Neseniai tapo žinoma, kad bendrovė „Yandex“ rekomendavo savo darbuotojams susilaikyti nuo skrydžių lėktuvais „Sukhoi Superjet 100“. Tokia rekomendacija išplatinta po to, kai, leisdamasis Maskvos oro uoste, patyrė avariją Rusijos aviakompanijai „Aeroflot“ priklausęs būtent tokio tipo lėktuvas. Gegužės 5 d. orlaivis avariniu būdu nusileido oro uoste ir užsidegė. Tuomet žuvo 41 ir iš 78 lėktuvu skridusių žmonių.

„Yandex“ atvejis – ne vienintelis

Rusijos kompanijų aukščiausios grandies vadovai nebenori skraidyti „Sukhoi Superjet 100“ lėktuvais. Kelionių organizavimu užsiimančios agentūros teigia gavusios (ir vis dar gauna) ne vieną užklausą su prašymu, kad, užsakant bilietus, būtų pasirūpinta, jog skrydis nebūtų vykdomas „Sukhoi Superjet 100“ lėktuvais. Tiesa, tokių prašymų imta sulaukti dar prieš minėtą katastrofą.

Apie tai BBC papasakojo kelių kompanijų, užsiimančių verslo kelionių organizavimu, atstovai. Visi BBC pašnekovai kalbėjo tik anonimiškai, nes nebuvo įgalioti bendrauti su žiniasklaida. Be to, tokiais atvejais kalbama apie asmeninius klientų užsakymus.

„Labai daug atvejų, tačiau ne apie visus rašo. Klientai būgštauja, ypač VIP klientai“, – sakė vienos kompanijos atstovas.

Kitoje įmonėje sakė, kad po katastrofos jos darbuotojai patys ėmė perspėti klientus, kad skrendama bus „Sukhoi Superjet 100“ lėktuvais.

„Mes VIP‘ams (partneriams ir nuomonių lyderiams – BBC) neužsakome skrydžių „Sukhoi Superjet 100“ lėktuvais, taip pat ir vadovams“, – sakė BBC sakė vienos farmacinės kompanijos, dirbančios Rusijoje, darbuotojas.

Jo teigimu, jo kompanijoje iš anksto atrenkami reisai ir užklausų komentaruose nurodomi atitinkami pageidavimai dėl reisų ir aviakompanijų. Esą, tokie pageidavimai atsirado dėl to, kad „vadovai renkasi ramybę“, sakė BBC pašnekovas.

„Sukhoi Superjet 100“ lėktuvų baimė – ne visuotinė

Kelių agentūrų atstovai BBC korespondentui sakė, kad kažkokio ypatingo klientų požiūrio į „Sukhoi Superjet 100“ lėktuvus nėra. Tačiau katastrofa Šeremetjevo oro uoste ir informacinis fonas aplink ją turėjo įtakos klientų komandiruočių planavimui.

„Mūsų klientai žino, kad „Sukhoi Superjet 100“ lėktuvo katastrofa nebuvo susijusi su pačiu lėktuvu... Tačiau tai, kad kai kurie mūsų klientai po to atsisakė skristi „Aeroflot“ reisais, mes užfiksavome“, – sakė kompanijos „Art-Servis“ atstovas.

„Turime nedidelį skaičių klientų, kurie teiraujasi dėl lėktuvo tipo. Likę klientai – kaip skraidė, taip ir skraido“, – sakė agentūros „Holliday.Max“ atstovas.

Panašių rezultatų sulaukta po apklausos, kurią atliko Aviasales.ru. 7 tūkst. vartotojų apklausa parodė, kad 54 proc., keleivių nekreipia dėmesio, kokio tipo lėktuvu skris. O 60 proc. visai neatskiria lėktuvų tipų.

„Naujienų apie „Sukhoi Superjet 100“ lavinos metu klientų aptarnavimo tarnyba užfiksavo tam tikrą padidėjimą klausimų, kur galima sužinoti apie lėktuvo, kuriuo bus skrendama, tipą, BBC sakė Aviasales.ru. viešųjų ryšių diktorius Janis Dzenis. „Tačiau jų skaičių būtų klaidinga įvardyti kaip didelį“, – pridūrė jis.

Stambiose kompanijose, ypač užsienio, yra dokumentiškai įformintos saugumo taisyklėms, kuriomis remiantis organizuojamos komandiruotės. Ir būtent pakeitimus šiuose dokumentuose galima laikyti pastebimais, pridūrė jis.

BBC rusų tarnyba pateikė užklausą Rusijos aviakompanijai „Aeroflot“, Jungtinei lėktuvų statybos korporacijai ir kompanijai „Suchovo civiliniai lėktuvai“, tačiau atsakymų iki šiol nesulaukė.

Lėktuvo katastrofos Šeremetjevo oro uoste pasekmės

Oficialūs katastrofos tyrimo rezultatai nėra skelbiami. Remiantis „RIA Novosti“ duomenimis, Tarpvalstybinis aviacijos komitetas Rusijos federalinei oro transporto agentūrai pateikė komentarą, remdamasis preliminariomis katastrofos priežasčių tyrimo išvadomis. Jose nurodoma, kad pilotai, nepaisant rekomendacijų, leidžiantis rankiniu režimu neišskleidė specialių stabdymo skydelių (perėmėjų). Tiesa, „Aeroflot“ šiuos duomenis atmeta.

Nuo katastrofos momento padažnėjo pranešimų apie atidėtus arba atšauktus reisus, kuriais turėjo skraidinti lėktuvai „Sukhoi Superjet 100“. Per savaitę nuo lėktuvo katastrofos, kaip skaičiuoja laikraštis „Kommersant“, buvo atšaukta apie 50 reisų.

Tiesa, vienas šaltinis aviacijos sektoriuje sakė, kad „Sukhoi Superjet 100“ skrydžių atšaukimą „negalima pavadinti kažkuo labai ypatingu“.

„Skrydžių „Sukhoi Superjet 100“ lėktuvais atšaukimas yra gana dažnas reiškinys. Jie vyko nuo pat šio modelio lėktuvo eksploatacijos pradžios. Tiesiog po Šeremetjevo katastrofos masinio informavimo priemonės ėmė skirti gerokai daugiau dėmesio skrydžiams šio tipo lėktuvais“, – sakė jis.

Pavyzdžiui, gegužės 18 d. „Aeroflot“ kompanijai priklausęs lėktuvas „Sukhoi Superjet 100“, išskridęs iš Uljanovsko į Maskvą, nutraukė skrydį dėl hidrosistemos gedimo. Apie tai agentūrai „RIA Novosti“ sakė šaltinis Uljanovsko oro uoste. „Visi šio reiso keleiviai atsisako skristi „Sukhoi“ lėktuvais“, – sakė jis.

Gegužės 19 d. šio reiso keleiviai į Maskvą išskrido „Airbus A320“ lėktuvu, agentūrai TASS pranešė Uljanovsko oro uosto generalinis direktorius Sergejus Nakonečnis. Jis pridūrė, kad minėto skrydžio metu lėktuve suveikė signalizacija, todėl buvo nuspręsta grįžti į oro uostą. Jis patikslino, kad hidrosistemos gedimo nebuvo.

Remiantis žiniasklaidos pranešimais, panaši situacija įvyko ir su reisu Iževskas-Maskva. Gegužės 20 dieną „Aeroflot“ skrydis turėjo būti vykdomas „Sukhoi Superjet 100“ lėktuvu. Tačiau skrydis buvo atšauktas dėl techninių priežasčių. Apie tai RBK pranešė kompanijos „Aeroflot“ spaudos tarnyboje.
RBK šaltinis aviakompanijoje paaiškino, kad, įjungtus lėktuvo variklius, buvo užfiksuota, kad iš kairiojo variklio tekėjo kuras. Tačiau lėktuvas tuomet dar stovėjo.

Remiantis gegužės 23 d. „Flightradar“ duomenimis, iš penkiasdešimties „Aeroflot“ bendrovei priklausančių „Sukhoi Superjet 100“ lėktuvų po Šeremetjevo katastrofos ore pabuvojo 35, o 29 skraidė pastarąją savaitę.

Palyginimui: nuo gegužės 20 d iš 78 „Airbus А320“ lėktuvų tik keturi nepabuvojo ore.

Senos „Sukhoi Superjet 100“ problemos

Remdamasis savais šaltiniais, Rusijos verslo dienraštis „Vedomosti“ rašė, kad „Sukhoi Superjet 100“ lėktuvai mažai skraido dėl techninio aptarnavimo po pardavimo problemų: jis yra brangus, be to, trūksta dalių, jos ilgai tiekiamos.

Aviakompanijų poreikiams reikia 22 „Sukhoi Superjet 100“ variklių fondą, nurodo Jungtinė lėktuvų statybos korporacija. Suformuoti jį planuota sausį. Tačiau „Vedomosti“ rašo, kad kovo pabaigoje Jungtinė lėktuvų statybos korporacija tokiems poreikiams turėjo tik 13 variklių, o iki balandžio pabaigos jų skaičius padidėjo iki 17. Tačiau keturi varikliai šiame fone vis dar yra nepataisyti.