Tačiau aiškindami, dėl ko nepavyksta nustatyti skambinančiojo be SIM kortelės buvimo vietos, abiejų įstaigų vadovai kaltę vertė vienas ant kito. Tuo tarpu mobiliojo ryšio operatorės „Omnitel“ ir „Bitė“ pripažįsta nesiunčiančios BPC informacijos apie telefonų be SIM kortelės buvimo vietą. Negana to, aiškėja, kad BPC gali neaptikti ir idealiai veikiančio telefono su aktyvia SIM kortele.

Informaciją turi, bet neturi kaip jos pateikti

Abi ryšio operatorės DELFI nurodė turinčios galimybę nustatyti telefono be SIM kortelės apytikrę buvimo vietą. Tačiau kertinė problema – tai, kad „Omnitel“ ir „Bitė“ neturi įrangos, su kuria galėtų šiuos duomenis automatiškai pateikti BPC.

„Vietos nustatymo galimybė „Omnitel“ tinkle, ir kai telefone nėra SIM kortelės, egzistuoja. Tačiau automatizuotai informacija apie tokio telefono buvimo vietą „Omnitel“ tinkle BPC nėra teikiama. Kad informaciją apie vietos nustatymą be SIM kortelės „Omnitel“ tinkle BPC galėtų priimti automatizuotai, turėtų būti įgyvendintas bendras sprendimas, o centras turėtų atnaujinti savo įrangą. Apie tai buvo diskutuota su BPC, tačiau pastaruoju metu toks poreikis nebebuvo išsakomas. Mes esame pasirengę kalbėti apie tokio sprendimo diegimą“, - DELFI teigė „Omnitel“ ryšių su visuomene vadovė Daiva Selickaitė.

Kaip ir konkurentai, „Bitė“ nurodo, jog bendrovei papildomai kainuotų „vietos nustatymo be SIM automatizuotas teikimo įdiegimas“. „Bitės“ tinkle yra galimybė nustatyti skambinančiojo vietą be SIM kortelės – pagal telefono IMEI kodą. Tokią informaciją teikiame operatyvinėms tarnyboms“, - teigiama DELFI pateiktame „Bitės“ komentare.

„Omnitel“ neslepia: telefono su SIM kortele BPC taip pat gali nerasti

„Omnitel“ prabyla ir apie dar vieną problemą. Pasirodo, netgi telefonas su veikiančia SIM kortele negarantuoja, kad BPC nustatys pavojuje atsidūrusio žmogaus buvimo vietą.

„Mes teikiame vietos nustatymo duomenis BPC, kai telefone yra SIM kortelė, kai mus įpareigoja įstatymai ir pagal BPC nustatytus kriterijus ir nurodymus. Tačiau problema, kad BPC negali priimti šios informacijos iš visos Lietuvos. Techninę galimybę nustatyti skambinančiojo buvimo vietą „Omnitel“ tinkle su SIM kortele turi tik Vilniaus bendrasis pagalbos centras, į kur nukreipiame Vilniaus regiono skambučius iš savo tinklo numeriu 112. Dalis Vakarų regiono skambučių BPC nurodymu yra nukreipiami į naująjį Klaipėdos bendrąjį pagalbos centrą, kur vietos nustatymo funkcionalumas yra dar diegiamas. Tuo tarpu kitų regionų skambučiai yra nukreipiami į rajonų policijos komisariatų fiksuotojo ryšio telefonų numerius, priklausomai nuo skambučio vietovės“, - aiškino D. Selickaitė.

Pasak jos, duomenis į kitus regionus „Omnitel“ siunčia pagal BPC instrukcijas. Tačiau BPC esą neturi įrangos, reikalingos visos informacijos priėmimui.

„Vilniuje yra viskas puikiausiai perduodama. Į Klaipėdą mes taip pat perduodame ir informaciją apie telefono su SIM kortele buvimo vietą. Tik tiek, kad Klaipėdoje centre (įranga – DELFI) nėra dar įdiegta galutinai ir jos negali priimti. O į kitus regionus ta informacija tiesiog negali būti išsiųsta. Nes ten informacija nukreipiama į fiksuotąją liniją, į fiksuoto ryšio telefoną, kuris neturi jokių galimybių. Mes teikiame ten informaciją, kur mums nurodo BPC. Šiuo atveju, yra nurodyta teikti informaciją į fiksuoto ryšio telefonus. Ten neįmanoma tiesiog informacijos (apie buvimo vietą – DELFI) perduoti, juo labiau – nuskaityti“, - tęsė D. Selickaitė.

„Omnitel“ atstovė kartoja, esą BPC nerodė iniciatyvos dėl sistemoje žiojinčių spragų.

„Pirmiausia turėtų būti sutarimas dėl bendro sprendimo, kuriam įgyvendinti reikalinga vienokia ar kitokia įranga. Kaip jau minėjau, apie galimus sprendimus buvo diskutuota su BPC, tačiau pastaruoju metu toks poreikis nebebuvo išsakomas. Mes esame pasirengę kalbėti apie tokio sprendimo diegimą“, - sakė D. Selickaitė.

Vietos nustatymo įrangos diegimas ir išlaikymas yra kompensuojamas valstybės biudžeto lėšomis. Tačiau tik „Tele 2“ BPC automatiškai pateikia duomenis apie telefonų, kuriuose neveikia SIM kortelės, apytikrę buvimo vietą.

BPC ir RRT vadovai ieško vienas kito kaltės

Artūras Kedavičius, Feliksas Dobrovolskis
BPC vadovas Artūras Kedavičius sakė, jog centras kreipėsi į RRT ir savo vadovybę, informuodamas apie esamas problemas, tačiau RRT vadovas Feliksas Dobrovolskis atkirto, jog pirmas oficialus kreipimasis dėl vietos nustatymo informacijos nesuteikimo buvo pateiktas po šeštadienį įvykusios nelaimės.

„Aš informavau ir savo vadovybę, ir RRT informavau, kad tokia problema egzistuoja ir buvo rengiami teisės aktų projektai“, - sakė A. Kedavičius.

Anot jo, pagal dabartinius teisės aktus BPC prižiūri kompensavimo įrangos veikimą ir buvo siūloma, kad RRT, kompetentinga elektroninių ryšių srityje, įsijungtų į šį procesą. Dabar planuojama šį projektą svarstyti Vyriausybės pasitarime.

„Elektroninių ryšių įstatyme yra numatyta, kad kartu su pagalbos skambučiais turi būti siunčiami pagalbos numeriai ir skambinančiojo vietos nustatymo duomenys, RRT direktoriaus įsakymu yra patvirtintas tvarkos aprašas, kur detalizuota, kaip tai turi būti daroma – kaip ir teisinė pusė visa yra sutvarkyta“, - dėstė A. Kedavičius.

Pasak jo, dabar reikia aiškintis, kodėl duomenys buvo nepateikti: „Tas RRT ir pavesta atlikti.“

Tačiau F. Dobrovolskis sako, jog diskutuojama su BPC buvo ne apie duomenų nepateikimo problemą, o apie tai, jog skambučių be SIM kortelių būtų atsisakyta apskritai, tačiau tarnyba su tuo nesutiko.

„Diskusijos apie tokius dalykus buvo, tačiau ten buvo kontekstas visai kitas: kad apskritai nebūtų siunčiami skambučiai iš aparatų, kurie neturi SIM kortelės, nes kai kurios šalys taiko tokią praktiką, dėl to, kad labai daug piktavališkų skambučių, tačiau tas visas bendravimas neišsivystė į tą etapą, kada mums pasako, žinote, jūs turite užtikrinti, kad mums siųstų, nes nesiunčia“, - paaiškino F. Dobrovolskis.

Jaučiasi kaltas, kad pasižiūrėjo per siaurai

F. Dobrovolskis, paklaustas, ar į situaciją žiūrima ne per daug biurokratiškai, teigė, kad reikia išsiaiškinti, kokios sutartys yra sudarytos su operatoriais, ar jie gavo kompensacijų reikalingai įrangai įsigyti.

„Aš sutinku su vienu dalyku, kad atidžiau nepasižiūrėjau į šitą punktą plačiąja prasme, kai mes diskutavome apie tuos blokavimus, aš sutinku dėl šito. Tikrai mes galėjome tą padaryti savo nuožiūra ir tą klausimą spręsti, bet neišvengiamai, kiltų klausimas, kuris buvo iškeltas derantis su operatoriais dėl įrangos: kas kompensuos“, - dėstė F. Dobrovolskis. Pasak jo, jei kompensavimo klausimas būtų perkeltas RRT iš BPC, iš esmės problema nebus išspręsta.

„Dėl šito santykis yra tarp BPC ir operatorių“, - paaiškino jis, paklaustas, kodėl vienas operatorius duomenis siunčia, o kiti – ne.

Kompensuoti operatorių išlaidas įrangai turi BPC, tačiau RRT vadovas sutiko, kad negavus reikalingos informacijos, RRT kontrolės nevykdo, nes galbūt susitarimas yra ir jis vykdomas.

Nėra skundo – nėra problemos

RRT direktorius atkerta, jog oficialaus kreipimosi dėl nepateikiamų duomenų nebuvo, todėl ši problema ir nebuvo nagrinėjama.

„Yra kelios šalys, kurios dalyvauja šiame procese, RRT nustato tam tikras sąlygas, kaip skambučiai turi būti siunčiami į BPC, toliau, jeigu rinkos operatoriams reikalinga aparatūra, kurios nereikia jų veiklai, tokia aparatūra turi būti kompensuojama biudžeto lėšomis. Ar tokia aparatūra buvo kompensuota, aš nežinau, man sunku pasakyti“, - teigė F. Dobrovolskis ir pridūrė, kad dabar tai bus aiškinamasi.

Paklaustas, kodėl tai aiškinamasi dabar, jis sako, jog RRT turi būti pranešama oficialiai, kad operatoriai tokio įpareigojimo nevykdo.

„Jeigu abi šalys susitaria dėl tam tikrų techninių sąlygų, specifikacijų, teisinių dalykų, kaip vyksta bendravimas su operatoriumi ir BPC, jeigu susitarimas vykdomas, turbūt dėl to mums ir nepranešama“, - svarstė F. Dobrovolskis.

Pasak jo, oficialiai, pagal numatytą aprašą, RRT pranešta nebuvo iki pirmadienio, rugsėjo 23 d.

RRT sulakė premjero prašymo dėl nesuteiktų duomenų atlikti tyrimą. F. Dobrovolskis dėstė: jei paaiškės, kad operatoriai nesiunčia vietos nustatymo duomenų, jie bus įpareigoti tai daryti.

Duomenų negauna ne pirmą kartą

BPC vadovas aiškina, jog RRT tvarkos apraše yra numatyta, kad kartu su pagalbos skambučiais BPC turi būti teikiamas skambinančiojo numeris ir skambinančiojo vietos nustatymo duomenys, tačiau tokių duomenų BPC yra negavęs ne pirmą kartą.

„Du iš trijų mobiliojo ryšio operatoriai informavo, kad jie neturi įrangos, reikalingos teikti vietos nustatymo duomenis įrenginiams be SIM kortelės“, - sakė A. Kedavičius, nors, jo manymu, jie privalėjo teikti tokius duomenis.

Anot A. Kedavičiaus, BPC nėra kompetentingi ryšių srityje, todėl ir prašė RRT pagalbos.

„Mes nuo pat pradžių sakėme, kad nesame kompetentingi įvertinti ryšių operatorių įrangos privalomumą, kiek jos turi būti, kokia ji turi būti ir kaip ji turi veikti, mes nesame ryšių specialistai. Todėl mes ir prašėme, kad kompetentinga institucija – mums atrodė, kad tokia yra RRT – irgi būtų įjungta į tą procesą“, - paaiškino A. Kedavičiaus.

Jis sakė, jog buvo siekiama, kad RRT įvertintų, kokią įrangą turi operatoriai, kaip ji veikia ir kitus techninius parametrus.

„Mano vertinimu, BPC darbuotojai šiuo konkrečiu atveju padarė viską, ką tik galėjo, kad padėtų. Deja, pastangos nebuvo vaisingos“, - atsiduso A. Kedavičius.

DELFI primena, jog šeštadienį paryčiais pagrobta mergina skambino BPC ir bene pusvalandį bendravo su pareigūnais. Tačiau jos buvimo vietos nustatyti nepavyko. Auka pranešė, kad budeliai grasina ją nuskandinti. Vis dėlto vėliau jos kūnas rastas miške, padegto automobilio bagažinėje. Tris įtariamuosius pareigūnai nustatė ir sulaikė tą pačią dieną. Pirmadienį jie pristatyti į teismą – vyrai kaltę verčia vienas kitam.