Į kampaniją „Šeima yra šeima“ jau įsitraukė 140 įmonių (palyginus su 40-čia vasarį), reaguojančių į V. Orbano veiksmus, kuriais iš esmės siekiama uždrausti tos pačios lyties partneriams įsivaikinti, įtvirtinant konstitucijoje idėją, kad santuoka galima tik tarp vyro ir moters.

Tarp LGBTQ palaikančių įmonių – tokie tarptautiniai milžinai kaip „Levi Strauss & Co.“ ir „WarnerMedia“ priklausantis „HBO“, taip pat smulkus ir vidutinis vietinis verslas.

Kampanijos populiarumas stebina net jos organizatorius, mat Vengrijoje verslas ilgą laiką vengė pasisakyti prieš V. Orbano veiksmus.

2010 m. tapęs šalies premjeru V. Orbanas siekė įtvirtinti savo galią prieš teismus ir pilietinę visuomenę ir įsivėlė į nesutarimus su Europos Sąjungos lyderiais, nerimaujančiais dėl jo autoritarinių polinkių.

„Daugelis žmonių yra įbauginti ir ragino mane nepalaikyti šios kampanijos“, – teigė Hubertas Hlatky-Schlichteris, kuriam priklauso Budapešto restoranas „Babel“, apdovanotas „Michelin“ žvaigždute. Jis gyvena su partneriu ir vieną dieną tikisi tapti tėvu.

„Aš nebijau jokių vyriausybinių sankcijų, bet, jei atvirai, jos tik sukeltų didesnį rezonansą. Čia kalbama ne apie politiką, o apie žmogaus teises“, – sakė jis.

Daugelį metų V. Orbanas ir jo pasekėjai propagavo tai, ką patys vadina konservatyviomis krikščioniškomis vertybėmis. Veiksmai prieš LGBTQ bendruomenę skirti įkaitinti jo rinkėjus prieš 2022 m. rinkimus, kadangi apklausos rodo, jog keturių kadencijų premjeras atsilieka nuo susivienijusios opozicijos. Vis dėlto remiantis viena gruodžio mėnesį atlikta apklausa, dauguma vengrų į V. Orbano šalininkus žiūri kreivai, teigdami, kad jie nuėjo per toli.

Pakanka pažvelgti į Lenkiją, kur daugiau nei 80 savivaldybių paskelbė vadinamąsias zonas be LGBTQ, kad taptų aišku, kur tokios priemonės gali nuvesti.

Sunku nuspėti, kiek sėkminga bus kampanija „Šeima yra šeima“.

Pilietinės visuomenės grupės, kritiškai vertinančios vyriausybės veiksmus, buvo išvadintos užsienio agentais, o atvirą visuomenę, kurios idėja kertasi su V. Orbano nacionalistine vizija, propagavęs universitetas buvo uždarytas.

Vyriausybė atkreipė dėmesį tik tada, kai su kampanija susiję vaizdo įrašai surinko daugiau nei 7 milijonus „TikTok“ peržiūrų ir buvo parodyti per žiūrimiausią Vengrijos komercinį televizijos kanalą „RTL Klub“.

Vengrijos žiniasklaidos agentūra – vadovaujama tarybos, kurios visus narius išrinko valdančioji partija – pradėjo kampanijos įrašų tyrimą, pranešė Vokietijos žiniasklaidos milžino „Bertelsmann SE“ padalinys „RTL Klub“. Reguliavimo institucija naujienas patvirtino, tačiau komentuoti atsisakė.

Iki šiol verslas daugiausia tylėjo, leisdamas vyriausybei įvesti specialius mokesčius ištisiems sektoriams, tuo pat metu dalijant dosnias subsidijas kompanijoms, sudariusioms aljansą su valdančiuoju elitu.

Pasaulio ekonomikos forumo duomenimis, investiciniu požiūriu Vengrija vertinama kaip septinta blogiausia pasaulyje dėl vyriausybės pareigūnų „favoritizmo“.

„Vyriausybė nemėgsta susidurti su pasipriešinimu, o jai kelią pastojančios įmonės nesunkiai gali tapti taikiniais“, – sakė Attila Chikanas, buvęs V. Orbano ekonomikos ministras ir verslo profesorius iš Budapešto Corvinus universiteto.

A. Chikanas taip pat yra Vengrijos energetikos kompanijos „Mol Nyrt“ ir farmacijos bendrovės „Gedeon Richter Nyrt“ stebėtojų tarybos narys. Abi įmonės iš dalies priklauso valstybei ir į kampaniją neįsitraukė.

Nors pasipriešinimas auga praktiškai kasdien, – palaikymą išsako sporto ir žiniasklaidos pasaulio atstovai ir net ambasados, – vis dar trūksta svaraus didžiausių Vengrijos įmonių žodžio.

Nei 14 Budapešto biržos indekso narių, nei valstybės kontroliuojamos korporacijos iki šiol taip ir nepasirašė.

Vienas iš kampanijos organizatorių Martonas Palas tikisi, kad pasirašiusiems saugumą suteiks jau vien jų skaičius. Jis pasakojo, kad kampanija nebuvo paleista tol, kol nepritraukė didelio rėmėjų būrio, nes „lengva prisikabinti prie vienos kompanijos, bet kaip vienu metu šaudyti į daugiau nei šimtą taikinių?“

1999 m. įkurta šeimos įmonė „Adrienne Feller Cosmetics“, gaminanti grožio produktus ir eterinius aliejus mažame miestelyje už valandos kelio automobiliu į rytus nuo Budapešto, buvo viena pirmųjų išreiškusių palaikymą, ir reakcijos didžiąja dalimi buvo teigiamos.

„Paprastai mes neprisijungiame prie tokių kampanijų, tačiau šį kartą pagalvojome, kad to, kas vyksta Vengrijoje, darosi per daug, – sakė rinkodaros vadovė ir įkūrėjos duktė Madeleine Feller. – Čia kalbama ne apie politiką ar pasipriešinimą vyriausybei, bet apie palaikymą įvairiausios sudėties šeimoms.“