir neįvykti.

Ar tokios „ekspertų išvados“ nulems, kad G. Nausėda pritars Europos Sąjungos (taip pat ir Lietuvos) santykių su Baltarusija plėtrai? Jeigu Baltarusijos AE, remiantis Europos ekspertų vertinimu, bus pripažinta iš esmės saugi, kaip Lietuvos vyriausybė ryšis nepirkti/nemokėti už elektrą iš Baltarusijos ir jos AE? Juo labiau, kad šiai vyriausybei gali būti likę vos pora mėnesių iki kadencijos pabaigos.

Reikia atminti, kad Baltarusijos AE kaip nesaugi yra įtvirtinta Lietuvos įstatymu. Kokių veiksmų gali imtis prezidentas, jei bus pažeidžiamas įstatymas, ir keliama grėsmė žmonių sveikatai, turtui, aplinkai ir valstybei?

Kelia nuostabą, kad Lietuvos institucijos net girdėti nenori apie pasitraukimą iš Vienos konvencijos. Tai tas pats kaip sutikti, kad automobiliams su baltarusiškais numeriais padarius avariją Lietuvoje, padaryta žala bus atlyginta ne daugiau kaip dešimčia eurų ir tik Baltarusijos teismo sprendimu.

Tokiomis aplinkybėmis keistai atrodo prezidento G. Nausėdos dialogas su Baltarusijos vadovu. Ar didelė prasmė siūlyti Baltarusijai medicinines priemones nuo koronaviruso ir koks į šį pasiūlymą atsakymas? Tokio pat atsakymo galima tikėtis į išsakytą „ labai gilų susirūpinimą“ dėl AE Astrave.

Tiek dėl santykių su Baltarusija plėtros, tiek dėl elektros pirkimo iš Baltarusijos prezidentas G. Nausėda eina labai plonu ledu. Ar tokie kompromisai Lietuvai lemtingais klausimais pagrįsti? Bet kada, įvykus avarijai Baltarusijos AE ir Lietuvoje patyrus tos avarijos žalą, jeigu ne teisinė, tai bent moralinė atsakomybė teks prezidentui. Apkaltos gal ir pavyks išvengti (jei ta žala nebus didelė), bet istorijai prezidentas liks susitepęs. Tikėkimės, kad patarėjai padės prezidentui pasiekti saugią teritoriją.

Baltarusijos atominė elektrinė bus saugi, kai Baltarusijos prezidentas bus sveikos proto, kai AE iš Astravo bus perkelta į kitą – saugią vietą ir atitiks visus tarptautinius teisinius ir techninius reikalavimus.