aA
Pirmasis jo skrydis truko kiek ilgiau nei pusantros valandos. Deja, išvystyti inžinierių suplanuoto greičio machais jam taip ir nepavyko. Kai 1968 metų gruodžio 31 dieną lėktuvas „Tupolev Tu-144“ pakilo į dangų, jis tapo realia priežastimi Sovietų Sąjungai girtis į dangų pagaliau iškėlus viršgarsinį orlaivį, tokiu būdu net dviem mėnesiais aplenkus savo varžovus iš Vakarų.
Tupolev Tu-144
© Vida Press

Dėl panašumo į prabangų konkurentą „Concorde“ rusų pagaminta versija imta juokais pravardžiuoti „Concordski“. Brangiai abiem pusėms kainavusiame Šaltojo karo laikų kare dėl technologinio pranašumo (svarbu nepamiršti, kad tuo metu vyko ir didelio masto ginklavimusi varžybos), „Tu-144“ 1969 metų birželį, išvystęs viršgarsinį greitį, ir vėl aplenkė savo priešininkus iš Didžiosios Britanijos ir Prancūzijos.

Abu orlaiviai buvo išoriškai labai panašūs – ne tik sparnais, bet ir nosimi, kuri dar buvo vadinama gulbės kaklu. Pats ryškiausias šių dviejų lėktuvų skirtumas buvo sovietinio orlaivio stabilizatoriai, esantys priekinėje fiuzeliažo dalyje.

Žymiai svarbesnių techninių skirtumų po karščiui atsparia danga, sukurta atlaikyti daugiau nei dviejų machų oro greitį, nebuvo matyti, bet jie neabejotinai egzistavo, rašo rferl.org.

„Tupolev“ buvo kiek ilgesnis (65,7 metro ir 61,7 metro) ir sunkesnis. Vos tik jame buvo įmontuotas tinkamas ir galingesnis variklis, maksimalų greitį išvystyti tapo vieni juokai. Nors „Concorde“ galėjo didžiuotis žymiai pažangesniu varikliu ir stabdžių sistema, dar didesnį įspūdį darė tiems laikams moderniausia oro įsiurbimo ir sparnų sistemos, kontroliuotos kompiuteriu.

Sovietinis lėktuvas galėjo skraidinti 140 keleivių, o štai į „Concorde“ tilpo nuo 92 iki 120 keleivių. „Tu44“ įgula, kurią sudarė trys žmonės, galėjo kliautis vienu svarbiu technologiniu sprendimu, kurio prancūzų lėktuvo įgula neturėjo – tai buvo katapultinės sėdynės (tai buvo tik įgulos, bet ne keleivių privilegija).

Vakarų pasaulis savo akimis rusų sukurtą ir pagamintą viršgarsinį lėktuvą galėjo išvysti per 1971 metų Paryžiaus aviacijos parodą. Tada beliko laukti, kuris orlaivis laimės naują mūšį šiame kare – pirmasis skraidins keleivius.

Po minėtosios parodos praėjus dvejiems metams, „Tu-144“ vėl atsidūrė dėmesio centre, tik šį kartą dėl labai nemalonių priežasčių. „Concorde“ 1973 metų birželio 3 dieną buvo ką tik baigęs pusvalandžio trukmės parodomąją programą, kai į dangų pakilo ir „Tu-144“, tik ore jis išbuvo perpus trumpiau: atlikęs kelis manevrus, sovietinis orlaivis smigo žemyn. Žuvo šeši lėktuvo įgulos nariai ir aštuoni nelaimėliai ant žemės.

Būta spekuliacijų, jog lėktuvas sudužo bandydamas išvengti susidūrimo su prancūzų „Mirage“, kuris, norėdamas iš kuo įmanoma arčiau nufotografuoti unikalius sovietų orlaivio stabilizatorius, priskrido pavojingai per arti.

1973 metų Paryžiaus aviacijos mugės metu įvykusi tragedija buvo „Tu-144“ pabaigos pradžia.

Nelaimės sovietų programą grąžino ketverius metus atgal, suteikdama prancūzų „Concorde“ nemenką pranašumą prieš konkurentą iš Sovietų Sąjungos. Būtent prancūzas 1976 metais pradėjo komercinius skrydžius.

„Tu-144“ gabenti keleivius pradėjo 1977 metais, tačiau ne viskas buvo taip sklandu, kaip norėjosi: žmonės skundėsi itin ankštu salonu ir kone kurtinančiu variklių gaudesiu. Žinoma, neapsieita ir be techninių problemų.

Savo vieninteliu maršrutu „Tu-144“ atliko iš viso 55 reguliarius skrydžius iš Maskvos į Almą Atą (dabartinę Almatą). Skelbta, kad būtent tokį maršrutą „Aeroflot“ taip pat pasirinko neatsitiktinai: todėl, kad lėktuvas didžiąją kelio dalį skristų virš negyvenamų teritorijų. Maršrutas ir pati paslauga pasirodė nesanti populiari, tad po pusmečio „Aeroflot“ jos atsisakė.

„Aeroflot“ oficialiai ryšius su „Tu-144“ nutraukė po to, kai bandomojo skrydžio metu netoliese Maskvos 1978 metų birželį sudužo modifikuotas modelis. 1982 metais „Tu-144“ gamyba nutraukta, nors iki 1983 metų orlaivis dar buvo naudojamas kaip krovininis lėktuvas. Iš viso 16 tokių sovietinių lėktuvų atliko 102 komercinius skrydžius.

„Concorde“ karjera susiklostė žymiai palankiau – šie lėktuvai po visą pasaulį skraidino turtingus ir garsius žmones. Vienas populiariausių maršrutų buvo skrydis iš Niujorko į Londoną, trukęs trumpiau nei tris valandas.

2000 metų liepos 25 dieną kildamas sudužo skrydžių bendrovės „Air France“ lėktuvas „Concorde“. Žuvo šimtas keleivių ir devyni įgulos nariai. To buvo per daug, ir 2003 metais „Air France“ ir „British Airways“ visiems laikams atsisakė turėtų „Concorde“ (turėjo po septynis).

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(101 žmogus įvertino)
3.4950
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Top naujienos

Antanas Saulaitis – apie lietuvius, šventes ir nuodėmes: pasižiūri į žmones ir negali žinoti, ar čia laidotuvės, ar Velykos (41)

„Vienoje šeimoje buvo keturios mergytės, jos kiekvieną dieną sutaupė po vieną saldainį per...

Darbas su nepilnamečiais vieno pavojingiausių Vilniaus mikrorajono gatvėse: nedraudžiame muštis, gerti ar rūkyti (27)

Naujininkai, vienas prieštaringiausiai vertinamų sostinės mikrorajonų, pamažu atgimsta....

Orai: pirmąją Velykų dieną gamtą gaivins lietus (7)

Po ilgokai užsitęsusio sausringo laikotarpio, pirmąją Velykų dieną pagaliau žemę drėkins lietus.

Rinkimų kampanija Ukrainoje pranoko visus Kremliaus lūkesčius (544)

Artėjant prezidento rinkimams , kampanijos pačios tapo informacinio karo dalyvėmis, ir tai labai...

Doveika skurdo statistikoje norėtų išskirti dar vieną skaičių: kiek yra tinginių? (553)

Vasarį Lietuvoje atlikta apklausa parodė, kad Lietuvoje 75 proc. žmonių teigia esą laimingi,...

Sėkmingiausias rungtynes San Antonijuje sužaidęs Motiejūnas ir „Spurs“ neatsilaikė prieš „Nuggets“ (4)

Vienoje labiausiai intriguojančių šių metų NBA atkrintamųjų varžybų pirmojo etapo serijų...

80-metis radiologas seniai svajoja apie pensiją, bet išeiti dar negali: turi patarimą, kaip ilgiau gyventi (78)

„Mes, radiologai, juokaujame, kad mūsų tokia profesija, jog reikia turėti geras akis ir vieną...

Siaubingo Paryžiaus katedros gaisro tyrime – pirmosios išvados (249)

Prancūzijos tyrėjai nustatė tikslią vietą, kur kilo Paryžiaus Dievo Motinos katedrą praėjusį...

Maža kaimo krautuvėlė prie didelio kelio: su pirkinių sąrašais čia sugrįžta net iš kitų miestų (14)

Talačkonių parduotuvė , priklausanti tiems patiems šeimininkams, kaip ir Ustukių malūnas ,...

Mokslininkai: protėvių poravimasis su kitomis žmonių rūšimis keitė mūsų genus (45)

Neseniai Naujojoje Gvinėjoje atrasta nauja žmonių giminė, kurios atstovai poravosi su...