Teiginiai


Vaizdo įraše nufilmuotas į JT klimato konferenciją iš Miuncheno turėjęs skristi lėktuvas, kuris užšalo ant kilimo tako.

Verdiktas


Melas. Vaizdo įraše nufilmuotas lėktuvas nebuvo užšalęs ir neturėjo skristi į Dubajuje vykusią JT Klimato konferenciją. Sniegui nuklojus orlaivio uodegą, jo priekis, neatlaikius spaudimo, pakilo į viršų. Paskutinį kartą šiuo lėktuvu skrista lapkričio viduryje ir daugiau skrydžių paskutinėmis savaitėmis neketinta vykdyti.

Melo detektoriaus komentaras


Socialiniuose tinkluose kelių sekundžių trukmės vaizdo įrašas, kuriame nufilmuotas apsnigtas lėktuvas sniegu nuklotame oro uoste, pradėtas platinti pirmomis gruodžio mėnesio dienomis, netrukus po to, kai Dubajuje prasidėjo JT klimato konferencija, trukusi iki gruodžio 12 d.

Įrašą platinusių žmonių teigimu, jame nufilmuotas Miuncheno oro uoste įstrigęs lėktuvas, kuris dėl nepalankių oro sąlygų tiesiog užšalo. Komentatoriai, o tarp jų ir verslininkė Jolanta Blažytė, ironizavo, kad tokia situacija verčia abejoti, ar klimatas šąla ar šyla. Į jos įrašą sureagavo 1,9 tūkst. sekėjų.

Vis dėlto, klimato kaitos skeptikų išplatinta žinutė nėra teisinga.

Klaidinančios žinutės

Pasinaudojus atvirkštine vaizdų paieška galima rasti aukštesnės kokybės to paties vaizdo įrašų kopijų. Stebint įrašą kelias sekundes parodomas lėktuvo registracijos numeris – „OE-HUB“.

Priešdėlis „OE“ nurodo šalį, kurioje orlaivis registruotas. Remiantis Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos (ICAO) duomenimis, „OE“ reiškia Austriją (vok. Österreich) (čia). Žinant lėktuvo registracijos numerį, platformoje „FlightAware“ galima patikrinti, kam orlaivis priklauso ir koks buvo paskutinis juo vykdytas skrydis.

Vaizdo įraše matomu lėktuvu skrydžius vykdo kompanija „Bairline“, o paskutinis jo skrydis užfiksuotas lapkričio 15 d. Tą dieną lėktuvu keliauta iš Antverpeno į Miuncheną. Nuo to laiko lėktuvu niekur nebuvo skrista, taigi, į Dubajų juo taip pat niekas neskrido (čia).

Faktų tikrintojai „Newtral“ susisiekė su Miuncheno oro uostu, kuris žurnalistams paaiškino, kad privatų lėktuvą prislėgė sniego svoris, kol šis stovėjo oro uoste gruodžio 1 d. Dėl sniego sluoksnio, nuklojusio orlaivio uodegą, jo priekis pakilo, todėl į įvykio vietą atvykusiems ugniagesiams (kurie taip pat matomi vaizdo įraše) reikėjo jį stabilizuoti (čia).

„Lead Stories“ faktų tikrintojams taip pat pavyko susiekti su kompanija „Bairline“, kuri patvirtino, kad orlaivis priklauso jiems (čia). Įmonės atstovai taip pat pridūrė, kad juo nebuvo ketinama skristi į Dubajų ar vykdyti kokį kitą skrydį tuo metu, kai internete išplito vaizdo įrašas. Miuncheno oro uosto perone lėktuvas paliktas tik todėl, kad angare tuo metu nebuvo laisvų vietų.

Tai, kad lėktuvai kartais neatlaiko gausaus snygio, nėra jokia naujiena. Panašus likimas 2019 m. ištiko Truckee mieste, Kalifornijos valstijoje, oro uoste nutupdytą lėktuvą „Cessna Citation X“ (čia). Per naktį iškritus 40 cm sniego lėktuvas neatlaikė svorio ir pakilo nosimi į viršų.

Svarbu pabrėžti ir tai, kad net gausus sniegas ar kurį laiką besilaikanti žema oro temperatūra nereiškia, kad klimatas šąla. „Melo detektorius“ jau išaiškino, kad klimatas vertinamas ilgalaikiais stebėjimais, kai, tuo tarpu, orai gali nuolat keistis (čia).

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją