aA
Panevėžio rajone, netoli Bistrampolio dvaro, tragiškai žuvęs pilotas skrido Europoje nesertifikuota, pačių lakūnų teigimu, ne ypač saugia skraidykle. Tačiau ar jos gedimas, ar patyrusio piloto klaida lėmė avariją, atsakys pradėtas tyrimas. Nelaimės aplinkybes aiškinosi Daiva BARONIENĖ.
P. Židonio nuotraukos
P. Židonio nuotraukos

Kaip danguje – taip ir žemėje

„Populiarų posakį „kaip danguje, taip ir žemėje“ perfrazuoju „kaip žemėje, taip ir danguje“. Kaip keliuose įvyksta avarijos, taip ir pakilus į dangų“, – „Sekundei“ kalbėjo pavardės prašęs neviešinti Lietuvos akrobatinio skraidymo atstovas, kitados vadovavęs Lietuvos akrobatinio skraidymo federacijai.

Vien per gegužę Lietuvoje žuvo du pilotai. Pernai lėktuvams nukritus teko laidoti aštuonis mūsų šalies lakūnus. Iš jų du žuvo pilotuodami orlaivius kitose šalyse.

P. Židonio nuotraukos
P. Židonio nuotraukos

Po katastrofos Kučių kaime, netoli Bistrampolio dvaro, nelaimės vietą apžiūrėjęs pilotas Antanas Marčiukaitis abejojo pilotą pražudžiusio malūnsparnio, vadinamojo autožyro, patikimumu.

„Iš tiesų net neaišku, nei kas, nei kur gamina tuos malūnsparnius. Jie apskritai Europoje nesertifikuoti, o tai reiškia, kad dėl jų niekam negalima pareikšti pretenzijų“, – teigė pilotas.

P. Židonio nuotraukos
P. Židonio nuotraukos

Draugui davė išrišimą

Lėktuvo katastrofa Kučių kaime įvyko praėjusį penktadienį likus kelioms minutėms iki 16-os valandos.

Šešiasdešimtmečio vilniečio verslininko Armino Murausko, vadovaujančio „Ogmios pulsas“ bendrovei, valdomas malūnsparnis rėžėsi į medžius, po to smigo į žemę.

P. Židonio nuotraukos
P. Židonio nuotraukos

Į nelaimės vietą sulėkusių pagalbos tarnybų atstovams Bistrampolio dvaro valdytojas kunigas Rimantas Gudelis pasakojo matęs skrendantį orlaivį, jo pilotui dargi pamojavęs ranka, o po kelių minučių išgirdęs stiprų bumbtelėjimą.

Aplaužęs medžių viršūnes, orlaivis nukrito.

P. Židonio nuotraukos
P. Židonio nuotraukos

Tik per plauką išvengta dar baisesnės tragedijos.

Vos prieš kelias minutes iki tragedijos toje pačioje vietoje lankėsi vestuvių svečiai.

Tarp jų atsirado paramedikų. Nukritus orlaiviui, jie dar skubėjo padėti pilotui, bet gyvybės išgelbėti jau nepavyko.

P. Židonio nuotraukos
P. Židonio nuotraukos

Pats orlaivius pilotuojantis iš Panevėžio kilęs kunigas Virginijus Veilentas, tarnaujantis karinių oro pajėgų kapelionu, „Sekundei“ pasakojo kaip tik lankęsis Pajuostyje įsikūrusiame Karaliaus Mindaugo husarų batalione, kai jam paskambinęs R. Gudelis pranešė tragišką žinią.

„Tavo draugas nukrito“, sakė man kunigas Rimantas. Iš tiesų su žuvusiuoju išskirtiniai draugai nebuvome. Kita vertus, visi aviatoriai vieni kitiems yra draugai“, – dvasininko žodžius prisiminė kun. V. Veilentas.

P. Židonio nuotraukos
P. Židonio nuotraukos

Kai jis pats nulėkė į Kučius, tragedijos vietoje jau darbavosi gelbėtojai ir policijos pareigūnai.

„Pasisakęs, kad esu kunigas, buvau prie žuvusiojo prileistas, mirusiajam daviau išrišimą“, – pasakojo kun. V. Veilentas.

Žuvusįjį A. Murauską dvasininkas pažinojęs kaip puikų organizatorių ir išties patyrusį pilotą.

Tirti neprivaloma

Dėl ko įvyko piloto gyvybę nusinešusi lėktuvo katastrofa, aiškinsis Teisingumo ministerijos Transporto avarijų ir incidentų tyrimo skyriaus Orlaivių avarijų ir incidentų tyrimo vadovas Laurynas Naujokaitis.

Jis praėjusį penktadienį nuvyko į Kučius, apklausė įvykio liudininkus, apžiūrėjo ir įvertino avarijos vietą bei sudaužytą orlaivį.

P. Židonio nuotraukos
P. Židonio nuotraukos

„Tas orlaivis, malūnsparnis, Europoje nesertifikuotas, todėl vykdyti tyrimo nėra privalu. Tačiau katastrofos priežastis tirsiu, kad būtų išsiaiškinta, kas ją nulėmė, ir iš to pasimokyta“, – kalbėjo L. Naujokaitis.

Jokia tyrimo komisija nebus sudaryta, vienintelis piloto žūties tyrėjas ir bus pats L. Naujokaitis.

Anot jo, tyrimo išvadų greitai tikėtis nereikia.

P. Židonio nuotraukos
P. Židonio nuotraukos

Kol kas jis spėjo išsiaiškinti, jog A. Murauskas paskutiniam skrydžiui pakilo iš Panevėžio rajone, netoli Ėriškių esančio Rojūnų aerodromo. Kiek laiko iki žūties pilotas buvo išbuvęs ore, dar nežinoma.

Rojūnų aerodromo savininkui Aurimui Bezarui ir nelaimės dieną, ir vakar prisiskambinti nepavyko.

Kaip teigė nelaimės liudininkai, prieš trenkiantis į žemę vienu metu malūnsparnio variklis buvo užgesęs.

Egzotika Lietuvoje

Lietuvos aeroklubo prezidentas Arūnas Gražulis teigė, jog skrendant malūnsparniu, kokiu skrido A. Murauskas, ypač svarbu išlaikyti reikiamą greitį ir aukštį.

Tačiau A. Gražulis neatmeta, kad skrendant galėjo sugesti malūnsparnio motoras.

„Iš tiesų, malūnsparnis, kuriuo skrido Arminas, Lietuvoje, galima sakyti, yra egzotika, jų mūsų šalyje nedaug. Be to, sklando ir tokia nuomonė, kad jie nėra labai patikimi“, – teigė A. Gražulis.

P. Židonio nuotraukos
P. Židonio nuotraukos


Labiau sukrečia

Lietuvos aeroklubo vadovo teigimu, šiuo metu šalyje registruota maždaug 800 orlaivių ir apie 4000 licencijuotų jų pilotų.

„Jeigu nustatytume santykį tarp to, kiek Lietuvoje yra automobilių, jų vairuotojų ir kiek jų žūsta, ir kiek turime orlaivių, pilotų ir kiek žūsta pastarųjų, manau, jis būtų panašus. Tačiau orlaivių katastrofos nušviečiamos daug plačiau, susidaro įspūdis, kad ir žmones jos sukrečia labiau“, – svarstė A. Gražulis.

Panevėžiečiai iki šiol pamena garsaus Lietuvos lakūno, iš Pasvalio rajono kilusio Vytauto Lapėno žūtį 2008-ųjų sausį Rojūnų aerodrome.

P. Židonio nuotraukos
P. Židonio nuotraukos

Jo pilotuojamas vadinamasis autožyras – sraigtasparnio ir lėktuvo hibridas – maždaug iš 30 metrų rėžėsi į žemę ir užsidegė.

Dviviečiu aparatu vienas skridęs V. Lapėnas žuvo iš karto. Užgesinus liepsnas paaiškėjo, kad iš vadinamąjį autožyrą pilotavusio žmogaus liko tik apanglėję likučiai. Lakūnas vos prieš tris dienas buvo atšventęs savo 50-metį.

„Sekundė“
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(23 žmonės įvertino)
3.4348

Top naujienos

Pergalė per dvi dienas ne šiaip pažemino Kremlių: Rusijoje netyla signalai apie realų perversmo scenarijų (12)

Trijų dienų specialiąja operacija pakrikštyta Rusijos invazija į Ukrainą turėjo baigtis dar...

Dailius Dargis

Milijonieriaus Karpavičiaus senų laikų bičiulio išpažintis ir įtarimai, kad verslininką iki mirties spaudė banditai klausimų kelianti vaizdo kamerų medžiaga (10)

Nors prieš ketverius metus mirusio Lietuvos milijonieriaus Raimondo Karpavičiaus vienturtis...

Baigėsi keturių mėnesių vasara: į Lietuvą grįžta rudeniška dargana

Pirmadienio dieną prie Lietuvos artės naujas ciklonas. Pirmoje dienos pusėje pragiedrulių bus...

Daiva Žeimytė-Bilienė, laida „Iš esmės“, Virginija Spurytė

Lenkijos rinkimų purvas gali aptaškyti ir Lietuvą: situacija tampa pavojinga (12)

Lenkijoje artėjantys ypač svarbūs rinkimai jau sugebėjo sukelti sumaištį ir Europoje. Iš...

Oro balionų skaičius Lietuvos padangėse sparčiai mažėja: ateitis – miglota

Dar pavasarį buvo aptarinėjama, koks gi bus oro balionų oreivių ir visų jų entuziastų sezonas....

Po teroristų išpuolio Ankaroje – Turkijos reakcija: smogė kurdų sukilėliams

Turkijos sostinėje Ankaroje sekmadienį nugriaudėjo sprogimas – Vidaus reikalų ministras teigė,...

Apžvalgininkas – apie naujausius Turkijos reikalavimus: Vilniaus apgavystė tęsiasi (14)

Turkijos vadovas Recepas Tayyipas Erdoganas skelbia, kad parlamentas ratifikuos Švedijos narystę...

Mokslininkai aptiko stulbinamo derlingumo juodžemio plotus: tai – senovės civilizacijos žmonių palikimas, apie kurį patys nė nenutuokė

Amazonės upės baseinas garsėja vešliais, didžiuliais tropiniais miškais, tad galima spėti,...

Karas Ukrainoje. Iš JAV blogų žinių sulaukusi Ukraina gavo Bideno pažadą: mes nenusigręšime Ukrainos dronas smogė sraigtasparnių bazei Sočyje (7)

Jungtinės Amerikos Valstijos patvirtino laikinąjį biudžetą, kuris leis vyriausybei dirbti dar...

Gabrielė Vilkickytė – apie odos ligą, baimę susilaukti vaikų ir šokiruojančią patirtį muzikos mokykloje: man sakė, kad esu šiukšlė (2)

Nors 27-erių atlikėja Gabrielė Vilkickytė šiandien kalba itin atvirai ir yra pasitikinti savimi...