Prestižiškiausią Rusijos teatrą intrigos krečia jau daug metų. Smulkios rietenos ir vieši įžeidinėjimai, pasigirstantys iš šokėjų, nepatenkintų teatro darbuotojų ir repertuaro politika, jau beveik yra tapę skiriamuoju šio teatro ženklu. Tačiau iki šiol pykčiai dar nebuvo virtę fizinėmis atakomis, rašo „The Independent“.

42 metų S. Filinas Didžiojo teatro baleto trupės meno direktoriumi tapo 2011 metais. Nors grasinimų jis sulaukdavo ir anksčiau, be to, kažkas buvo įsilaužęs į jo elektroninį paštą ir paviešinęs internete jo žinutes, taip pat pradūręs jo automobilio padangas, praėjusios savaitės ketvirtadienį surengtas užpuolimas rūgštimi Maskvos baleto pasauliui sukėlė šoką ir neviltį.

Turėtų atgauti regėjimą

Šeštadienį S. Filinui atlikta pirmoji akių operacija buvo sėkminga. Šią savaitę jo laukia dar viena operacija. Gydytojai įsitikinę, kad jis atgaus regėjimą, tačiau jam taip pat buvo nudeginta didelė dalis veido. Policija dėl įsilaužimo į elektroninį paštą sulaikė vieną asmenį, tačiau tebetiria užpuolimą rūgštimi. Vienas policijos atstovas spaudai sakė, jog pirminiai duomenys rodo, kad užpuolikas panaudojo sieros rūgštį.

Ši ataka vėl atkreipė dėmesį į rietenas Didžiajame teatre, kuris įsikūręs Maskvos centre netoli Kremliaus.

„Jis užaugo šiame teatre. Čia visi jį gerai pažįsta“, - sakė Didžiojo teatro solistė Anastasija Meskova, anksčiau šokusi su S. Filinu, o dabar šokanti jo režisuotuose spektakliuose.

„Jis labai malonus, bet kartu itin reiklus stipriausia šio žodžio prasme. Tiesiog negaliu patikėti, jog iš mūsų pažįstamų žmonių šiame teatre kas nors galėjo taip pasielgti“, - teigė ji.

A.Voločkovą išmetė dėl svorio

Anastasija Voločkova
Didysis teatras visuomet buvo kai kas daugiau. Bolševikai po 1917 metų revoliucijos norėjo jį susprogdinti kaip caristinės prabangos simbolį. Galiausiai teatrą jie paliko, bet pavertė jį sovietų galios simboliu. Vladimiras Leninas ir Josifas Stalinas nuo jo scenos sakė svarbiausias savo kalbas, o 1937-aisiais, Didžiojo teroro metais, NKVD jame surengė pokylį, skirtą savo pasiekimams pažymėti. Vėlesniais sovietų valdymo metais tiek operos, tiek baleto trupės išgarsėjo visame pasaulyje, bet tiems artistams, kurie buvo laikomi „politiškai nepatikimais“, nebuvo leidžiama vykti į gastroles užsienyje.

Legendinė baleto šokėja Maja Pliseckaja, Didžiajame teatre šokusi beveik penkis dešimtmečius nuo 1943 iki 1990 metų, savo autobiografijoje taip pat rašė apie užkulisinius kivirčus ir vidines rietenas tarp skirtingų šokėjų grupių. Ji buvo persekiojama ir dėl žydiškų šaknų, ir dėl savo nenoro dalyvauti privalomuose savaitiniuose Komunistų partijos susirinkimuose, kurie vykdavo Didžiajame teatre.

Vidiniai konfliktai tęsėsi ir posovietinėje eroje. Buvusi Didžiojo teatro balerina Anastasija Voločkova, kuri 2003 metais buvo atleista dėl pernelyg didelio svorio, tvirtino, jog dėl blogėjančios situacijos kalta Didžiojo teatro vadovybė, vadovaujama generalinio direktoriaus Anatolijaus Iksanovo.

„Kai buvau atleista, padaviau teatrą į teismą dėl nesąžiningo atleidimo, nes visi šokėjai pasirašė dokumentą, tvirtinantį, esą mane per sunku pakelti. Vėliau jie visi ėjo manęs atsiprašyti, teigdami, jog buvo priversti tai padaryti, - sekmadienį, sausio 20 dieną, laikraščiui „The Independent“ sakė A. Voločkova. – Žmonės atėjo pas mane grasindami, net pasiėmę peilius, prašydami nutraukti šią bylą. Ar tai normalu? Ar teatrui normalu taip elgtis?“.

Didžiojo teatro administracija visuomet neigė, jog A. Voločkova buvo atleista dėl kažkokių slaptų motyvų. Teatras taip pat neigė A. Voločkovos tvirtinimus, esą pagrindines balerinas teatras priversdavo tapti turtingų rusų verslininkų palydovėmis.

Didžiojo teatro atstovė spaudai Katerina Novikova pripažino, jog teatre yra įtampos, bet tikino, kad plačiai paplitusi nuomonė, jog tarp skirtingų šokėjų frakcijų vyksta visuotinis karas, yra perdėta.

„Teatre yra 220 šokėjų, čia dirba 3 tūkst. žmonių. Žinoma, kai priimi sprendimus, visada atsiras žmonių, kurie bus jais nepatenkinti, - teigė ji. – Tačiau tai (S. Filino užpuolimas – DELFI past.) nėra normali konkurencija. Tai vieno pamišusio žmogaus veiksmas. Tai nereiškia, kad pats teatras turi bėdų“.

Tačiau ženklų, kad Didžiajame teatre ne viskas yra sklandu, buvo jau seniai. 2011 metais iš baleto trupės direktoriaus posto atsistatydino Genadijus Janinas, kai internete pasirodė pornografinių nuotraukų, kuriose figūravo ir jis pats. Dėl rietenų Didįjį teatrą buvo priversti palikti ir tokie jauni talentai kaip šokėjų pora Natalija Osipova ir Ivanas Vasiljevas, kuriems buvo žadama pasaulinė šlovė.

Didžiojo teatro primarijus Nikolajus Ciskaridzė taip pat prarado vadovybės malonę ir šiuo metu negali šokti teatre. Prieš teatro vadovybę jis pradėjo viešą kampaniją ir paragino nuversti A. Iksanovą. Jo postą norėtų užimti jis pats.

Šį savaitgalį šokėjas sakė neturįs nieko bendro su S. Filino ataka ir pridūrė manąs, kad ji susijusi su asmeninėmis ar finansinėmis problemomis. „Tokie dalykai nutikdavo nuolat“, - sakė jis laikraščiui „Moskovsky Komsomolec“.

S. Filino asistentė K.Novikova ir kiti šaltiniai teatre tikino, kad S. Filinas neturėjo jokių asmeninių ar finansinių problemų ir buvo įsitikinę, kad jis buvo užpultas dėl profesinio pavydo.