Kaip teigiama aiškinamajame rašte, statuto pakeitimo esmė – tais atvejais, kai Seimas nusprendžia iš naujo svarstyti prezidento grąžintą (vetuotą) įstatymą, suteikti šalies vadovui galimybę pakoreguoti savo dekrete išdėstytą pasiūlymą grąžinto įstatymo tobulinimui.

Tas vyktų svarstymo pagrindiniame komitete metu pateikiant patobulintą to paties pasiūlymo redakciją, neišeinančią iš prezidento dekrete suformuluotų pasiūlymų ribų.

„Dabar galiojanti tvarka tokios galimybės nesuteikia. Pakeitimas leistų sušvelninti dėl (…) prezidento veto susidariusią „arba – arba“ pasirinkimo situaciją, sudarytų galimybę prezidentui konstruktyviai dalyvauti įstatymų leidybos procese ir ieškoti kompromiso su Seimu dėl vetuoto įstatymo“, – rašoma aiškinamajame rašte.

Parlamentarės vertinimu, tai stiprins bendradarbiavimą tarp prezidento ir Seimo, įstatymų priėmimo procese skatins tarpinstitucinį dialogą.

„Taip pat leis užtikrinti, kad įstatymo turinyje būtų geriau atspindėtas visuomeninis interesas, o priimami teisės aktai būtų kokybiškesni. Statuto pakeitimu išsamiau reglamentuojama ir prezidento vetuoto įstatymo svarstymo Seime procedūra“, – rašoma aiškinamajame rašte.

Dabartinė tvarka tokio lankstumo nenumato

Kaip teigiama aiškinamajame rašte, šiuo metu Konstitucija nurodo, kad prezidentas, grąžindamas Seimui pakartotinai svarstyti priimtą įstatymą, privalo pateikti tokio sprendimo motyvus.

Prezidentas juos išdėsto savo dekrete. Pareigos prezidentui pateikti pataisas ir papildymus priimtam įstatymui, kai jis grąžina jį Seimui svarstyti iš naujo, Konstitucija nenumato.

Aiškinamajame rašte teigiama, kad iš Konstitucijos aiškėja, kad prezidentas tokią teisę (pateikti pataisas ir pasiūlymus) turi.

„Ją, kaip rodo nusistovėjusi praktika, realizuoja pateikdamas savo pasiūlymus kartu su dekretu, kuriuo priimtas įstatymas yra grąžinamas Seimus svarstyti iš naujo. Tačiau Konstitucija nenustato būdo, kaip prezidentas šią teisę realizuoja.

Nenustato jo ir Seimo Statutas, reglamentuojantis prezidento grąžinto įstatymo svarstymą Seimo posėdyje. Konstitucija tik įsakmiai reikalauja, kad Seimui svarstant Prezidento grąžintą įstatymą prezidento teikiamos pataisos ir papildymai būtų arba priimti arba atmesti, o Seimo Statutas specifiškai numato, kad Seimo posėdyje balsuojama, ar priimti įstatymą su visomis prezidento teikiamomis pataisomis ir papildymais“, – teigiama aiškinamajame rašte.