Kaip teigia Kommersant.ru šaltiniai, remiantis pirmine duomenų, gautų iš lėktuvo juodosios dėžės, analize, tragedija galėjo įvykti dėl nesuveikusių (kodėl taip nutiko, kol kas neaišku) užsparnių. Jiems deramai nesuveikus, lėktuvas nėrė nosimi žemyn, ir pilotų pastangos situaciją suvaldyti baigėsi tragedija.

Kaip išsiaiškino „Kommersant“, antradienio rytą narams pavyko aptikti ir iškelti iš vandens patį didžiausią iki šios akimirkos paieškos operacijos metu aptiktą sudužusio lėktuvo fragmentą – keturių metrų ilgio Tu-154 B2 uodegos dalį, gulėjusią 30 metrų gylyje. Jame rastas savirašis prietaisas, registravęs skrydžio parametrus ir fiksavęs visų orlaivio sistemų darbą. Juodoji dėžė skubiai nugabenta į Rusijos ginkluotųjų oro pajėgų Centrinį mokslo ir tyrimų institutą. Antradienį Rusijos gynybos ministerija pranešė, kad atliktas tyrimas leidžia „sudaryti galimų lėktuvo katastrofos priežasčių sąrašą“.

Juodosios dėžės duomenų iššifravimo rezultatų ministerija kol kas oficialiai nepatvirtino, pabrėždama, kad „galutinės išvados dėl lėktuvo katastrofos priežasčių bus parengtos valstybinės komisijos, kuri prieš tai įvertins visus galimus veiksnius“.

Be to, su tyrimu tiesiogiai susijęs šaltinis sakė, kad savirašis prietaisas užfiksavo užsparnių valdymo sistemos gedimą. Užsparniai pakilimo metu suteikia papildomos kilimo galios.

Problema su užsparniais, kaip teigia „Kommersant“ kalbinti aviacijos ekspertai, nemaloni, tačiau tikrai ne katastrofiškas gedimas. Panaši situacija ir pilotų veiksmai, kurių reikia imtis sprendžiant šią problemą, detaliai aprašyti Tu-154 eksploatacijos vadove, ji nuolat modeliuojant ir mokymų metu.

Kaip teigia ekspertai, dėl nenuleistų užsparnių lėktuvui kylant pikiravimo momentą pilotai kompensuoja šturvalu ir lėktuvo stabilizatoriumi. Per tą laiką pilotai apie problemą praneša dispečeriui ir grąžina lėktuvą į pakilimo oro uostą. Lėktuvas grąžinamas nedideliu greičiu, siekiant kuo mažesnio oro srovių pasipriešinimo leidžiantis.

Rusijos gynybos ministerijos lėktuvo Tu-154 ekipažas, anot aviacijos ekspertų, dėl kol kas nenustatytų priežasčių užsparnių gedimo problemos išspręsti nesugebėjo. Maža to, savo veiksmais jie galėjo padaryti dar daugiau bėdų – kitaip tariant, niekuo neypatingas gedimas virto kritine situacija.

Ekspertai spėja, kad karo pilotai, bandydami kompensuoti užsparnių trūkumą ir jo sukeltas problemas, ėmė pernelyg aktyviai šturvalus tempti į save, tuo metu spartindami variklių darbo režimą. Dėl šios priežasties lėktuvas galėjo prarasti greitį ir, užuot kilęs, kristi į jūrą.

Tiesa, užsparnių gedimo versija buvo iškelta dar prieš iššifruojant savirašių prietaisų duomenis. Tai buvo padaryta remiantis vieno tragedijos liudininko pasakojimu. Rusijos pakrančių apsaugos pareigūnas lėktuvo padėtį akistatos su vandeniu akimirką įvardijo kaip ant galinio rato važiuojantį motociklą.

Antradienį oficiali Rusijos tyrimų komiteto atstovė Svetlana Petrenko pranešė, kad yra liudininkų, mačiusių tragediją ir filmuotos medžiagos, kurioje užfiksuotas visas trumpas orlaivio skrydis – nuo pakilimo iki sudužimo Juodojoje jūroje. Kol kas ekspertai oficialiai nei filmuotos medžiagos, nei savirašių duomenų nekomentuoja.

Priminsime, kad, nepaisant savirašių duomenų, tyrimą atliekantys ekspertai kol kas neketina apsiriboti viena vienintele katastrofos priežastimi. Kaip skelbia „Kommersant“, vis dar analizuojamos versijos dėl galimo teroristinio išpuolio ir kitos. Neatmetama galimybė, kad lėktuvas galėjo susidurti su pulkeliu kirų. Žinoma, kad pačioje paieškų operacijos pradžioje galimoje katastrofos vietoje aptikta nemažai vandenyje plūduriuojančių plunksnų. Gelbėjimo sraigtasparnių pilotai taip pat skundėsi dėl jiems trukdančių paukščių. Galutinės su paukščiais siejamos versijos išvados bus patvirtintos arba atmestos ekspertams radus ir apžiūrėjus lėktuvo variklius, kuriuose tokiu atveju turėtų būti likę biologinių pėdsakų.